به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، آئین رسمی افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه شنبه با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، هنرمندان مطرح ملی، مسئولان و جمعی از هنرمندان استان در محل سینما فرهنگ یاسوج برگزار شد.

رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این آئین، گفت: رویکردی که سازمان سینمایی در این چند ساله داشته، رویکردی خسته کننده و ملال آور بود.

وی اظهار داشت: از زمانی که دکتر صالحی امیری به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی پا گذاشت، رویکرد جدیدی را در عرصه سینما برنامه ریزی کرد و در زمان سید عباس صالحی، ویزر فعلی این روند همچنان ادامه دارد.

دهبانی پور خطاب به هنرمندان حاضر در این آئین، ابراز داشت: سازمان سینمایی معتقد است که هیچ اعتباری به استان ها داده نشود، یعنی هیچ تفاهم نامه ای در این چندساله با استان ها منعقد نشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به این رویکرد جدید که در حوزه سینما رقم خورده، دوهفته قبل با تفاهم نامه ای که با سازمان سینمایی منعقد شد، ساخت پنج فیلم کوتاه و یک فیلم مستند در این تفاهم نامه در دستور کار قرار گرفت.

وی حمایت از برگزاری دوره های آموزشی در حوزه سینما و فیلم سازی با محوریت استان، کمک به ایجاد پاتوق فیلم و کمک به تغییر مجتمع های بهمئی و دنا به سینما، استقرار دو دستگاه سینما سیار در لنده، باشت و چرام و ایجاد نمایندگی انجمن سینمای جوان در شهرهای دهدشت و گچساران و همچنین راه اندازی سینمای هنر و تجربه که می تواند فرصت ارزشمندی برای هنرمندان استان باشد، از دیگر مفاد این تفاهم نامه بود .

دهبانی پور با اشاره به اینکه در تفاهم نامه منعقد شده بخشی از کمک ها از طرف استان و بخش قابل توجهی نیز از طرف سازمان سینمایی کشور پذیرفته شده، یادآور شد: از نظر من این یک رویکرد جدید به حوزه فیلم و سینما بوده و می تواند به استان ها کمک کند.

این مسئول فرهنگی و هنری با اذعان به اینکه وضعیت سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد پرمسئله است، اضافه کرد: با توجه به اینکه سینمای مرکز شهر یاسوج تخریب و در حال بهسازی است، در شهر بدون سینما هستیم.

دهبانی پور خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مسئولان ما در دوران قبل و اکنون کارهای بزرگی را انجام داده اند و تالار مرکزی اگر به سامان برسد، می تواند مشکل نبود سینما را حل کند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سینما دیگر به معنای سینمای مستقل نیست، بلکه مجتمع های فرهنگی در دل خود سالن سینما را دارند، اظهار داشت: در همین سالن فیلم ها به صورت مرتب به نمایش درمی آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در گچساران پردیس هنری بودجه خوبی برای تکمیل آن تعیین شده و می تواند در آینده مشکل سینما را حل و به ایجاد سینما در مجتمع های فرهنگی و هنری در شهرستان دنا و بهمئی می تواند کمک کند.

وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت قابل قبولی از حیث هنر و هنرمندی وجود دارد و چند مدت قبل در تئاتر فجر دو کار از فرزندان این استان به جشنواره رسید و هرساله تولید کارهای هنری و تئاتر را به وسیله هنرمندان استان داریم.

دهبانی پور تاکید کرد: افرادی از استان در حوزه سینما فعالیت های ارزشمندی انجام داده اند که برای استان یک غنیمت محسوب شده و به عبارت دیگر، بخشی از هویت و سفیران فرهنگی استان در مرکز کشور هستند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کهگیلویه و بویراحمد از حضور جمشید جهانزاده، هادی و رضا محقق، بهنام نوروزی و محمد مختاری، حسن غفاری و دیگران به عنوان این هویت ها یاد کرد و گفت: در این جشنواره ١٨ فیلم به مدت یک هفته در دو سینما دهناد دهدشت و فرهنگ یاسوج اکران می شود.

وی گفت: با تفاهم نامه منعقد شده بین این اداره کل و سازمان آموزش و پرورش استان، فیلم ها در نوبت صبح برای دانش آموزان و کودکان و عصرها برای دیگر اقشار جامعه اکران می شود.

علی محمد احمدی هم در این آئین گفت: این جشنواره گوشه ‌ای از توانمندی ‌ها و افتخارات ملت ایران در حوزه فرهنگ و هنر است. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همگان می‌ دانند وضعیت هنر هفتم در ایران پیش از انقلاب چگونه بود و اکنون علی رغم فشار‌های نظام سلطه در چه جایگاهی قرار دارد.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی در عرصه هنر و صنعت سینما توانمندی های خود را نشان داد و میراث تمدن ایرانی را در عرصه بین الملل به منصه ظهور رساند. 

احمدی یادآور شد: در آغاز نگاه به سینما به عنوان یک شاخص فرهنگی و نوعی سرگرمی بود ولی در دهه ‌های اخیر سینما به عنوان یک صنعت به شمار می ‌آید که باید دارای خط تولید و سرمایه انسانی باشد. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سینمای خوب تعهد و اخلاق را برای مردم به ارمغان می ‌آورد و سینمای بد ما را از مسیر درست و راستی منحرف می‌ کند.