به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، نشست افتتاح و شروع به کار اولین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کُردی در سالن جلسات فرمانداری شهرستان بوکان با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی و جمعی از هنرمندان بوکانی برگزار شد.

رحیم عبدالرحیم زاده عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره سخنران اول این نشست بود.

وی در سخنانی گفت: خلاء بزرگی به نام ادبیات مکتوب نمایشی سبب شد که انگیزه اولیه برگزاری اولین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کردی در بوکان باشد و بر همین اساس شورای سیاستگذاری این جشنواره با عضویت خالد حیدری، رضا شامی، عبدالرحمن عزیزی، اسعد آسیابان شکل گرفت.

وی افزود: فرماندار شهرستان بوکان در راستای برگزاری این جشنواره قدم‌های اساسی برداشت و تمامی اعتبارات لازم برای برگزاری جشنواره را جذب کرده است.

عبدالرحیم زاده در ادامه گفت: فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی کُردی در پایان این نشست منتشر می‌شود و آن‌طوری که پیش بینی شده است اختتامیه جشنواره در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال ٩٧ برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمان برگزاری اختتامیه کارگاه آموزشی برگزار می‌شود و سه آثار برگزیده جشنواره نیز به صورت کتاب چاپ می‌شود.

این کارگردان نمایش و منتقد بوکانی در ادامه به وضعیت فعالیت‌های فرهنگی در بوکان اشاره کرد و گفت: تجربه برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و هنری چون جشنواره تئاتر تجربی، جشنواره سراسری کاریکاتور را در بوکان داریم که امیدواریم احیا شود و بزرگداشتی برای مفاخر حوزه ادبیات بوکان نیز برگزار شود.

در ادامه این نشست دکتر جمال خسروی فرماندار بوکان گفت: با میانجیگری سازمان‌های مردمی می‌توان به اخلال فرهنگی پایان داد و جامعه مدنی فربه در کنار یک دولت حداقلی به تحقق آرمانهای جامعه منجر می‌شود.

وی در ادامه به ساختار قومیتی استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی دارای ساختاری موزاییکی است و تنوع اقوام و مذاهب یک فرصت طلایی است تا این استان نمونه اعلای همدلی اقوام باشد.

وی در ادامه افزود: مردم انتظار دارند که زبان هنر و هنرمند، زبان نقد و اصلاح باشد و انتظار می‌رود فرهنگ و هنر مردم را به دنبال خود بکشاند و پیشرو و جهت دهنده باشند.

عثمانی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر حفظ هویت‌های قومی جهت ماندگاری هویت ملی گفت: اگر هویت‌های محلی، قومی، نژادی، مدهبی از بین برود سبب بی هویتی می‌شود چرا که هویت جدید جایگزین هویت نمی‌شود.

حجت الاسلام محمد باقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی دیگر سخنران این مراسم در سخنان خود ضمن اشاره به حضور ده‌ها شخصیت به نام ادبی در بوکان، گفت: این شهر ثروت‌های معنوی زیادی چون حسن زیرک، سواره ایلخانی زاده و.... را پرورش داده است ولی ما نسبت به معرفی داشته‌های خود ناتوان بوده‌ایم.

 در ادامه محمد سعید نجاری متخلص به ئاسو غزلسرای بنام، محمد رمضانی مترجم، فتاح امیری رمان نویس به سخنرانی پرداختد.

در بخشی دیگر از برنامه‌های این نشست ازسوی فرماندار طی احکامی خالد حیدری، رضا شامی، اسعد آسیابان، رحیم عبدالرحیم زاده، عبدالرحمن عزیزی، به عنوان شورای سیاسگذاری جشنواره منصوب شدند.

در پایان با رونمایی نمادین از فراخوان و امضا آن رسماً جشنواره نمایشنامه نویسی کردی آغاز به کار کرد.

مطابق فراخوان در این مسابقه؛ نمایشنامه‌هایی که بر اساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته شده نمایش به زبان کردی نوشته شده باشند به رقابت می‌پردازند.

در این فراخوان آمده است: انجمن هنرهای نمایشی بوکان پس از بررسی، آثار برگزیده را به چاپ خواهد رساند و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و همچنین برای اجرای اثر برگزیده حمایت مالی انجام خواهد داد.