به گزارش هنرآنلاین، سلمان کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر انقلاب‌ها بر روی ادبیات، گفت: تاریخ نشان داده است که همواره انقلاب‌های بزرگ دنیا بر ادبیات تاثیر به سزایی گذاشته‌اند؛ انقلاب‌ها هم به لحاظ فراهم آوردن سوژه برای ادبیات تاثیرگذار بوده‌اند و هم در تغییر محتوا و فرم اثر ادبی و از این نظر می‌توان گفت انقلاب‌ها ارتباط تنگاتنگی با ادبیات داشته‌اند. 

وی با اشاره به نمونه‌هایی از انقلاب‌های بزرگ دنیا، گفت: می‌توان نقش انقلاب فرانسه‌ بر روی ادبیات فرانسه را به‌عنوان یکی از انقلاب‌های بزرگ دنیا مشاهده کرد که آثاری چون رمان "93" ویکتور هوگو که دیدی تاریخی ادبی به این انقلاب دارد، از نمونه‌های بارز آن است. 

مسئول جلسات داستان حوزه هنری تصریح کرد: این کتاب یک رمان تاریخی است و اتفاقاتی که در انقلاب فرانسه به وقوع پیوسته است را به تصویر کشیده است و با نگاه جدیدی به شخصیت‌های انقلاب پرداخته شده است. 

مسئول انجمن ادبی اشراق گفت: انقلاب کبیر روسیه نیز در ادبیات روس تاثیر شگرفی گذاشته است و علاوه بر استفاده از انقلاب به عنوان سوژه، در محتوا نیز ادبیات را متحول کرده است. ادبیات انقلاب روسیه را می‌توان یک ادبیات متعهد آرمان‌گرا دانست که گاهی اهداف و آرمان‌هایش را شعارگونه مطرح می‌کند. 

کریمی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران را می‌توان بزرگ‌ترین انقلاب قرن دانست، افزود: انقلاب اسلامی سال 57 در ادبیات معاصر کشور تاثیر به سزایی داشته است و اگر ادبیات مدرن ایران با انقلاب مشروطه آغاز شد و انواع جدید ادبی چون رمان و داستان کوتاه وارد ادبیات ایران شدند و فرم و محتوایی وارداتی در ادبیات ایران ظهور کرد می‌توان با قاطعیت گفت که انقلاب اسلامی با بومی‌سازی فرم و محتوا و بهره‌گیری از ادبیات متعهد اسلامی این انواع را دگرگون کرد. 

وی با بیان اینکه اوج ادبیات ایران در دهه 40 است، گفت: بعد از دهه 40 یک افول در ادبیات ایران صورت می‌گیرد تا اینکه در سال 57 به وقوع پیوستن انقلاب در ساختار ادبیات ایران تغییر هایی ایجاد می‌شود و ادبیات با اهداف جدیدی که پیدا می‌کند، جنب و جوش می‌گیرد. 

این داستان نویس زنجانی با اشاره به اینکه ایران بلافاصله بعد از انقلاب، در گیر جنگ می‌شود و زمان کمی را برای کار در زمینه انقلاب پیدا می‌کند، گفت: به همین دلیل است که ادبیات انقلاب در ایران با ادبیات جنگ ارتباط تنگاتنگی دارد و گاهی ادبیات انقلاب را تحت عنوان ادبیات جنگ می‌شناسیم. 

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران مثل تمام انقلاب‌های بزرگ  روی سیاست و اقتصاد و جامعه تاثیر گذاشت و شاید بارزترین وجهه‌اش که آن را با سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند تاثیرات عمیق فرهنگی است که داشته است و این تاثیرات پایه‌گذار ادبیات متعهد ایرانی اسلامی شدند که ارزش‌های اسلامی محوریت کار را تشکیل می‌دهند. 

این منتقد ادامه داد: در این ادبیات هدف اصلی این است که ارزش‌هایی که به آن متعقد هستیم ترویج داده شود و هدف نویسنده متعهد پیش از شهرت و ثروت، ترویج عقاید و اعتقادات و فرهنگ اسلامی است. 

کریمی تصریح کرد: ادبیات انقلاب در ایران با توجه به حمایت‌هایی که وجود دارد آن طور که شایسته آن است پیشرفت نکرده است و این می‌تواند به دلیل گستردگی کارهای متعد باشد که در این حوزه تحقیقات حرف اول را می‌زند و باید در همه وجوه انقلاب و اتفاقات آن تحقیق شود تا بتوان یک  اثر خوب  پدید آورد. 

وی در پایان با اشاره به پتانسیل‌های موجود، گفت: با تحقیقات بیشتر و صرف وقت و جذب نویسندگان متخصص متعهد جوان می‌توان آثار بهتری در ادبیات انقلاب اسلامی پدید آورد و این ادبیات هنوز خیلی جای پیشرفت دارد.