سرویس استان‌های هنرآنلاین: نویسنده ادبیات داستانی فانتزی همچون "کشکول تحت ویندوز" گفت: خانواده‌ها ممکن است برای فرزندان‌شان کتاب ریاضی و فیزیک بخرند؛ اما همیشه به ادبیات به چشم یک تفنن نگاه کرده‌اند و به‌درستی برای آن هزینه نمی‌کنند؛‌ درحالی‌که تمام پیشرفت بشر بر اساس تخیل است و ادبیات باعث رشد تخیل می‌شود.

نویسنده "من نوکر بابا نیستم"، ادامه داد: محال است یک تخیل از دو شخص ساطع شود، ادیسون اول برق را در ذهنش روشن می‌کند، گدار فرانسوی طراح حافظیه، ابتدا طرح آرامگاه را اول در ذهنش تخیل می‌کند و بعد آن را اجرا می‌کند. فرزند شما اگر ادبیات هم نخواند، دکتر و مهندس می‌شود؛ اما به یک مهندس کپی‌کار تبدیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ادبیات به هیچ وجه تفنن محض نیست، خاطرنشان کرد: ادبیات امکانی را برای شما فراهم می‌کند که با فرهنگ خود آشنا شوید، درس زندگی بگیرید و تخیل را هم فرا گیرید.

اکبرپور که حتی اساس تز دانشگاهی را نیز بر تخیل می‌داند،‌ به خانواده‌ها توصیه کرد: در زمان تحصیل فرزندان‌تان مانع ادبیات خواندن‌شان نشوید و به آن‌ها کمک کنید.

نویسنده "شب‌به‌خیر فرمانده" خطاب به خانواده‌ها عنوان کرد: اگر می‌خواهید فرزندان‌تان دانشمند شوند، برای آن‌ها افسانه‌ها را تعریف کنید همان افسانه‌هایی را که مادربزرگان ما نسل در نسل برای ما تعریف کرده‌اند و نسل آن قصه‌گویی‌ها منقرض شده؛‌ زیرا این داستان‌ها هم از لحاظ روحی روانی تأثیر دارد و هم ذهن آنان را فعال می‌کند.

اکبرپور در ادامه پیرامون آخرین اثر خود،‌ "غولماز" صحبت کرد و گفت: غولماز، بچه‌غولی دختر است و ایده آن از زمانی آمد که متوجه شدم وجه قالب غول‌ها پسر هستند و این فضا بسیار مردانه شده، خواستم بدانم اگر یک غول دختر باشد، چه می‌شود.

او ادامه داد: شروع این داستان  براساس سربازی رفتن غول‌هاست و آنها هم مثل ما آدم‌ها باید به سربازی بروند و در سربازی قوانینی عجیب دارند تا آنکه در روز سیزدهم باید تمرین کنند یاد بگیرند یک بچه آدم را درسته قورت دهند و یک بچه تپل سهم غولماز می‌شود. غولماز فکر می‌کند و می‌بیند هر کاری می‌کند نمی‌تواند او را بخورد از طرفی نمی‌تواند این کار را انجام ندهد و ادامه ماجرا همین کشمکش را در بر می‌گیرد.

گفتنی است، احمد اکبرپور که سابقه داوری جشنواره هانس کریستین اندرسن را در سابقه دارد، جوایز بسیاری از جمله شورای کتاب کودک برای امپراتور کلمات، جشن فرهنگ استان فارس برای امپراتور کلمات، برگزیده کتابخانه بین‌المللی مونیخ برای کتاب "من نوکر بابا نیستم"، برگزیده یونیسف برای کتاب "شب‌بخیر فرمانده" و برگزیده شورای کتاب کودک را برای کتاب "شب‌بخیر فرمانده" دریافت کرده، کتاب "غولماز" توسط نشر هوپا به چاپ رسیده است.

الهه بهرامی