به گزارش هنرآنلاین، در این کارگاه سه روزه ، ماکان عاشوری و فرشته عالمشاه به آموزش مباحث تئوری و عملی مورد نیاز در مبحث ویدئوآرت پرداختند.

هدف از برگزاری این کارگاه ایجاد بستری مناسب برای جوانان علاقمند به ویدئوآرت برای آغاز مسیر و نیز ارائه راهکارهایی در بخش فنی برای بهبود سطح کیفی آثار برای هنرمندان با تجربه و ایجاد فضای کارگاهی و استفاده از تجربیات مشترک بود.

پایه این برنامه سه روزه بر شناخت بیشتر ویدئوآرت ، دیدن نمونه آثار هنرمندان داخلی و خارجی و بحث و گفتگو پیرامون آن و آشنایی با ابزارهای مورد نیاز در مباحث تکنیکی و پیاده کردن روش فیلم سازی تک نفره بوده است.

فرشته عالمشاه مدیر مجموعه فعالیت‌های ویدئوآرتیست در مورد علل تشکیل این کارگاه گفت: از آنجاکه بسیاری از هنرمندان علاقمند به ویدئوآرت ، هنرمندان حوزه تجسمی هستند و اکثراً با تکنیک‌ها و ابزار سینمایی که ابزار تولید ویدئو است آشنایی ندارند ، برای آغاز کار ترس و دلهره از این موضوع مانع حرکت و شروع آنان می‌شود و البته این عدم آشنایی گاهی باعث عدم توانایی هنرمندان ویدئوآرتیست در بیان و ارائه قویتر ایده‌ها است و از طرف دیگر هنرمندان حوزه سینما نیز برای ورود به عرصه ویدئوآرت ، نگرانی از جنس متفاوتی دارند  و آن هم نگرانی عدم آشنایی با پدیده ای متفاوت به نام ویدئوآرت است.

وی افزود: با وجود اینکه در سال های اخیر کتاب‌هایی در این زمینه چاپ و در دسترس قرار گرفته اما بودن در کنار هنرمندان با تجربه و آموختن و کار عملی بسیار تاثیرگذار بوده و نیاز دیگری است. داشتن تکیه گاه و راهنما برای رفع نگرانی و حصول اطمینان و اعتماد به نفس و افزایش آگاهی‌ها بسیار بسیار مفید است.

در ادامه عالمشاه به تشریح  این کارگاه سه روزه پرداخت و گفت: در صبح روز چهارشنبه 15 آذر ، پس از استقرار هنرمندان در هنرمندسرای آلمُن و پذیرایی و معارفه ، کارگاه به شکل جدی اما دوستانه با مروری کوتاه بر تاریخچه ، چیستی و شاخه‌های ویدئوآرت آغاز شد. در روز اول مبحث ایده پردازی ،بیان مفهوم ، پدیدار شناسی و دیگر موضوعات مرتبط به شکل تئوری مطرح شد و پس از صرف ناهار استاد عاشوری هنرمندان را با ابزار تصویربرداری و صدابرداری در سینما به طور مختصر آشنا کرده و سپس از هنرمندان خواستند که طی دو روز آینده تنها با اکتفا به موبایل و ساده‌ترین ابزار تصویربرداری به گرفتن تصویر بپردازند و در کنار آن مباحث ایده پردازی به شکلی گسترده تر مطرح شد و سپس تعدادی ویدئو از هنرمندان ایرانی به نمایش درآمد و پیرامون هر کدام از آنان صحبت شد.

وی ادامه داد: صبح روز دوم با وجود باد و خاک شدید ، هنرمندان در فضای طبیعت چشمه‌های کویری و تپه‌های ماسه ای منطقه به اجرای ایده‌ها و تصویربرداری پرداختند و در بعد از ظهر همان روز ، هنرمندان گزیده ای از راش‌های منتخب خود را نمایش داده و پیرامون ایده‌های خود صحبت کردند همچنین تعداد دیگری ویدئوآرت به نمایش درآمد.

این هنرمند در پایان این گزارش بیان کرد: روز سوم نیز کاملاً به آموزش مباحث تدوین و جایگاه و مفاهیم تکنیک‌های تدوین و آموزش پایه ای نرم افزار ادیوس و چند تروکاژ مفید سپری شد و کارگاه در بعد از ظهر روز جمعه با اهدای گواهی حضور به هنرمندان به پایان رسید. البته هنرمندان پس از پایان کارگاه همچنان مشغول به تکمیل ایده و ویدئوهای خود بر اساس آموخته‌ها و تجربیاتشان از این دوره هستند تا انشالله آثار خود را جهت شرکت در بخش نمایشگاهی چهارمین جشنواره ویدئوآرتیست همانند دیگر هنرمندان برای ارزیابی توسط هیات انتخاب به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین این هنرمندان تصمیم دارند تا با تشکیل گروه به فعالیت خود در زمینه ویدئوآرت به شکل جدی ادامه دهند.