به  گزارش  هنرآنلاین، به نقل از  ایسنا،  مرجان شوشتری با اعلام این خبر گفت: این سند در واقع خلاصه و رونوشتی از 15 سند قدیمی را شامل می‎شود که به این نوع سند‎ در اصطلاح دیوانی قدیم "سواد" گفته می‎شد. همچنین این 15 سند با مرکب قرمز به صورت جداگانه حاشیه‎بندی و از یکدیگر تفکیک شده‎اند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در توضیح "سواد" افزود: سواد درواقع رونوشت برداشتن از روی سند یا اسناد بوده است که به منظور حفاظت از تهدیدهایی که برای نسخه اصلی سند وجود داشت و نیز جلوگیری از فرسوده شدن انجام می‎شد.

او در ادامه به مشخصات ظاهری این سند تاریخی اشاره کرد و گفت: این سند با خط شکسته نستعلیق روی کاغذی به ابعاد 20 در 118 سانتی‎متر نوشته شده و دارای 101 سطر می‎باشد. 

شوشتری عنوان کرد: این سند تاریخی که مربوط به اوایل دوره قاجار است، ممهور به 41 مُهر  است که بر مطابقت رونوشت یا سواد آن با اصل سند گواهی داده‎اند که می‎توان گفت این عمل همان فرآیند کپی برابر اصل کردن امروزی است.

او با بیان این‎که قسمت‎های حاشیه پایین سند از بین رفته است گفت: این سند تاریخی که به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و بر اثر عواملی چون آلودگی‎های بیولوژیکی و شرایط نامطلوب نگهداری بشدت آسیب دیده بود، پس از مستندنگاری و طرح‎برداری طرح‎های اولیه مرمت شد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎که سند مذکور توسط کارشناسان مرمت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، آسیب‎زدایی و تثبیت شده است، تصریح کرد: آزمایشگاه مرمت این اداره‎کل در اهواز تاکنون کار مرمت تعدادی از اسناد تاریخی مربوط به اوایل قاجار که شامل اسناد حکومتی، تجاری و ... می‎شود را به انجام رسانده است.