به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی روز پنجشنبه در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکنا) در سالن شهید مطهری قم، گفت: نقش کتابخانه های تخصصی تنها امانت دادن کتاب نیست بلکه باید کمک کنند تا مساله های کمتر پرداخته شده علوم، مورد رسیدگی جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید با همت و کوشش کتابخانه های تخصصی، پرداختن به مکررات کمتر و مباحث تکراری در موضوعات مختلف کاهش پیدا کند، درصورت تحقق چنین اصلی، اتفاق های تازه ای در حوزه علم می افتد.

صالحی بیان داشت: کتابخانه های تخصصی باید برای پرداختن به موضوعات جدید شکل بگیرد و از هر نظر غنی تر و متفاوت تر از کتابخانه های عمومی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانگونه که کتابخانه های عمومی فضای عام دانش را فراهم می کنند، کتابخانه های تخصصی نیز بنا به نقش و رسالت خود، باید قرارگاهی جدی برای پشتیبانی تولید علم و دانش در کشور باشد.

صالحی از کتابخانه تخصصی و رصدخانه مراغه به عنوان الگویی موفق یاد کرد و گفت: این کتابخانه توسط خواجه نصیرالدین طوسی تاسیس شده و ایشان بیش از 100 عالم نجوم زمان خود را در مراغه گردهم آورد و در حوزه هیات، نجوم، ریاضیات و... کتابخانه بزرگی را شکل داده است.

وی اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی یک نهضت بازگشت به کتاب و کتابخانه در قم اتفاق افتاده و تحولاتی در کتابخانه های عمومی و تخصصی نیز رخ داده است.

صالحی بیان داشت: کتابخانه سیاسی، فرهنگ و معارف قرآنی و... در دهه 60 در قم بوده و عده زیادی از بزرگان مراوداتی با آنها داشتند، امروز شاهد گسترش این کتابخانه ها در این شهر مقدس هستیم و از نماینده آیت الله سیستانی و علما و مراجع تقلید نیز که کتابخانه های تخصصی زیادی را دایرکرده اند، تقدیر می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر بخواهیم کتابخانه های تخصصی نقش آفرینی خود را داشته باشند، باید کتابخانه ها از نظر موضوعات علوم، تخصصی باشند و امروز قم یکی از کانون های قابل توجه در کتابخانه های تخصصی است.

صالحی افزود: کتابخانه های تخصصی قم یک ظرفیت دانشی دارند و این تشکل می تواند این ظرفیت را تکمیل، تقویت و متصاعد کند.

وی اظهار داشت:باید ارتباطات کتابخانه های تخصصی حوزه های علمیه هم درون مجموعه قم و هم در کتابخانه های سایر کشور گسترش پیدا کند که یکی از خطوط ارتباطی میان حوزه و با بیرون، می تواند وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ارتباطات علمی از طریق کتابخانه های تخصصی، یکی از مواردی است که می تواند مناسبات حوزه و دانشگاه را نزدیک کند و جامعه علمی حوزه و دانشگاه احساس کنند که می توانند در سفره علمی یکدیگر شریک بوده و با هم ارتباط داشته باشند.

وی گفت: تعاملات کتابخانه تخصصی قم با تهران و ایران هم جامعه علمی دو نهاد را به یکدیگر نزدیک می کند و هم در راس تولید دانش و علم نقش های جدی تری را خواهد داشت. 

صالحی خاطرنشان کرد: کتابخانه های تخصصی باید مناسبات خود را با مخاطبان تقویت کنند و با این نگاه و نگرش فرصتی برای پاتوق علمی شدن نخبگان یک رشته فراهم کنند، پاتوق شدن نخبگان نیاز به مهارت و دانش دارد.

عضور کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: کتابخانه های تخصصی صرفا با منابع خود پاتوق می شوند و اگر بخواهیم کتابخانه را باشگاه رشته خاص کنیم باید مهارت های لازم را کسب کنیم.

وی با اشاره به رسالت کتابداران کتابخانه های تخصصی، ادامه داد: کتابدار باید از جنس کتاب و کتابخانه و دلسوز محقق آن رشته باشد و احساس کند که کار محقق کار اوست و اگر محقق به دنبال یادداشت، ارجاع و کتابی است باید با او همدلی و همراهی کند.

صالحی اظهار داشت: تبدیل کردن کتابخانه تخصصی به پاتوق محققان آن علم نیازبه کارآمدی دارد و باید کارگاه های افزایش مهارت های ارتباطی نیز برای کتابداران برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختن به نیازهای اجتماعی را از دیگر رویکردهای کتابخانه های تخصصی دانست و گفت: گاهی ما در لباس حوزوی یا در قالب روشنفکری از نیازهای اجتماعی فاصله می گیریم در حالی که باید با نیازهای جدید جامعه، مباحث مختلف مبتلابه و شبهات و ... درگیر و پاسخ گو باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های کتابخانه تخصصی نه تنها برای قم بلکه برای کشور، جهان اسلام و شیعه حائز اهمیت است و تشکل کتابخانه های تخصصی نیز این ظرفیت را بارورتر می سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کتابخانه یک حوزه فرا زمان و فراجغرافیا است و کسی که درکتابخانه قرار می گیرد با جهانی که مقید به زمان و مکان نیست، ارتباط دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: کتابداران کتابخانه ها در این فضای علمی از افلاطون تا فضای معاصر و بزرگان از ملل مختلف همسخن می شوند و در حقیقت، زیست در کتابخانه، زیست در یک جهان بزرگتر است و کسانی که در این محیط زندگی می کنند قدراین زیست را بیشتر بدانند.

وی اظهار داشت: زرادخانه تمدن های جهانی در طول تاریخ از نظر سیر فرآیندها و پایگاه قدرت نرم متفاوت است، زراد خانه و پایگاه قدرت نرم تمدن اسلامی در نگاه اول مسجد و مرحله بعدی کتابخانه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تمدن بزرگ اسلامی که قرن های طلایی دوم و سوم را به خود دیده، ابتدا با مسجد و بعد از آن با کتابخانه پیوند خورده است وکتابخانه ها بعد از تبدیل شدن به مرکز آموزش، پژوهش و گفت وگوی علمی و فرهنگی، به سرعت به دانشگاه، پژوهشگاه و باشگاه های علمی و فرهنگی مبدل شود.

وی گفت: این سه ترکیب(دانشگاه، پژوهشگاه و باشگاه های علمی) فرصتی را برای تمدن اسلامی ایجاد کرده که بذرهای کاشته شده به وسیله مسجد را به صورت وسیع تر بارور و تمدن اسلامی را فراگیر سازد.

وی ادامه داد: کتابخانه های تخصصی در جهان اسلام و از جمله در روزگار ما نقش منحصر به فرد دیگری را هم داشتند و آن مرکز تولید علم در کتابخانه های تخصصی بود.

مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم(مکنا) از سال ۹۳تشکیل و ۳۵کتابخانه تخصصی عضو آن هستند که در مجموع ۲میلیون و ۹۰۰هزار جلدکتاب دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در سفر به قم با آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید ، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی درایران بدون حضور خبرنگاران دیدار و گفت وگو کرد.