سرویس استان‌های هنرآنلاین: هر ساله برای جشنواره تئاتر فجر به عنوان ویترین تئاتر کشور چند شاخصه مهم  مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد که توجه به هنرمندان شهرستانی در این رویداد یکی از مهم‌ترین  این شاخص‌ها است. این جشنواره  در سی و ششمین دوره خود نیز شاهد حضور چشمگیر گروه‌های تئاتری  از شهرستان‌های مختلف است و امسال نیز به سیاق سال‌های گذشته پس از برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی از هر استان یک یا دو اثر برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به دبیرخانه این جشنواره معرفی شدند و پس از آن نیز با برگزاری همایش جشنواره تئاتر استان‌ها در مجموعه تئاترشهر و بررسی نمایش‌ها توسط هیات داوران، 59 نمایش در مجموع از استان‌‌های گلستان، البرز، چهارمحال و بختیاری، مازندران، خوزستان، مرکزی، کردستان، گیلان، کرمان، همدان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، اردبیل، سیستان و بلوچستان، یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، قم، یزد، ایلام و لرستان به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کردند. 

بر اساس آمار این رویداد هنری؛ در میان 179 اثر نمایشی ایرانی 59 اثر متعلق به استان‌های کشور است و 25 استان از 32 استان کشور در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند. 

پیشتازی استان‌های کردستان و خراسان رضوی 

بر اساس جدول سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر؛ پس از استان تهران که 67 درصد آثار ایرانی این رویداد نمایشی را در اختیار دارد، استان‌های خراسان رضوی و کردستان هریک با 7 اثر نمایشی در بخش‌های مختلف جشنواره سی و ششم در میان دیگر استان‌ها سرآمد هستند.

استان‌های خوزستان و گیلان هرکدام با 6 اثر، یزد با 4 اثر، کهگیلویه وبویراحمد و مازندران با 3 اثر در رده‌های بعدی هستند. استان‌های البرز، کرمان، هرمزگان، بوشهر، مرکزی و ایلام هریک با دو اثر و همدان، آذربایجان شرقی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اردبیل، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، قم و لرستان نیز که در انتهای این فهرست آماری قرار دارند، هرکدام یک نماینده در این رویداد نمایشی دارند.   

اما جدا از پراکندگی هنرمندان استانی در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، برخی از شهرستان‌ها نیز با چند گروه نمایشی در این رویداد هنری حضور دارند که نشان از توجه و تلاش هنرمندان این شهرها به هنر نمایش دارد؛ شهرستان مشهد با 7 اثر از استان خراسان رضوی و شهرستان‌های آبادان و رشت با 4 اثر موفق‌ترین شهرهای جشنواره سی و ششم تئاتر فجر هستند. شهرهای یزد، مریوان و سنندج نیز با سه اثر نمایشی موفق‌ترین شهرستان‌های غیرمرکز هستند.

این درحالی است که نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین و سمنان  پس از رقابت با دیگر گروه‌‌های نمایشی سراسر کشور فرصت حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند.

تمرکز آثار هنرمندان شهرستانی در بخش‌ صحنه‌ای

13 شهرستان شامل شهرهای بوشهر، مریوان، سنندج، آبادان، لاهیجان، یزد، رشت، محلات، کرج، رودسر، ایلام، بروجرد و مشهد، در بخش محیطی و خیابانی جشنواره حضور دارند که از میان این شهرها در مجموع 5 گروه نمایشی در بخش غیررقابتی و 15 گروه نمایشی دیگر در بخش مسابقه خارج از صحنه جشنواره حضور دارند.

29 شهرستان نیز شامل شهرهای گرگان، کرج، شهرکرد، بابلسر، مشهد، آبادان، اراک، بیجار، دزفول، سنندج، کرمان، آبادان، آمل، تویسرکان، رشت، جزیره هرمز، تبریز، کرمانشاه، شمیرانات، بیله سوار، زاهدان، اهواز، رفسنجان، یزد، کازرون، گچساران، بندرعباس، بندر دیر و بابل در بخش صحنه‌ای جشنواره به رقابت می‌پردازند که در این میان 17 اثر در بخش غیر رقابتی، 2 اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، 7 اثر در بخش مسابقه تئاتر ایران (الف) و 10 اثر در بخش مسابقه تئاتر ایران (ب) در ایام سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.

بر اساس این گزارش؛ حضور شهرستان‌ها در بخش صحنه‌ای بیش از بخش خیابانی به چشم می‌آید و تمرکز آنها در بخش غیر رقابتی جشنواره  بیشتر از سایر بخش‌ها است.

در بخش "به علاوه فجر" نیز 10 تماشاخانه با 11 سالن حضور دارند که سه گروه نمایشی شهرستان از امکانات آنها استفاده می‌کنند و هنرمندانی از شهرهای یاسوج، قم و اصفهان با ارائه آثار متنوع در این بخش حضور دارند.

لازم به ذکر است؛ سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.