سرویس استانهای هنرآنلاین: نمایش خیابانی "گیلدخت" نوشته نگار نادری به کارگردانی آرزو علیپور از لاهیجان از جمله آثار راه‌یافته به بخش مسابقه خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که چهارشنبه 4 بهمن‌ماه ساعت 16:30 در محوطه تئاتر شهر و پنجشنبه 5 بهمن‌ماه ساعت 16 در محوطه خانه هنرمندان به مدت 20 دقیقه اجرا می‌شود.

آرزو علیپور درباره این اثر نمایشی به هنرآنلاین گفت: "گیلدخت" نمایشی آیینی سنتی است و متن این نمایش بر اساس یک آیین خاص محلی لاهیجان نوشته شده است.

او با اشاره به موضوع نمایش، گفت: "گیلدخت" داستان درختی مقدس است که توسط مردم و اهالی روستا کاشته شده و دختر و پسرهای عاشق در کنار آن بازی‌های کودکانه انجام می‌دهند و این بازی‌ها همچنان ادامه دارد تا باد می‌وزد و دختر و پسر را از هم جدا و درخت پربار و سرسبز روستا را نیز خشک می‌کند و پس از آن مردم خشک شدن درخت را مشاهده می‌کنند.

کارگردان نمایش "گیلدخت" ادامه داد: در آن روستا از زمانی که درخت کاشته می‌شود یک دختر را به عقد آن درآورده و تا زمانی که جوانه می‌زند و شکوفا می‌شود نمی‌تواند ازدواج کند. پس از عقد یک دختر برای درخت کاشته شده، پسری که معشوق دختر بوده برای به دست آوردن و رسیدن به اهداف خود با اهالی روستا می‌جنگد که در نهایت پسر، دختر و درخت از بین می‌روند و زندگی آن‌ها به‌عنوان یک داستان جاودانه ماندگار می‌شود.

او همچنین با اشاره به نمادهای موجود در این نمایش، خاطرنشان کرد: در نمایش "گیلدخت" از چتر به‌عنوان نماد جاودانگی و زندگی و از توفان به‌عنوان پلیدی استفاده شده است.

علیپور در رابطه با اجرای نمایش نیز، تأکید کرد: "گیلدخت" نمایشی آیینی است که کاملاً بی‌کلام و موزیکال است. کل نمایش بر اساس موسیقی پیش می‌رود که منحصراً هم برای این نمایش ساخته شده است.

کارگردان نمایش "گیلدخت" خاطرنشان کرد: این نمایش که برگزیده جشنواره بین‌المللی مریوان است پیش‌تر هم در لاهیجان به اجرا درآمده بود و خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.

او در رابطه با آثار و نحوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال، تصریح کرد: امسال آثار خوبی به‌ویژه در بخش خیابانی جشنواره حضور دارند و من بسیار خوشحالم که تئاتر خیابانی هم در کنار بخش‌های دیگر جشنواره همچنان پابرجا است، اما به عقیده من خیلی بهتر بود اگر جشنواره بخشی را هم مشخصاً برای نمایش‌های آیینی در نظر می‌گرفت چرا که شیوه اجرایی و موضوع آثار آیینی کاملاً از آثار دیگر متفاوت است و واقعاً قضاوت درباره آثار قدری پیچیده خواهد بود.

امیر امینی، کامیاب فلاحتی، مرضیه یکتایی، مائده داداشی، جواد آتش دهقان، صدف امینی، نصیبه آقاجان نژاد، سینا ایمانی، محمود مسعودی بازیگران نمایش "گیلدخت" هستند.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.