سرویس استان‌های هنرآنلاین:  شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس باحضور اسماعیل تبادار استاندار فارس، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس در محل دایمی نمایشگاه‌های شیراز برگزار شد.

در آیین آغاز به کار این نمایشگاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این‌باره گفت: در این نمایشگاه 850 ناشر داخلی و 12 ناشر بین‌المللی تازه‌های کتاب خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

بهزاد مریدی افزود: در نمایشگاه کتاب استان فارس که تا هفتم آذرماه پذیرای بازدیدکنندگان است، کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف عمومی، دانشگاهی، ادبیات، کودک و نوجوان و .. در معرض دید قرار می‌گیرند.

به گفته وی، درهای این نمایشگاه هر روز از ساعت 10 صبح تا 19 به روی دوستداران کتاب گشوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این نمایشگاه هر روز نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگی، ادبی و هنری، نشست نقد و بررسی کتاب و رونمایی از تازه‌های نشر در کنار ایستگاه نقاشی ویژه کودکان برپا می‌شود.

وی ادامه داد: بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌توانند از تخفیف‌های 40 تا 50 درصدی در قالب بن‌های خرید کتاب بهره گیرند.

 باید تنوع در حوزه کتاب پذیرفته شود

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس در شیراز گفت: باید تنوع در حوزه کتاب پذیرفته شود و از حوزه حرف فراتر برویم و نتیجه اقدامات در این حوزه در جامعه بروز کند

محسن جوادی در این آیین با تشکر از مسئولان استانی و همچنین ناشرانی که از تهران مهمان نمایشگاه شیراز شده‌اند، گفت: کتاب آسمانی ما قرآن است و خداوند به کتاب و نوشتن قسم خورده است. آنچنان که در قرآن کریم آمده است ایمان مردم در آخر‌الزمان براساس نوشته‌هایی است که روی کاغذ سفید ثبت شده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشبیه جمله معروف «کتاب غذای روح است» اظهار داشت: اگر در این تشبیه دقت کنیم به نکات قابل توجهی خواهیم رسید که در ادامه به آن اشاره خواهم کردم. یکی از نکات این است که غذا برای جسم لازم است و کتاب برای روح آدم یک نیاز به‌شمار می‌آید و بدون آن سلامتی روح از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه رشد روحی بدون کتاب معنا ندارد ادامه داد: گاهی غذا درمان است، کتاب هم می‌تواند درمان برخی بیماری‌های روحی باشد، اما نباید فراموش کنیم،‌ همانطور که غذا تنها در صورتی گوارا می‌شود که میل به غذاخوردن وجود داشته باشد. کتاب نیز به میل و علاقه نیاز دارد و نمی‌توان به‌زور مردم را کتاب‌خوان کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ همانطور که غذا باید سالم باشد کتاب هم باید بدون حاشیه و سالم باشد ضمن اینکه ما باید در کتاب‌ها ذائقه افراد مختلف را با ایجاد تنوع و تکثر در نظر داشته باشیم.

وی در ادامه سخنانش بر ضرورت توسعه کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: حرف‌زدن از کتاب‌خوانی خوب است اما حرف‌زدن، برنامه‌ریزی نیست. برای نهادینه‌کردن کتاب و مسایل فرهنگی و اخلاقی حرف‌زدن کارگر نیست بلکه به برنامه‌ریزی درست و دقیق نیاز داریم.

جوادی با تعمیم مباحث مربوط به غذا و تشبیه آن به امر کتابخوانی گفت: همانطور که مادر برای آموختن غذاخوردن به نوزاد خود ملاطفت به‌خرج می‌دهد، برای کتاب‌خوان کردن جوانان نیز باید ملاطفت داشت.

وی اظهار داشت: در مشابهتی که به آن اشاره کردم تنها یک تفاوت بین غذا و کتاب قابل توجه است آنچنان‌که غذاخوردن زیاد از حد باعث اشباع و بیماری می‌شود اما هرچقدر بیشتر کتاب بخوانیم نه‌تنها بیماری و اشباع رخ نمی‌دهد بلکه به رشد و سلامت روحی بیشتری می‌رسیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت کتاب در انتقال علوم مختلف خاطرنشان کرد: تا وقتی که علم نوشته نشود و به‌صورت کتاب درنیاید رسمیت و احترام پیدا نمی‌کند. هیچ‌چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و هیچ‌کدام از ابزارهای نوین نمی‌توانند در ثبت و انتقال علوم با کتاب برابری کنند.

وی اظهار داشت: امیدوارم این نمایشگاه طلیعه روزگاری باشد که پیش از آن در تاریخ ما وجود داشته است؛ روزگاری که ایران را به اسم کتاب‌های ارزشمند می‌شناختند.

جوادی افزود: یکی از اهداف ما از برپایی نمایشگاه‌های استانی ایجاد ارتباط بین ناشران محلی و ناشران ملی است و امیدواریم نمایشگاه‌های استانی باعث شود صدای کتاب در سراسر کشور شنیده شود و روند خرید و خواندن کتاب به‌شکل مستمر ادامه یابد.

در این آیین، از نیم قرن فعالیت های داریوش نویدگویی ناشر اهل شیراز تجلیل و نهمین نشان مفاخر فرهنگی فارس به وی اهدا شد.

شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس با شرکت 850 ناشر داخلی و 12 ناشر بین المللی در قالب یک هزار غرفه از دوم تا هفتم آذر ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی فارس در شهرک گلستان شیراز از ساعت 10 صبح تا 19 پذیرای علاقه مندان به کتاب و فرهنگ دوستان است.

شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس تا ٧ آذرماه جاری در شهرک گلستان شیراز و محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ادامه دارد.

 

الهه بهرامی