سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایش "دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت" به نویسندگی و کارگردانی سیاوش عالی‌پور از اهواز از جمله آثار راه یافته به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه تئاتر ایران است که پنجشنبه 5 بهمن‌ماه در دو نوبت 17:30 و 19:30 در سالن انتظامی خانه هنرمندان به مدت  60 دقیقه روی صحنه می‌رود.  

سیاوش عالی‌پور در رابطه با این اثر نمایشی به هنرآنلاین گفت: "دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت" خوانشی جدید از جنگ و عملیات کربلای۴ است و به موازات آن به معضلات ‌محیط ‌زیست استان خوزستان نیز می‌پردازد که چند وقتی است مسئله اصلی مردم خوزستان شده‌اند و همچنین جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کند که با گوشت و پوست و استخوان خوزستانی‌ها آمیخته شده است.

این هنرمند اهوازی با اشاره به انگیزه خود برای اجرای این نمایش، افزود: مشکلات زیست‌محیطی مدتی است تاب ‌و توان جنوبی‌ها را گرفته و زندگی آرام آنها را ناآرام کرده است. این پدیده‌های زیست‌محیطی ازجمله گرد و غبار تاکنون به شیوه‌های گوناگون نقد شده و مورد اعتراض قرار گرفته است، اما هیچ‌وقت نتیجه قطعی و مفیدی حاصل نشد. این بار اما هنر تئاتر به کمک مردم آمده تا با انتقال پیامی روشن برای مسئولان این درد مردم جنوب را التیام بخشد.

او ادامه داد: جنگ هزاره به هزاره تغییر می‌کند. گاهی با دشمن خارجی می‌جنگیم، گاهی با دشمن داخلی و گاهی هم با معضلات زیست‌محیطی و آب‌وهوا، خوزستان با آب‌وهوا می‌جنگد. وضعیت خوزستان در این خاک و آب‌وهوا کم از جنگ ندارد. خوزستان همیشه در حال جنگ است؛ جنگیدن برای هوای خوب و حال خوب.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما دغدغه جنگ و ‌محیط ‌زیست و دغدغه خوب زندگی کردن و زندگی در صلح و آرامش داریم، افزود: در جنگ باید با هر چه در مقابلت باشد حتی با معضلات آب‌ وهوا بجنگی، در این نمایش هم حرف اصلی ما حال خوب و صلح و آرامش است.

عالی‌پور در مورد وضعیت تئاتر در شهر اهواز نیز گفت: صحبت‌های ما کمکی به حال تئاتر نمی‌کند، اما امیدواریم با مدیریت آقای مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و تیمش حال تئاتر در همه کشور خوب باشد. البته برای دیدن تغییرات به زمان بیشتری نیاز است.

کارگردان نمایش "دی و بهمن شصت هزار و پنج به روایت باد سخت" ادامه داد: امیدوارم روزی برسد که هنرمندان تئاتر دیگر دغدغه جا و مکان برای اجرا نداشته باشند و سالن‌های تئاتر ویژه اجرای تئاتر باشند، نه برگزاری کنسرت‌ و همایش.

او در پایان ابراز امیدواری کرد؛ روزی برسد که راه برای کار کردن هموار بشود و تمام هنرمندان تئاتری بتوانند بی‌دردسر و بی‌دغدغه کار کنند، جشنواره‌ها و اجراهای عمومی رونق بگیرد و هنرمندان تئاتر امنیت شغلی داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ در این نمایش فردخت رشیدی، بنفشه برات‌پور، سیدجاسم موسوی‌راد، مرجان کلانتریان، عزیز زنگنه، آرمین تدین و پیمان طالبی‌نیا به ایفای نقش می پردازند.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.