سرویس استان‌های هنرآنلاین: حسن دهقان با بیان اینکه برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب فارس امسال منحصر به سرای اندیشه و هنر نمی‌شود گفت: در نمایشگاه کتاب امسال افزون بر نشست‌های اصلی در غرفه‌های مختلف از جمله بنیاد حامی فرهنگ و هنر، اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، کتابخانه تخصصی آستان احمدی(ع)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیج هنرمندان و غرفه موسسات مردم نهاد و نهادهای مدنی و فرهنگی، برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب فارس ساعت ١٦ روز پنجشنبه ٢ آذرماه برگزار می‌شود و نشست‌های تخصصی به شکل رسمی از جمعه ٣ آذرماه آغاز به کار خواهد کرد.

برگزاری آیین "یار مهربان کودکان" با رونمایی از کتاب

این روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در ادامه گفت: در روز سوم آذرماه از ساعت ١٥ آیین "یار مهربان کودکان" با رونمایی از کتاب "غولماز" احمد اکبرپور برگزار می‌شود که در این آیین از برگزیدگان جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی شیراز نیز تقدیر خواهد شد. همچنین از ساعت ١٧:٣٠ نیز "شب طنز" با حضور طنزپردازان انجمن طنز فارس و معرفی آثار مکتوب آن‌ها به اجرا در می‌آید.

دهقان افزود: "کودکان کتاب‌خوان" با محوریت قصه‌گویی برای کودکان و همچنین اجرای موسیقی کودک توسط گروه "آسمان" از ساعت ١٥ روز شنبه ٤ آذرماه برگزار و در ادامه و از ساعت ١٧:٣٠، برنامه‌ای با عنوان "گل گشتی در شیراز" با محوریت رونمایی از کتابی با همین عنوان نوشته استاد جمال زیانی، خوانش اشعار فولکلور شیرازی و اجرای موسیقی توسط استاد حسن صفری اجرا می‌شود.

وی "کتاب ایل" را عنوان برنامه‌ای اعلام کرد که ساعت ١٥ یکشنبه ٥ آذرماه با رونمایی از کتاب نویسندگان قشقایی برگزار می‌شود.

زمزمه اهل دل در برنامه "شاعرانه های ناب"

به گفته رییس انجمن اهل قلم استان فارس، مشاعره، گلستان و شاهنامه‌خوانی و پرفورمنس‌های ادبی نیز توسط موسسه گل‌واژه‌های شعر و زمزمه اهل دل در برنامه‌ای با عنوان "شاعرانه‌های ناب" از ساعت ١٧:٣٠ یکشنبه ٥ آذرماه اجرا خواهد شد.

دهقان گفت: مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت شیراز روز دوشنبه ٦ آذرماه در برنامه "هنر و کتاب" مهمان‌سرای اندیشه و هنر شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس است که در این نشست کتاب‌هایی با موضوع تئاتر و سینما رونمایی می‌شود. همچنین در همین روز و از ساعت ١٧ کتاب تاریخ و فرهنگ شهرستان بوانات و رونمایی از اِلِمان کتاب روستای کتابدوست امام‌زاده بزم این شهرستان برگزار می شود.

وی برگزاری برنامه انار و ادبیات با محوریت نکوداشت زادروز چند نویسنده و شاعر متولد پاییز استان فارس و رونمایی از چاپ هفتم "دهکده پرملال" امین فقیری نویسنده نام آشنای شیراز را برنامه روز پایانی سرای اندیشه و هنر که در سالن سرو نمایشگاه کتاب فارس مستقر است اعلام کرد.

مسئول کمیته برنامه‌های جنبی شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس گفت: علاوه بر این نشست‌ها بیش از ٥٠ عنوان کتاب در نوبت رونمایی و جشن امضا قرار دارد که اغلب در غرفه ناشران کتاب‌ها رونمایی خواهد شد.  همچنین گروه تئاتر باران نیز به داستان‌خوانیِ نمایشی در فضای نمایشگاه پرداخته و پرفورمنس کتاب، نقالی و تئاتر مشارکتی با مردم نیز توسط انجمن هنرهای نمایشی استان به اجرا در می آید.

دهقان در پایان گفت: انجمن‌های فرهنگی و هنری استان فارس نیز با استقرار در غرفه بنیاد حامی فرهنگ و هنر استان به معرفی توانمندی و فعالیت‌های خود خواهند پرداخت.

شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس از ساعت ١٠ صبح پنجشنبه دوم آذرماه جاری میزبان علاقه مندان یارمهربان است.

الهه بهرامی