به گزارش هنرآنلاین، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با علمای قم ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این وزارتخانه در دولت دوازدهم، گفت: ماموریت‌ها و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متنوع و گسترده است.

وی افزود: با توجه به وظایف این وزارتخانه، انتظارات جامعه و نخبگان کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متفاوت و فراتر از ماموریت‌هایی است که در قانون برای آن پیش‌بینی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بودجه این وزارتخانه با توجه به تنوع و گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در طول سال دارد، اندک است.

هنر در همه انواع خود استعداد و لطف الهی است

در این دیدار آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر اهمیت جایگاه فرهنگ و هنر، بر لزوم شناسایی و حمایت از هنرمندان متعهد تاکید کرد.

آیت الله یزدی افزود: با هنر موافق هستیم و با اعمال حرامی که خداوند را به خشم می‌آورد مخالف هستیم. هنر باید در خدمت سلامت جامعه و تربیت انسان باشد و نباید در خدمت ستمگران باشد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به هنر موسیقی، گفت: فتوای حضرت امام خمینی (ره) درباره موسیقی کارگشا است. هنر در همه انواع خود استعداد و لطف الهی است و نباید این هنر در خدمت ظلم و فساد باشد.

وی تاکید کرد: ما همچنین با هنری که پایه‌های سلطه و طاغوت را تحکیم بخشد و انسان و انسانیت را نابود سازد مخالف هستیم. 

ادب و تواضع با اهل هنر و ادب ضروری است

آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر هنرمندان در جامعه باید دیده شود زیرا آنها می‌خواهند با هنر خود به جامعه و مردم خدمت کنند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر ارتباط متواضعانه مدیران با مردم و جایگاه بلند خدمت به مردم در قرآن و گفتار اهل بیت علیهم السلام ،گفت: رعایت ادب و تواضع با اهل هنر و ادب ضروری است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، ادامه داد: خانواده‌های سنتی در گذشته بیشتر به تحکیم خانواده توجه داشتند و محبت میان زن و مرد بیشتر بود. بنابراین باید علل طلاق را در جامعه شناسایی  و راه های مودت و تحکیم خانواده را پیدا کنیم.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های هنر در کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و افزود: هنر می تواند در خدمت سلامت اجتماعی و ترویج ارزش‌ها باشد و زندگی اهل بیت علیهم السلام و اصحاب آن‌ها نمونه‌های خوبی برای دست اندرکاران حوزه  فرهنگ و هنر است.

ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری در کشور وجود دارد

در این دیدار سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و روند اجرایی اقدامات این وزارتخانه در طول دولت‌های یازدهم و نیز گزارش اقدامات ١٠٠ روزه در دولت دوازدهم را ارائه داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان با بهره گیری از آن ها، مکتب اهل بیت (ع) را به جهانیان شناساند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ادامه داد: مناسب‌ترین روش برای گسترش و تلطیف ارتباطات با جهان به ویژه کشورهای اسلامی تعاملات فرهنگی است.

وی در عین حال تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این اساس در این دولت و دولت گذشته بر گسترش دیپلماسی فرهنگی با جامعه بین المللی در حوزه های فرهنگی و هنری تاکید دارد.

دیپلماسی فرهنگی در جهان باید رحمانیه و عاقلانه باشد

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نیز با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی در جهان باید رحمانیه و عاقلانه باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی و دینی بوده است و ارتباطات بین المللی ما باید بر اساس دیپلماسی فرهنگی پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی ادامه داد: دیپلماسی اسلامی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در ارتباطات بین‌المللی نباید از اسلام چهره‌ای خشن و غیر منطقی نشان داد.