سرویس استان‌های هنرآنلاین: در هفته پیش رو هفت اثر نمایشی جدید در شهرهای مختلف ایران روی صحنه می رود.

"پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" در تبریز

نمایش "پابرهنه، لخت، قلبی در مشت" نوشته علیرضا کوشک جلالی به کارگردانی معصومه حبابی و بازی علی پوریان از 7 تا 15 آذر ماه در سالن صادقی تئاتر شهر تبریز روی صحنه خواهد بود.  

این اثر، روایت‌گر زندگی مهاجر مسلمان ترک‌تبار ساکن آلمان است که خانه و خانواده‌اش قربانی آتش‌سوزی‌ای می‌شود که ریشه در یک اقدام نژادپرستانه دارد.

 شایان ذکر است این نمایش با بازی علی پوریان یکی از بازیگران به‌نام تبریزی روی صحنه می‌رود. "پابرهنه، لُخت، قلبی در مشت" در سال ۱۹۹۹ جایزه نمایشنامه‌نویسی مردمی آلمان را از آنِ خود کرده است.

نمایش "رابینسون و کروزو" در شهرکرد

نمایش کمدی "رابینسون و کروزو" در مدت زمان 70 دقیقه با بازی سید مهدی حسام الذاکرین و مصطفی رئیسی از تاریخ 7 تا  17 آذر هر شب ساعت 18 در تالار مهر شهرکرد روی صحنه خواهد رفت.

نمایشنامه با نگاهی به رمان "روبینسون کروزو" تلاش دارد بیگانه بودن و عدم امکان استفاده از زبان برای درک متقابل را حول محور جنگ، صلح و شیوه‌های ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر روایت می‌کند.

داستان این نمایش روایت‌گر دو خلبان و دو دشمن است. جنگی بی‌رحم آنها را رو در روی هم قرار داده و اکنون هر دو، پس از سقوط هواپیماهای‌شان از روی اجبار به جزیره کوچکی پناه آورده‌اند و حال و روزشان بی‌شباهت به "روبینسون کروزو" نیست. اما به هیچ وجه نمی‌خواهند مثل جد مشهورشان، 28 سال از وطن‌شان دور بمانند.

"روبینسون و کروزو" تلاش کرده با خلق تصاویری زندگی دو دشمن را نشان دهد که پس از تلاش بسیار در رو در روی هم بودن به این نتیجه رسیده که باید برای نجات در کنار هم باشند و با کشف نقاط مشترک یک دیگر در طول نمایش با هم بازی می‌کنند و خاطرات‌شان، در ارتباط با همسران و خانواده‌شان، که بی‌شباهت به هم نیست را با هم تقسیم می‌کنند و بدین ترتیب آرام آرام دوستی عمیقی بین‌شان شکل می‌گیرد.

نمایش "رابینسون و کروزو" با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی، حاصل کارگاه بازیگری و کارگردانی خلاق این هنرمند در شهرکرد است که از 7 تا 17 آذر ماه  از ساعت 18 در تالار مهر شهرکرد واقع در میرآباد غربی میدان ابوریحان روی صحنه خواهد رفت.

نمایش "قصه‌های حسن و بزغاله" در قزوین

نمایش شاد و موزیکال کودک و نوجوان "قصه‌های حسن و بزغاله" به نویسندگی مجتبی مهدی و کارگردانی کیوان حبیبی از نهم آذرماه از گروه تئاتر هنر معاصر در قزوین به صحنه می‌رود.

در این نمایش مرتضی نادیفر، سمیرا مافی، حسن یاوری، محمد جواد سلطانی، ساسان عبدی، محمد اسدالهی، علیرضا یونسی ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش مخصوص کودکان و نوجوانان است که مباحث تربیتی، آموزشی در آن به چشم می‌خورد و  آذرماه و دی ماه در فرهنگسرای بانو صبح‌ها ۸ تا ۱۲ عصرها ۱۴ تا ۱۷ اجرا می‌شود.

نمایش "شب بازی ملک دارا" در قزوین

نمایش "شب بازی ملک دارا" به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از هفتم آذرماه در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه امام خمینی (ره) روی صحنه رفته است.

نمایش "شب بازی ملک دارا" داستان هنرمندی است که میان درگیری زن شاه و دختر شاه و دشمنی که از هر چهار جهت به ملک و مملکت هجوم کرده گرفتار شده و می‌کوشد تا کاری کند...

این نمایش با بازی حامد مکملی، آزاده کرم‌بخش، فرشته مصطفی‌پور، امیر امیدی‌راد، مصطفی خلیلی، سحر نجفی، مرتضی نادیفر، نکیسا ناپلئونی و پونه نجفی و با تهیه کنندگی مرتضی نجفی و میثم جمالی هر شب ساعت 20 در ماه‌های آذر و دی ماه سال جاری در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه امام خمینی (ره) روی صحنه می‌رود.

نمایش "لوطیان مرد رند" در زرند

نمایش "لوطیان مرد رند" به کارگردانی محسن میرزایی در راستای طرح اجراهای ادواری نمایش‌های منتخب جشنواره تئاتر استان کرمان، از ۸ تا ۱۰ آذرماه در شهرستان زرند به صحنه می‌رود.

نمایش "لوطیان مرد رند" کاری از گروه تئاتر "زا" به نویسندگی یدالله آقا عباسی و کارگردانی محسن میرزایی است.

دو نمایش "روی نی‌بندی" و "خواب برهنه‌ی برف" در آستانه

نمایش "روی نی بندی" به نویسندگی جمشید خانیان و کارگردانی حمیدرضا شعبانی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه از یکم تا یازدهم آذرماه روی صحنه است.

نمایش "روی نی بندی" در فضای جنگ نوشته شده و داستان آن مربوط به عامو چغوک است که با تابلوهایش به درد و دل می‌نشیند و گذشته خود را مرور می‌کند. او منتظر پسرش است که به جبهه رفته و هنوز بازنگشته و ...

نمایش "خواب برهنه‌ی برف" به نویسندگی رضا گشتاسب و به  کارگردانی میلاد حسن‌نیا از نهم آذرماه در آستانه‌ اشرفیه روی صحنه می رود.

در خلاصه نمایشنامه "خواب برهنه‌ی برف" آمده است: برات جوان مسافرکشی است که به همراه همسر باردارش الهام زندگی می‌کند. روزی برات نزدیکی‌های شب، مسافری به نام آسیه را به سوی قبرستان می‌برد. آسیه دختری هفده ساله است که برای خیرات جدّش، در شب پنج‌شنبه راهی قبرستان می‌شود. برات در لحظه‌ای با او تصادف می‌کند و آسیه نقش زمین می‌شود. در حالی که آثاری از زنده ماندن در جانش است، برات او را رها می‌کند و رانندگان دیگر به دلیل کم بودن دید، از روی جسد وی رد می‌شوند. این حادثه که هفت سال پیش اتفاق افتاده، پدر و مادر آسیه را دچار توهّم زنده بودن آسیه و برات را نیز دچار کابوس تمام نشدنی می‌کند.

در نمایش "خواب برهنه برف" منوچهر امیری، مصطفی ذرعی، مینا رضایی، فاطمه قادری و شکوفه آقاجان‌نژاد ایفای نقش خواهند کرد.

نمایش "خواب برهنه‌ برف" از تاریخ 9 الی ۱۷ آذر ۹۶ ساعت ۱۷:۳۰در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه اجرا خواهد شد.