سرویس استان های هنرآنلاین: محمدحسین نیکوپور در معرفی امیر نریمانی گفت: ما هر دو به‌صورت همزمان در شیراز عکاسی را آغاز کردیم و باهم به عکاسی خبری علاقه‌مند شدیم، نریمانی عکاسی خبری را در تهران دنبال کرد و در زمینه آموزش عکاسی نیز فعالیت می‌کند و کتاب "من رئیس جمهور ایرانم"، حاصل تجربیات عکاسانه او از نامزد‌های رییس جمهوری ایران در دوره‌های مختلف است.

این کارشناس ارتباط تصویری و هنرعکس گفت: ویژگی مهم این مجموعه مصاحبه با نامزد‌های ریاست‌جمهوری است که در کنار عکس آن‌ها به توضیح بیشتر اثر می‌پردازد و آن را از عکاسی صرف به اثری تاریخی  ارتقا می‌‌دهد.

عکس با نوشته مفهوم پیدا می‌کند

نیکوپور با بیان اینکه عکس با نوشته مفهوم پیدا می‌کند، بر اهمیت نگارش برای درک بیشتر مفهوم عکس در عکاسی مدرن تأکید کرد.

وی با بیان بخش کوتاهی از کتاب "مفاهیم عکاسی" به مفهوم "شاهد عینی" پرداخت و گفت: دیوید بیت در این کتاب "Witness" را توضیح می دهد و می گوید: "هدف مستندسازی، تبدیل بیننده به یک شاهد عینی است؛ بیننده می تواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکاس دیده سهیم شود".

این فیلمساز و عکاس خبری افزود: دیوید بیت در بخش دیگری از این کتاب اشاره می کند که "عکاس نماینده و کارگزار حقیقت می شود و اسنادی را تولید می کند که مسئولیت آن ها در قبال حقیقت، بسیار زیاد و اخلاقی است".

در ادامه، امیر نریمانی درخصوص کتاب "عکس‌نگاشت" عنوان کرد: جرقه آغازین این کار از یک شبکه اجتماعی شکل گرفت که به طور تخصصی درخصوص عکاسی و عکاسی مستند فعالیت می‌کرد؛ این گروه تلگرامی که "daily world" نام داشت، با ارائه فراخوانی از عکاسان خبری سراسر جهان، آثاری را به همراه متن مربوط به آن اثر دریافت کرد.

عکس جایگاه خود را یافته است

دبیر عکس روزنامه وطن امروز با بیان اینکه حدود ۱۳۱ اثر به همراه متن ارسال شد، گفت: آنچه در دنیای امروز رسانه و تصویر مطرح است، همنشینی متن و عکس است، در این میانه، عکس جایگاه خود را یافته است.

نریمانی افزود: جمع‌آوری این مجموعه از طریق شبکه ‌ای اجتماعی استفاده درست و به‌جا از وسایل ارتباط جمعی را اثبات کرد و همان‌گونه که بسیاری از کارشناسان در خلال نمایشگاهی که با همین مجموعه عکس در گالری سرو تهران برگزار شد، ابراز کردند، این عکس‌ها در نوع خود آثاری بی‌نظیر هستند.

او همچنین بر ضرورت آشتی عکاسان با قلم تأکید کرد و نقصان نوشته را در کنار عکس در طی سال‌ها آسیبی به حافظه تاریخی کشور خواند.

گفتنی است: در این مراسم که با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی برگزار شد برای نخستین بار از کتاب "من رئیس جمهور ایرانم" حاوی مجموعه عکس های امیر نریمانی از دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری رونمایی شد.

شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس که از ٢ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های شیراز برگزار شد، سه شنبه ٧ آذرماه خاتمه می‌یابد.

الهه بهرامی