سرویس استان‌های هنرآنلاین: دهمین نشان مفاخر استان فارس به استاد حسن صفری اهدا شد، موسیقیدانی که 74 سال پیش در محله لب آب متولد شد و به قول خودش اولین ملودی هایش را در کودکی با پوست کشیدن روی گلدان شمعدانی ساخت! صفری با  5 تک تومانی تار شکسته ای خرید و این ساز شکسته شالوده هنری استاد حسن صفری را بنیان گذاشت و موجب شد نواهای آهنگین فولکلور شیرازی در حنجره و تار او جان بگیرد. او که خودش را عاشق موسیقی می داند، معتقد است بدون عشق هیچ هنرمندی راه از پیش نمی برد.

آیین نکوداشت او در هتل شیراز برگزار و نشان مفاخر به او اهدا شد. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین به رسم خوش‌آمد گویی پشت تریبون رفت و از عدم حضور بهزاد مریدی مدیرکل به خاطر تأخیر پروازش عذر خواست. مهدی امیدبخش گفت: امشب برای نکوداشت بزرگی گرد هم آمدیم تا یک عمر خدمت او به فرهنگ، هنر و موسیقی را ارج نهیم.

وی افزود: اهدای دهمین نشان مفاخر به استاد حسن صفری، نماد ارج گذاری مردمان فارس و ایران به استادی است که عمر و جوانی خود را در اندیشه اعتلای هنر این دیار گذراند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس سخنران اول این آیین بود. کوروش کمالی سروستانی گفت: بی شک سرشت موسیقی و آوای موسیقیایی را از جنس ملکوت سرشته اند که گاه در ربّنایی و گاه با نوایی خوش، غربت ناخواسته وجودمان را حلاوت می بخشد.

وی افزود: استاد حسن صفری تفکر موسیقایی اصیل سرزمینش را به دوش می کشد و به آن هویت و ماهیتی می بخشد که خاص آثار او است.

کمالی تأکید کرد: هنرِ استاد صفری آینه ای است برای بازگشت به قطب ذات درونی ما،  تمثیل شدایی و تجلی خیال باطنی مان.

کمالی با اشاره به تجربیات و کارنامه حسن صفری، گفت: او با هر تارنوازی در امواج تشویق ها و ستایش ها، نام شیرازیان را در پیوندی مبارک با شعر و موسیقی شیراز بر بلندای نام آوری و مباهات نواخته است.

مدیر دانشنامه فارس در پایان خاطرنشان کرد: امشب به پاس قدردانی از استاد حسن صفری کلاه تکریم از سر بر می داریم و به او می بالیم که او بی شک بخشی از روح مانای شیراز است.

پس از کمالی نوبت به امیرهمایون یزدان پور رسید تا در وصف حسن صفری سخن بگوید.

وی گفت: استاد حسن صفری با زخمه هایی که به تار می زند خون ها را به جوشش وا می دارد.

وی افزود: "شیرین دهن"، "یار شیرازی"، "سیاه چشم"، "نَم چِرو"، "سرگردون" و ... از کارهای ماندگار این استاد است و با نواهایش موسیقی و نغمه های شیرازی را ماندگار کرد و ملودی های سحر انگیزش حلاوت بخش جلاسات یاران یکشنبه و خاطرات موسیقایی شیرازیان است.

یزدان پور در پایان از زنده یاد غلامحسن اولاد (م.اندیش) شاعر فقید شیراز یاد کرد و شعری از او را به حسن صفری تقدیم کرد.

شهرزاد صفری فرزند استاد حسن صفری هم در باب ویژگی های پدر سخن گفت و در پایان این آیین که با عنوان "این پنجه های دُرافشان" برگزار شد، نشان مفاخر فارس که پیش از این به محمدرضا محرری، پرویز خائفی، عبدالعلی دستغیب، صدرا ذوالریاستین شیرازی، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری، سیروس رومی، منصور اوجی و داریوش نویدگویی اهدا شده بود، در دستان حسن صفری جا خوش کرد.

حسن صفری نیز هم در پایان به اجرای قطعاتی پرداخت. او پیش از این اجرا در سخنانی کوتاه پس از قدردانی از بهزاد مریدی در برگزاری آیین نکوداشت مفاخر استان، گفت: همیشه دغدغه این را داشتم که روی شعر شیرازی موسیقی بنویسم و کسی که مرا تشویق کرد و مدیون او هستم دکتر کوروش کمالی است.

وی گفت: من حرف هایم را با موسیقی می زنم و باید برای موسیقی و زبان شیرازی دل سوزاند.

بهزاد مریدی هم در آیین اهدا دهمین نشان مفاخر فارس به حسن صفری که با عنوان "این پنجه های دُرافشان" در هتل شیراز برگزار شد، گفت: فارس چهره هایی نظیر ذوالفنون، احمد پژمان، رضوی سروستانی، محمدرضا درویشی، مسعود شناسا، حسن صفری و بسیاری از بزرگان را در خود جمع کرده و ما نمی توانیم که این را نادیده بگیریم.

او که در انتهای این مراسم خود را به جمع حاضر در آیین بزرگداشت استاد حسن صفری رساند، افزود: فارس به دلیل حضور این مفاخر، مهد شعر و موسیقی است.

مریدی به زنده ساختن موسیقی فارس توسط زنده یاد عطا جنگوک اشاره کرد و افزود: پیش از این، مرحوم جنگوک این چنین کاری را آغاز و این خدمت را کرد؛ او برای بختیاری ها و حتی مردمان بندرعباس و قشم این کار را سامان داد.

مریدی از پژوهشگران و فعالان حوزه موسیقی درخواستی هم داشت و گفت: به ما کمک کنید تا بتوانیم موسیقی فارس را به گونه ای تعریف کنیم که وقتی به عنوان نماینده در کشورهای مختلف حاضر می شویم، بدانیم نشانی از هویت این گهواره تمدنی ایران زمین داریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اعطا دهمین نشان مفاخر فرهنگی را به استاد حسن صفری افتخاری برای خود و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برشمرد و از اعطا ٢ نشان مفاخر استان فارس تا پایان سال جاری خبر داد.

یادآور می شود: نشان مفاخر فارس پیش از این به چهره هایی نظیر محمدرضا محرری، پرویز خائفی، عبدالعلی دستغیب، صدرا ذوالریاستین شیرازی، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری، سیروس رومی، منصور اوجی و داریوش نویدگویی اهدا شده است.

الهه بهرامی