به گزارش هنرآنلاین، جلیل اسلامی اظهار کرد: آیین اجلال و بزرگداشت هنرمند و معلم پیشکسوت آموزش و پرورش مراغه با عنوان پیش کنگره استاد باریشماز، دوم آذرماه سال جاری در مراغه برگزار می شود.

وی افزود: کنگره بزرگداشت استاد باریشماز ١٤ و ١٥ آذرماه سال جاری در مراغه برگزار می شود.

اسلامی گفت: تجلیل از مقام این استاد بزرگ و همچنین شناساندن جایگاه معرفت ‌شناسی و عرفان وی هدف اصلی این همایش است.

وی اضافه کرد: حیدر عباسی به عنوان یک استاد و چهره فرهنگی، جایگاه ویژه ای در میان جامعه فرهنگیان و هنرمندان دارد و دانش آموزان و شاگردان بسیاری در عرصه علم و هنر تربیت  کرده است.

اسلامی افزود: در این همایش کتاب "اجلال خرد ناب باریشماز" که پژواک آثار و اندیشه استاد حیدر عباسی است به همراه تندیسی از آثار استاد رونمایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این همایش برنامه های متنوعی همچون خطاطی آثار استاد، نقاشی و مثنوی خوانی به همراه موسیقی اجرا می شود.

وی گفت: در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاهی از آثار استاد در زمینه های هنری، نقاشی، خوشنویسی و حکاکی در سالن جنبی تالار برپا خواهد شد.

گفتنی است؛ حیدر عباسی در سال ١٣٢٢ در شهر مراغه متولد شد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

حیدر عباسی متخلص به باریشماز به ٦ زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، فارسی و ترکی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.

وی همچنین بیش از ١٠ کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی تالیف کرده است.

آثار باریشماز سرشار از ادبیات غنی آذربایجان است و یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی عنوان کرده است.

وی کتاب‌ هایی از جمله "نغمه داغی"، "چاغیریلمامیش قوناقلار"، "ادوملو دیره ک"، "کعبه و قانلی اذان"، "یار و نار"، "دارتیلمامیش دنلر"، "دووارلار"، "سس"، "والعصر"، "شرح انور" (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، "تبت یدا"، "گولنده هر زامان"، "اونودولماز خاطیره لر"، "قوشمالار و غزللر"، "دؤردلوک لر" و ... را به نگارش درآورده است.

کتاب "مثنوی" وی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به زبان ترکی، کتاب "کعبه و قانلی اذان" و "یار و نار" به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا و کانادا ترجمه و چاپ شده است.