سرویس استان های هنرآنلاین: سید مهدی خیراندیش نویسنده این کتاب با بیان اینکه "پاکان خاکی نهاد فارس" مروری بر پیشینه عرفان فارس و سرگذشت عارفان این دیار است، گفت: در درازنای ١٢٠٠ سال گذشته ده ها اندیشه ورز و فرهیخته استان فارس هر کدام به نوعی در به کمال رساندن جایگاه فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی تأثیر داشته اند که عارفان این سرزمین نیز به نوبه خود در به حرکت در آوردن و قوام بخشیدن به پایه های این بنای عظیم فرهنگی سهیم بوده اند.

وی با تأکید بر اینکه عرفان و تصوف اسلامی پس از شکل گیری در سده سوم هجری در بغداد و ورود آن به ایران دارای موقعیت و جایگاه ویژه ای شد، عنوان کرد: در این سده و بعد از آن در استان فارس و شهر شیراز عارفانی می زیسته اند که در برش هایی از تاریخ منطقه موثر بوده و حتی نتایج افکار و آثار آنان در پیشرفت و گسترش عرفان در سراسر ایران و حتی کشورهای اسلامی تأثیر داشته است.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شیراز در خصوص انگیزه تألیف این کتاب هم گفت: پرداختن به زندگی و آثار این بزرگان از طرفی ادای دین به گذشتگان خواهد بود و از طرف دیگر خدمتی است به جامعه ای که می خواهد گذشته را چراغ راه آینده قرار دهد و از کمالات و اندوخته های درخشان آن به عنوان جانمایه ای امیدبخش و تکیه گاهی قابل اعتماد بهره ببرد.

وی در خصوص فصول "پاکان خاکی نهاد فارس"، گفت: کتاب با مروری مختصر بر گذشته فرهنگی فارس و شیراز و بیان تأثیر فرمانروایان حاکم بر این منطقه در نشر و گسترش عرفان و تصوف، آغاز می شود. اشاره به مکان های مذهبی، گورستان ها و محله های شیراز که عموماً عارفان و صوفیان زیادی در آن ها دفن شده اند  نیز از دیگر بخش های این کتاب است.

این استاد دانشگاه شرحی مختصر درباره برخی از اصطلاحات عرفانی را از دیگر بخش های "پاکان خاکی نهاد فارس" دانست و اضافه کرد: هدف این مجموعه شرح و بررسی عرفان و تصوف و تاریخ نگاری درباره سلسله های عرفانی نیست اما به طور مختصر به آنها اشاره شده تا خواننده بهتر بتواند با اندیشه صوفیان صاحب سلسله و جایگاه آنها آشنا شود. همچنین از آنجا که اندیشه معرفتی سعدی و حافظ تا اندازه ای با اندیشه تعریف شده در فصلی جداگانه تحت عنوان "مکتب عرفان فارس" به آن ها پرداخته شده است.

خیراندیش گفت: بخش سوم شامل زندگینامه بیش از ٤٠٠ تن از عارفانی است که از آغاز پیدایی عرفان و تصوف در این منتطقه زیسته اند و نامشان در تذکره ها و دیگر متون آمده و در ٦ فصل ارائه شده است.

کتاب "پاکان خاکی نهاد فارس" در ٥٥٢ صفحه توسط انتشارات رخشید راهی بازار کتاب شده است که با سخنرانی دکتر مؤید شیرازی، شاپور پساوند و دکتر محمد مرادی و همچینین دکتر سید مهدی خیراندیش نویسنده این کتاب ارزشمند رونمایی خواهد شد.

یادآور می شود: آیین رونمایی کتاب "پاکان خاکی نهاد فارس"، چهارشنبه ٢٥ بهمن ماه جاری توسط انجمن اهل استان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اسناد و کتابخانه ملی فارس ساعت ١٦ تا ١٨ در سرای سخن این مرکز برگزار می شود.

الهه بهرامی