سرویس استانهای هنرآنلاین: حجت مجرد مدیر هنری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در استان اردبیل با اشاره به نحوه انتخاب هنرمندان در دهمین دوره این رویداد هنری بیان کرد: در بخش اصلی دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری از حسین ملکی و رحمان مجرد دو عکاس اردبیلی که طی فراخوان رسمی شرکت کرده بودند به مرحله نهایی و نمایشگاه جشنواره راه یافته است.

او خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در رویکرد جدید پس از دعوت از ما نمایندگان استان‌ها به‌عنوان مدیر هنری استان‌ها، اختیاراتی در سه مرحله ابلاغ کرد.

مجرد در توضیح این مطلب افزود: از اولین اختیاراتی که از جانب دبیرخانه به ما داده شد این بود که می‌توانستیم از استان یک هنرمند تأثیرگذار را هم انتخاب و قبل از شروع جشنواره به این رویداد در تهران معرفی کنیم که بر این اساس شهرام رضایی کارتونیست اردبیلی را به دلیل کسب جایزه دوم اسکار کاریکاتور و تلاش‌هایی که طی 25 سال گذشته در حوزه کارتون و کاریکاتور داشته معرفی کردیم که پس از بررسی دبیرخانه سه اثر از ایشان انتخاب شد و هم‌اینک در بخش نمایشگاهی جشنواره حضور دارد.

او ادامه داد: در مرحله دوم؛ قرار بر این بود که از آثار 10 تن از هنرمندان تأثیرگذار استان، نمایشگاهی در بهترین نگارخانه شهر اردبیل برگزار کنیم. گزینش و انتخاب ده هنرمند با آثار تأثیرگذار استان پس از تشکیل شورای هنرهای تجسمی استان و احصاء اسامی هنرمندان تجسمی استان طی چهار جلسه دو ساله و با طرح حداقل اسامی 250 هنرمند، صورت گرفت. دهمین جشنواره فجر هنرهای تجسمی در استان اردبیل با آثاری از فینا عبدی، سمیه حسن‌زاده، ترحم سلمانی، نادر حیدری، صفر گالشی، مهران رجبعلی زاده، میرمهدی سیدی، رضا عیسی پور، سیدمهدی موسوی از 14 تا 24 بهمن‌ماه در نگارخانه قوام‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

او در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه در اردبیل اظهار کرد: ما در حال حاضر یک نگارخانه نسبتاً استاندارد داریم که تنها ظرفیتی است که این استان برای برگزاری نمایشگاه دارد.

این هنرمند افزود: در مرحله سوم هم قرار شد روزی را به‌عنوان روز هنر تجسمی استان در تهران برگزار کنیم که این مورد هم در حال برنامه‌ریزی برای اجرا است.

 مجرد خاطرنشان کرد: مرحله نخست انتخاب آثار دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر توسط شورای هنری جشنواره با توجه به تصاویر آثار، استیتمنت‌ها و غیره در چند مرحله انتخاب و با بررسی بیش از 10 هزار اثر از 53 کشور انجام شده است. همچنین از کل استان اردبیل 9 هنرمند حضور دارند که بنا به رویکرد جشنواره امسال به آثار میان‌رشته‌ای، آثاری انتخاب شده که تأثیرگذاری بیشتری دارند.

مدیر هنری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در استان اردبیل گفت: در مجموع دو هزار و 764 هنرمند ایرانی و خارجی در سایت رسمی این جشنواره ثبت نام کردند که از این تعداد 168 هنرمند خارجی از 53 کشور جهان در این رویداد بزرگ هنری شرکت کرده‌اند و اعضای شورای هنری این دوره جشنواره پس از 8 روز ارزیابی آثار و بررسی اطلاعات ثبتی هنرمندان، شامل اطلاعات شخصی، رزومه، نمونه آثار قبلی، تصاویر بخش مسابقه، استیتمنت‌ها و غیره از میان 10 هزار و 650 اثر، تعداد 159 اثر را برای ورود به مرحله دوم انتخاب کردند.

او با تأکید بر اینکه جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به سمت و سویی می‌رود که تعیین‌کننده و جریان ساز بوده و به یک برند تبدیل شده است، افزود: این جشنواره در سال‌های اخیر با هدف معرفی ایده‌های اصیل و آفرینش‌های تعاملی و خلاقانه هنری و با قابلیت‌های نوین و تعامل‌گرا در قالب بهره‌مندی از یک یا چند رشته از ظرفیت‌های کلاسیک و جدید هنرهای تجسمی و ایده‌های اصیل و مفهومی هنرمندانه، برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به بانک اطلاعاتی موجود در رابطه با هنرمندان تجسمی استان اردبیل نیز توضیح داد: در حال حاضر تقریباً مشخصات 250 نفر از هنرمندان حوزه تجسمی در این بانک اطلاعاتی موجود است، اما یکی از مشکلات در این رابطه این است که از آنجا که سیستم‌های ما به‌روزرسانی نمی‌شود ممکن است هنرمندان نوظهور دیگری هم وجود داشته باشند که ما از حضور آن‌ها اطلاعی نداشته باشیم، اما تقریباً می‌توانم ادعا کنم که مشخصات 99 درصد هنرمندان عرصه تجسمی در این بانک اطلاعاتی موجود است.

او یادآور شد: با توجه به برپایی نمایشگاه از 14 بهمن‌ماه، علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به‌جز روزهای تعطیل صبح‌ها از ساعت 10 تا 13 و عصرها از ساعت 16 تا 19 از این نمایشگاه بازدید کنند. همچنین زمینه نشست با هنرمندان در طی این ده روز در محل نگارخانه مهیا است و در مراسم اختتامیه، برنامه تجلیل از پیشکسوتان، رسانه‌های حامی، نگارخانه‌های فعال و شرکت‌های پشتیبان هم تدارک دیده شده است.

 مجرد در پایان افزود: این برنامه‌ها با حمایت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، موسسه توسعه هنرهای معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار می‌شود.