سرویس استان‌های هنرآنلاین: یاسر قادر مدیر هنری دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در آذربایجان غربی به هنرآنلاین گفت: امسال برای نخستین بار بخش جنبی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان‌ها به علت کمبود حضور مراکز استانی در تهران در قالب نمایشگاه استانی برگزار شد اما از آنجا که تهران فرصت کافی برای انتخاب آثار به استان‌ها نداده بود؛ فرآیند اطلاع‌رسانی، انتخاب و بررسی آثار در بازه زمانی کوتاهی اتفاق افتاد.

او با اشاره به اینکه در هنرهای دیگری چون فیلم، امکان برگزاری همزمان جشنواره فجر در سایر استان‌ها وجود دارد، گفت: چون در هنرهای تجسمی امکان برگزاری همزمان وجود ندارد، طبق سیاست‌های دبیرخانه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، این مهم با برگزاری نمایشگاه‌های استانی تا حدی قابل جبران است.

او درخصوص نحوه انتخاب هنرمندان در این نمایشگاه، توضیح داد: برای برگزاری این نمایشگاه شورای انتخابی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی طبق دستورالعمل تشکیل شد. بر این اساس آثاری از هنرمندانی که طی سال جاری در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی استانی شرکت کرده و یا در شکل‌گیری یک جشنواره هنری نقش مهمی داشته یا کتابی به چاپ رسانده‌اند، انتخاب شدند.

قادر همچنین خاطرنشان کرد: اعضای شورای انتخاب نیز در صورت تمایل می‌توانستند اثر خود را در این نمایشگاه ارائه کنند و البته عده‌ای از هنرمندان نیز به دلیل اینکه تمایل نداشتند تا اثر تکراری در این نمایشگاه ارائه کنند، در این رویداد شرکت نکردند.

قادر ادامه داد: چند نفر از هنرمندان آذربایجان غربی بر طبق شیوه‌نامه و معیارهای سراسری به بخش رقابتی استان‌های دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تهران معرفی شده بودند که آثار نقاش ارومیه‌ای علیرضا قوجاری در این بخش انتخاب شده است.

او در خصوص آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه فجر استانی آذربایجان غربی، بیان کرد: چهار مجسمه از حمید نجیبی، سه عکس از جواد پورصمد، یک اثر ویدئو آرت از آذر خورشیدی، یک اثر چیدمان از قاسم فتحی و یک اثر چیدمان مفهومی مشترک از یاسر قادر و شیدا فلاحی در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین آتوسا خاتمی با پنج اثر، لعیا مقدم با چهار اثر، پری ملک زاده با سه اثر و مینا جلالی فراهانی با 2 اثر در بخش نقاشی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: چهار اثر نقاشی از شادروان مینا روحی نیز با هدف گرامیداشت این هنرمند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

مدیر هنری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در آذربایجان غربی در اظهارنظری با اشاره به اینکه این رویداد هنری برای اولین بار به صورت استانی در سراسر کشور برگزار شده، افزود: به طور طبیعی احتمال وجود نقاط ضعف در این رویداد هنری جدید وجود دارد و از تجربه‌های آن می‌توان در سال‌های آتی به بهترین شکل استفاده کرد.

گفتنی است؛ دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در آذربایجان غربی که به آثار استانی اختصاص دارد، با نمایش 28 اثر در شاخه‌های هنری مختلف از 12 بهمن ماه در نگارخانه میلان ارومیه آغاز به کار کرده است و تا 22 بهمن ماه سال جاری برپا است.