به گزارش هنرآنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی روز گذشته 8دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان کرمانشاه، اظهار داشت: زلزله غرب کشور حادثه تلخی برای ملت ایران بود.

وی افزود: رفت و آمد هیئت دولت به مناطق زلزله زده تداوم دارد و به طور پیوسته گزارش میدانی از مناطق تهیه می شود و حضور من هم با همین هدف بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این زلزله دامنه گسترده ای داشت و اکنون کارها و اتفاقات خوبی در حال انجام است. نوع تصمیم گیری دولت در منابع اعتباری به گونهای است که با حداکثر توان به خدمت زلزله‌زدگان آمد.

وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروژه هایی را جمع بندی  کردیم که از جمله می توان به احداث مجتمع های فرهنگی هنری سرپل ذهاب و شهر سرمست، بازسازی مجتمع تخریب شده فرهنگی هنری ثلاث باباجانی، احداث مجتمع فرهنگی ورزشی ازگله، تاسیس نگارخانه قصرشیرین، ترمیم سالن روباز ورزشی قصرشیرین، سالن موقت در پارک نشاط قصرشیرین حداکثر تا نیمه اول سال ۹۷ اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۷ کتابخانه در این مناطق آسیب دیده است که ۲ مورد نیاز به بازسازی و ۵ مورد نیز به مقاوم سازی نیاز دارد و تعدادی از مراکز مذهبی نیز تخریب شدند که تا سال ۹۷ بازسازی خواهند شد.

صالحی خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۰۰ برنامه در مناطق زلزله زده توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایران زمین در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: در این جشنواره ۳۲ هفته فرهنگ ایرانی برگزار می شود و  مردم هر هفته با یک قوم ایرانی و فرهنگ آنها آشنا می شوند و استان ها در این مناطق به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی برنامه های ویژه کودک و نوجوان در این مناطق را از دیگر طرح های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مناطق زلزله زده عنوان کرد و گفت: اهدای کتاب و اقلام فرهنگی به کودکان و نوجوانان و باشگاه های کتابخوانی از جمله این برنامه ها هستند.

صالحی گفت: برگزاری سینما سیار در سرپل ذهاب و اورامانات و برپایی تور رسانه ای خبرنگاران  هم در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای اصحاب فرهنگ و هنر که صدمات جانی و مالی دیده اند،  برنامه ای داریم که طی آن بتوانیم از محصولات فرهنگی هنری هنرمندان این مناطق استفاده کنیم و همچنین تسهیلاتی هم برای آن ها در نظر گرفته شده است.

وی خسارت وارده به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در زلزله اخیر را ٢,٥ میلیارد تومان اعلام کرد.

ضرورت بهره گیری از فعالیت های پایدار فرهنگی در مناطق زلزله زده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه می توان تهدید زلزله را به فرصتی برای منطقه تبدیل کرد، گفت: باید از این فرصت که موجب معطوف شدن توجه اقصی نقاط ایران به این منطقه شده است از حضور افراد اثرگذار برای انجام کارهای پایدار فرهنگی اجتماعی استفاده کنیم.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با فرماندار ثلاث باباجانی از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، گفت: هیئت دولت بلافاصله بعد از زلزله تشکیل جلسه داد و کارهای مرتبط با زلزله غرب کشور را پیگیرانه دنبال کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به پیشرفت هایی که در جهات مختلف به لحاظ مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه مشاهده شد، اظهار کرد: در زلزله اخیر به نسبت زلزله های پیشین سرعت آواربرداری، انتقال مجروحین، تصمیم گیری برای پرداخت تسهیلات و مباحث امنیتی و انتظامی قابل توجه بود.

وی با اشاره به قرارگرفتن در فصل زمستان و شرایط خاص آب و هوایی، بر  سرعت بخشیدن به اسکان موقت  زلزله زدگان تاکید کرد و گفت: اسکان موقت زلزله زدگان در مسیر خود در حال انجام است و می توان امیدوار بود ظرف تعهد دو ماهه شاهد تحقق کامل آن باشیم.

صالحی تاکید کرد: اهتمام دولت در بحث برنامه و بودجه و بانک ها بر این است که تعهدات در حداکثر شرایط انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد زلزله در حوزه فرهنگی اجتماعی، آثار دیرپای روحی و روانی این بلای طبیعی را متذکر شد و گفت: فضای محیطی باید با آرامش لازم و تکمیل نشاط حاکم شود و از سوی دیگر اطلاع رسانی مناسبی از اقدامات صورت گرفته در این مناطق صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: باید با اطلاع رسانی به موقع و مناسب نگذاریم فضای عمومی گرفتار  بی اعتمادییا کم اعتمادی شود.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی و اجتماعی باید تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی آرامتر به کار گیرند.

صالحی با بیان اینکه می توان تهدید زلزله را به فرصتی برای منطقه تبدیل کرد، اذعان داشت: باید از این فرصت که موجب معطوف شدن توجه اقصی نقاط ایران به این منطقه شده است حداکثر استفاده را با بهره گیری از حضور افراد اثرگذار برای انجام کارهای پایدار فرهنگی اجتماعی ببریم.

وی بیان کرد: اگر این مهم تحقق یابد میتوان گفت که زلزله یک نقطه عطفی برای فرصت های فرهنگی هنری جدید در این مناطق و ایجاد کارهای زیرساختی و پایدار در منطقه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: اقتضاء مدیریت بحران است که مسائل آنی را حل کرد ولی باید تدبیری کرد که آن را به فرصت مبدل ساخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با امام جمعه کرمانشاه دیدار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در مسجد حاج شهباز خان با امام جمعه کرمانشاه دیدار و گفتگو کرد.

صالحی به روحیه همدلی و همراهی ملت ایران در یاری رساندن به زلزله زدگان استان کرمانشاه اشاره کرد و استمرار فعالیت های فرهنگی و هنری با حضور هنزمندان در مناطق زلزله زده را ضروری خواند.

وی با اشاره به حمایت های دولت در راستای بازگرداندن مناطق زلزله زده به شرایط عادی پیش از  حادثه ، هدف از سفر خود را بازدید از این مناطق، ارزیابی وضعیت زیرساخت های فرهنگی و هنری و دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر  در مناطق زلزله زده کرمانشاه برشمرد.

صالحی، ابراز امیدواری کرد: با استمرار حضور هنرمندان و فعالیت های اهالی فرهنگ و هنر  که موجب تسکین آلام آسیب دیدگان این حادثه خواهد بود و توأم با آن بازسازی زیرساخت های فرهنگی بتوانیم شرایط فرهنگی و هنری این مناطق را به حالت عادی بازگرداندیم.