سرویس استان های هنرآنلاین: رئیس انجمن تئاتر فارس در این خصوص افزود: اولین برنامه بر اساس تبادل های داخلی تئاتر استان است و موضوع دیگر آموزش شبکه ای است که در مجمع آذرماه انجمن هنرهای نمایشی استان مصوب شد.

به گفته وامق، تئاترهایی که در هریک از شهرستان های فارس تولید می شوند فقط محدود به شهرستان مورد نظر نباشد و برای نمونه اگر در سال های گذشته تئاتری در شهرستان فسا تولید می شد و حدود ٣ تا ٧ اجرا در آن شهر اجرا داشت برای اینکه پرونده آن بسته نشود، به این نتیجه رسیدیم اگر ارتباطی سازنده و پویا بخواهیم بین تئاتر استان داشته باشیم ناگزیریم تجربیات خود را به هم نشان داده و ارایه کنیم.

وی چندین هدف برای این طرح برشمرد و گفت: اولین سود آن برای هنرمندان است که به لحاظ اقتصاد تئاتر تجارب بیشتری کسب می کنند و در دیگر شهرستان ها بلیت فروشی موجب می شود بخشی از هزینه های آنان جبران شود، از طرفی استان به لحاظ فرهنگی دچار تحول می شود زیرا اعتقاد داریم تئاتر می تواند زمینه گسترده ای برای پویایی فرهنگ و هنر فراهم کند.

موضوع سومی که وامق به آن اشاره کرد برنامه ریزی بر روی هم اندیشی میان خانواده تئاتر به واسطه این طرح است که موجب گفت و گو بین خانواده تئاتر می شود و این اتفاق خوشایندی است.

رئیس شورای سیاستگذاری تئاتر فارس با اشاره به این مصوبه مجمع تئاتر استان، از آغاز این طرح از میانه دی ماه جاری خبر داد و گفت: در میان هنرمندان تئاتر شهرستان های فسا و استهبان توافق هایی برای این تعامل ها صورت گرفته یا در جنوب استان بعضی از شهرستان ها مانند لامرد و لار اعلام آمادگی کردند که برنامه های خودشان را انجام دهند و قرار شده تا ٢٠ دی ماه جاری کل برنامه تبادل های تئاتر را به انجمن استان ارایه کنند تا در قالب جدولی مدون، اطلاع رسانی شود.

رئیس انجمن تئاتر استان فارس در خصوص آموزش شبکه ای هم گفت: این شیوه بدین صورت است که در سال های گذشته معمولا برای کارگاه های آموزشی مدرس از شیراز به شهرستان ها اعزام می شد و این اعزام ها معمولا یا یک روزه یا دوروزه بوده است.

وامق گفت: بر این باور م که نمی شود در قالب ١٠ یا ١٦ ساعت بتوان آموزش اصولی تئاتر را دنبال کرد، از این رو، آموزش باید در قالب دوره های ترمی یا ٣ ماهه و در نهایت ٦ ماهه باشد، بنابر این از هنرمندان استان به ویژه روسای انجمن ها دعوت کردیم ضمن بررسی در شهرستان ها تعداد دانش آموخته های تئاتر یا آنانی که پیشینه تدریس تئاتر دارند را شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: این آمار و رزومه هنرمندان توسط روسای انجمن ها در شهرستان ها به انجمن استان اعلام می شود تا پس از اینکه بررسی و تایید آن فرد یا افراد انجام گرفت، در مرحله بعد از آنان طرح درس می خواهیم، بدین شکل که طرح درس در کمیته آموزش انجمن تئاتر استان فارس مورد بررسی قرار گرفته و بعد به آنان اعلام می شود مثلا یک دوره نمایشنامه نویسی مقدماتی در شهرستان خود برگزار کنند.

رئیس انجمن تئاتر فارس سود این برنامه را در افزایش سطح علمی هنرمندان تئاتر شهرستان ها دانست و افزود: سپس برای ادامه این طرح برنامه ریزی دیگری انجام می گیرد و چنان چه نیاز بود، مدرسان بیشتری برای دوره های پویا، کامل و بهتر از مسیر استان تامین کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح با همراهی هنرمندان و همکاری روسای انجمن ها این اتفاق بیفتد، چراکه هر هنری باید بر اساس آموزش بهبود یابد.

رئیس انجمن تئاتر فارس در مورد برنامه های اجرایی هم اعلام کرد: تا پایان فروردین ١٣٩٧ سه برنامه بسیار مهم داریم که جشنواره استانی تئاتر خیابانی "شب چراغ" به میزبانی شهرستان فیروزآباد در دهه اول اسفند ماه برگزار می شود، سپس برنامه ای با عنوان نمایشنامه خوانی استانی در شهرستان استهبان خواهیم داشت که با عنوان "چنار" برگزار می شود.

وی در ادامه به برگزاری دیگر رویداد مهم استان در زمینه تئاتر اشاره کرد و گفت: حضور در نمایشگاه ملی هنر به میزبانی شیراز از دیگر اهدافی است که انجمن هنرهای نمایشی دنبال می کند و دبیری بخش تئاتر آن بر عهده انجمن استان است که با تکیه بر حوزه تئاتر خیابانی ملی کار انجام می گیرد.

وامق از دعوت بهترین گروه های تئاتر خیابانی کشور به نمایشگاه ملی هنر به میزبانی شیراز خبر داد و افزود: برخی از این گروه ها هم از مسیر فراخوان به این مجموعه افزوده می شوند که رویدادی بزرگ را از ٢٠ تا ٢٤ فروردین سال آینده رقم خواهد زد.

به گفته رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس، ابتدای هر فصل، شورای سیاستگذاری تئاتر استان با حضور ٢٩ رئیس انجمن تئاتر شهرستان به همراه ٦ عضو از شیراز تشکیل می شود که برای فصل بعد سیاستگذاری های آن انجام می گیرد.

الهه بهرامی