سرویس استان های هنرآنلاین: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شب گذشته در شیراز با حضور در گالری باغ ملی، وصال، جم، نشست ادبی عصر ترانه و نمایش "شیش و بش" به کارگردانی نادر شهسواری؛ آدینه را با همراهی اصحاب رسانه سپری کرد.

 "در حریم باران" نشست زمستانه انجمن ادبی عصر ترانه است که با رویکرد ترانه های محلی، روز گذشته در سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این آیین با بیان اینکه زبان هایی در کشورمان وجود دارد که ترجیح می دهیم به آنها بگوییم "گویش"، افزود: این نه به این واسطه است که تمام مولفه های زبان را دارا نیست؛ بلکه برخی معتقد بر این هستند که ما در یک کشور واحد زندگی می کنیم و اگر بخواهیم هویت منسجم داشته باشیم باید زبان، دین و فرهنگ مان یکی باشد تا هویت پیدا کند.

بهزاد مریدی اظهار داشت: عده ای هم ماضی، گیلکی، لاری، کردی، کرمانچی و خوضی و زبانهای دیگر را در رسته گویش ها قرار می دهند و می گویند؛ مدام نگوییم زبان، چون ما در یک کشور واحدیم.

وی ادامه داد: اگر دو نفر با هم گفتگو کنند و نفر سوم متوجه نشود که اینها چه چیزی را می گویند، این جزو گویش محسوب می شود و با این استدلال "شیرای" جزو گویش و زبان محسوب نمی شود و تحت عنوان لهجه از آن استفاده می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: وقتی دو شیرازی صحبت می کنند، شهرهای مختلف ما شیرازی را می فهمند، پس به عنوان لهجه در نظر گرفته می شود و این اعتبار از این مجموعه گویشی و لهجه ای کاسته نخواهد کرد و تمام اینها حس نوستالژی و هویت ما هستند که باید برای نگه داشتنشان تلاش کنیم.

مریدی گفت: این درگیری لهجه ها در تمام محافل خانوادگی شهرها و کشورهای ما و جهان نیز وجود دارد؛ ولی واقعیت امر این است که این نگه داشت ها فقط حس درونی و نوستالژی خودمان نیست بلکه یک "هویت" است؛ آن هم هویت های گوناگونی که روز به روز در حال افزایش است و زمانی از هویت هایی چون دینی و قومی و ملی بحث به میان آمده و در حال حاضر هویتهای مجازی، فردی، جمعی، جنسی، فردی، شغلی و صنفی و هویت های گوناگونی پیرامون ما را نیز به خودش مشغول کرده اند و بنابراین ما درگیر یک "پارودوکسیکال" کاملیم و ناگزیر هستیم به خویشتن خویش مراجعه کنیم و تمام اینها را در خودمان زنده نگه داریم و ترانه ها قطعا قادرند چنین کاری را بخوبی انجام دهند و اشعار محلی می توانند این حس رو تشویق بکنند و این زیبایی را در ما زنده نگه دارند.

این مدیر فرهنگی در فارس با تاکید بر اهمیت استفاده از نشان شناسی فرهنگی شیرازی که هنرمندان، مجریان و گویندگان و شاعران در ارائه ترانه های آوازی و اشعارشان ارائه می دهد، گفت: امیدواریم این گونه محافل به گونه ای برای پاسداشت زبانها، لهجه ها و گویش های مادری در هر نقطه از کشور عزیزمان به عنوان یک خدمت بسیار ارزشمند برای آن خرده فرهنگ هایی که در درون ما است و ما به آن نیازمند هستیم مستمر برگزار شود.

مریدی در انتهای سخنانش با اشاره به نام بزرگانی چون، بیژن سمندر، یدالله طارمی، ابوالقاسم فقیری، منصور اوجی، مجید صداقت کیش، صادق همایونی، یاد آنها را زنده داشت و از اندیشه های نابشان در جریان سازی فرهنگ و ادب استان و کشور قدردانی کرد.

نشست عصر ترانه با حضور مریم ذاکری ترانه سرای شیرازی، اجرای موسیقی حامد فقیهی و اجرای صحنه محمد شاهدی پذیرای حضور هنرمندان و هنردوستان بود که در ادامه ذاکری گفت: امروز بسیاری از ترانه های محلی ایرانی دارای بار معنی خاص خود و تاثیر گذار در حفظ فرهنگ، آداب و رسوم سرزمینمان هستند و بر ماست تا چه در ایران و چه در خارج از ایران اجازه فراموشی و نابودی به آن را ندهیم.

نمایشگاه "ماه کان شرق" گشایش یافت

روزگذشته نگارخانه عکس ملی واقع در باغ ملی شیراز میزبان علاقه مندان و هنرمندانی بود که برای آیین افتتاح نمایشگاه عکس عرفان سامان فر با عنوان "ماه کان شرق" گرد هم آمده بودند .

در این مراسم که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، بهزاد مریدی گفت: با ظهور عکاسی دیجیتال و اینکه عکاسی به صورت ساده و آسان در اختیار همگان قرار گرفت، آنچه بیننده را متوجه حرفه ای بودن و یا غیر حرفه ای بودن عکس می کند، نگاه و دیدگاه ویژه عکاس است.

الهه بهرامی