سرویس استان‌های هنرآنلاین: رونمایی سایت انجمن هنرهای سنتی استان در سازمان معاونت سازمان صنایع دستی و هنرهای سنتی و با حضور حیدرعلی زاهدیان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، ملیحه طهماسبی رییس انجمن هنرهای سنتی استان فارس و نمایندگان انجمن هنرهای سنتی شهرستانهای استان فارس و دیگر مسئولین این معاونت و جمعی از هنرمندان فارس برگزار شد.

ملیحه طهماسبی رییس انجمن هنرهای سنتی استان فارس گفت: این سایت از پتانسیل‌ها و امکانات خوبی برای رشد و ارتقای هنرمندان در زمینه احیا و اجرای هنرهای بومی و روستایی شهرستان‌ها برخورداراست و باعث آگاهی بیشتر دیگر نقاط کشور از هنرهای بومی شهرستان‌های استان فارس  و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کارگاه‌های آنان می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس اضافه کرد: تمام شهرستان‌ها از لحاظ تاریخی هنرهای خاص و بومی خودشان را دارند و رشد و اشتغال‌زایی، هویت داشتن این هنرها و نگهداری و تولیدشان نیازمند داشتن یک پایگاه منسجم است که بتوان آن را به عنوان یک الگوی خوب برای شهرستان‌های دیگر کشور نشان داد.

طهماسبی وجود این سایت را دریچه‌ای برای معرفی هنرمندان، هنرهای فاخر، و بارگذاری اطلاعات دانست تا براساس ظرفیت شهرستان‌ها و آثار فاخرشان بتوان نمایشگاه و جشنواره‌هایی برگزار شود و درآمدزایی برای آنان شود. وی تولیدات بومی شهرستان‌ها را در صنایع دستی یکی از قطب‌های اصلی گردشگری و توریستی دراستان فارس دانست.

لازم به ذکراست که انجمن هنرهای سنتی استان فارس کارگروه‌هایی در رشته‌های مختلف هنری دارد که هر رشته هنری تخصصی در کارگروه خودش قرارمی‌گیرد و از امکانات اطلاعات تخصصی و  ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنند و علاوه برآن دسترسی آسان به پیشکسوتان رشته‌های مختلف هنری را پیدا می‌کنند .

کارگروه‌های مختلف شهرستان‌ها می‌توانند با آدرس sonatifars.ir به سایت انجمن هنرهای سنتی استان فارس دسترسی داشته باشند و عضویت این سایت را برای خودشان میسر کنند. حتی اخبار شهرستان‌های خودشان را با عکس به این آدرس ارسال کنند. 

انجمن هنرهای سنتی استان فارس درحال حاضر ٧ کارگروه تخصصی و ٣٠ نماینده از شهرستان‌های استان فارس را تحت پوشش خود دارد.

کارگروه‌های تخصصی هنری شیراز شامل کار گروه نگارگری و کتابت، فرش و دست‌بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی، هنرهای وابسته به معماری، فلز و سنگ‌های زینتی، چوب و هنرهای وابسته به آن، سفال و آبگینه و کارگروه پژوهش است که همه فعال هستند.

توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی درصنایع دستی روستایی

حیدر علی زاهدیان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان نیز در حضور جمعی از هنرمندان و نمایندگان شهرستان‌های انجمن هنرهای سنتی استان فارس از سایت انجمن هنرهای سنتی استان فارس رونمایی کرد.

زاهدیان بر حمایت کردن از این اتفاق و حرکت نو تاکید کرد. وی انجام این کار را اطلاع‌رسانی بهتر و مستقیم رشته‌های مختلف صنایع دستی و صنعتگران به تمام نقاط کشور و جهان دانست، که تاثیر بسیار زیادی در گردشگری خواهد داشت و روند توسعه را سرعت می‌بخشد. معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما از فعالیت‌های صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی حمایت می‌کنیم، به شرط آن که فعالیت‌های آنان در روستا و با هماهنگی و قوانین ذکرشده ادارات باشد تا مجوزهای لازم را برایشان صادر کنیم و به مشکلی برنخورند.

وی از برنامه توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی سخن گفت و در این زمینه خواستار مشخص شدن روستاهای هدف در زمینه افزایش فرآیند تولید در روستاها شد. همچنین با تاکید براین مسئله که درحال حاضر حدود شصت هزار نفر دارای شغل در زمینه صنایع دستی روستایی هستند و علاوه برحفظ این افراد باید کاری کنیم که این تعداد را بتوان بیشتر کرد و در این زمینه می‌توان از حوزه تولید و آموزش، بحث تولید و آموزش را ازطریق حوزه‌های آموزش پی گیری کنیم .

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی شناسایی صنعتگر ودستاوردهای روستاها، احیا و فعال کردن رشته‌های هنری روستاها را از وظایف اصلی انجمن هنرهای صنایع دستی استان فارس دانست تا از طریق راه‌اندازی این سایت بتوانند مناطق هدف را شناسایی کنند و بتوان تسهیلاتی را که ازطریق طرح تکاپو که ٦ تا ٧ درصد یارانه را به آنها می‌دهد استفاده کنند.

زاهدیان بحث حقوقی و درآمد را در بازارهای هدف و رقابتی یکی از اهداف مهم دانست و در این راه توصیه کرد فرآیند تولید صنایع‌دستی هر روستا را به همان روستا بکشانید، مخصوصا روستاهایی که به شهر نزدیک هستند که این کار در پایین آوردن هزینه‌ها تاثیرگذار است. وی همچنین از بالا بردن کیفیت محصولات و دست بافت‌ها در رشته‌های شاخص گفت و اینکه برای پررنگ کردن این محصولات هم درسطح کشور و هم جهانی از انجمن خواست تا در بحث، به آموزی فعالیت کنند و تشکل‌هایی را در زمینه حمایت مالی از انجمن فراخواند. تشکل‌هایی همچون خیرین و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی.

وی از ٣٠ نماینده شهرستان‌های استان فارس خواست برروی فعالیت‌های صنایع دستی روستایی هدف‌گذاری کنند و پتانسیل خودشان را متکی به جاذبه‌های گردشگری کنند زیرا در حوزه گردشگری همان‌گونه که غذاهای سنتی و اماکن تاریخی ارزش دارند، صنایع دستی یکی از عوامل بسیار مهم است، پس در کیفیت و شاخص بودن محصول تکیه کنید.

زاهدیان همچنین از هنرمندان خواست کارگاه‌هایشان را فرهنگ‌سازی کنند و فرآیند صفر تا صد کار را درکارگاه خودشان به تصویر بکشند به گونه‌ای که آن مکان برای یک توریست داخلی و خارجی لذت داشته باشد و در درجه اول برای دیدن کارگاه شما بیایند بعد برای خرید محصول ترغیب شوند. نتیجه این کار ارزآوری و صادرات بدون زحمت را به دنبال دارد که می‌تواند خریدار را هم به سمت خودتان بکشاند.

زاهدیان از تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در بحث تورگردی و کارگاه‌های صنایع دستی گفت تا بتوان فرهنگ استان را به کشورهای مختلف جهان معرفی کنیم. در جهت جهانی شدن صنایع دستی استان فارس تشکل‌ها و انجمن‌ها را گروهی دانست که با همکاری یکدیگر می‌توانند تسهیلات را بوجود آورند و مشکلات مادی را هم کمترکنند.

وی در پایان جلسه به سوالات چند تن از افراد حاضر در جلسه پاسخ گفت و برای همه آرزوی موفقیت و همکاری با انجمن و استفاده بهینه از سایت را داشت. او از تشکل‌ها خواست تا در جهت بهبود حمایت‌ها قدم بردارند وتنوع محصولات را بیشتر کنند. 

الهه بهرامی