به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، حسین آذرنیا در نشستی با اصحاب رسانه‌ استان آذربایجان شرقی به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز "تبریزیم"، اظهار کرد: این جشنواره پنجمین دوره‌ خود را تجربه می‌کند و امسال به شکل بین‌المللی برگزار خواهد شد. 

وی با تاکید بر وجود همت جمعی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، یادآور شد: هر رویدادی که برگزار می‌شود به اسم تبریز ثبت می‌شود نه به اسم اشخاص! وظیفه‌ی ما است که برای خدمت‌رسانی به تعالی شهر کمک کنیم، نقش اصحاب رسانه نیز در این راستا بسیار پررنگ بوده و می‌توانند نقش موثری را در این رابطه ایفا کنند. 

 وی با بیان این‌که جشنواره بین‌المللی "تبریزیم" با همکاری مدیران فرهنگی شهر، اصحاب رسانه و سایر دست‌اندرکاران، از سطح ملی به سطح بین‌المللی ارتقا یافته است، گفت: این جشنواره تاثیر بسیاری در تلطیف فضای جامعه خواهد داشت. 

 آذرنیا با تاکید بر این‌که زبان هنر بهترین زبان برای نهادینه کردن فرهنک و اصول شهروندی در جامعه است، گفت: در جشنواره "تبریزیم"، اولویت اصلی ما ارائه‌ آموزش‌های شهروندی است. 

وی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز "تبریزیم"، تشریح کرد: این همکاری در راستای گنجاندن آموزش‌هایی در باب سلامت، از جمله زندگی سالمندان، تغدیه سالم، افسردگی، شادی و نشاط اجتماعی و... در قالب هنرهای نمایشی در پنجمین جشنواره "تبریزیم" است. 

یعقوب صدیق جمالی دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز تبریزیم نیز در این نشست با بیان این‌که فراخوان این جشنواره یکم آذرماه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، گفت: پنجمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های خیابانی و فضای باز "تبریزیم"، برای اولین بار در سطح کشور در بازه‌ زمانی پنج ماهه برگزار می‌شود؛ این جشنواره از ۲۰ دی ماه سال‌جاری با یک کارناوال باشکوه شهری و مطابق مقررات، در خیابان‌های شهر آغاز شده و در اردیبهشت ماه سال 97 مصادف با شب نیمه شعبان، خاتمه می‌یابد. 

 وی با بیان این‌که اجرای تاریخ تبریز از دوران مشروطه تاکنون، اجرای هنرها و خرده آیین‌های فراموش شده‌ی تبریز و... از جمله برنامه‌های ما در قالب این جشنواره است، خاطرنشان کرد: از 15 دی ماه تا ۱۰ بهمن بخش مرور جشنواره برگزار شده و طی آن رتبه‌های اول تا سوم چهارمین جشنواره "تبریزیم" در قالب اجرای عمومی و بدون رقابت در پارک‌ها، مجتمع‌های بزرگ مسکونی، مدارس، مراکز خرید و... به اجرا نمایش پرداخته و هر کدام از گروه‌ها شش عنوان نمایش در شش نوبت اجرا می‌کنند. 

  وی ادامه داد: از یازدهم بهمن ماه، همزمان با آغاز ایام فاطمیه تا دوم اسفند ماه، بخش دوم جشنواره با عنوان "نمایش‌های مذهبی و ملی" برگزار می‌شود و با توجه به اینکه در چله‌ی قیام 29 بهمن قرار خواهیم گرفت، از این‌رو نگاه ویژه‌ای در این بخش به "دهه‌ فجر، آیین‌های انقلاب و ایام فاطمیه" خواهیم داشت. 

صدیق جمالی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوم اسفند ماه تا ۲۵ اسفند نیز برنامه‌های نمایشی با عنوان "سلامت و مقاومت" برگزار می‌شود که در بخش مقاومت به مقام شهید مهدی باکری پرداخته و همچنین در تلاش خواهیم بود که به شهدای مدافع حرم نیز در این بخش پرداخت کنیم. 

وی اضافه کرد: از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین نیز بخش "آیینی و سنتی" جشنواره همزمان با عید نوروز برگزار شده و همچنین از 16 فرودین نمایش‌های منتخب بخش مسابقه، اجرای عمومی خود را آغاز کرده و از 5 تا ۹ اردیبهشت ماه سال 97 بخش داوری جشنواره برگزار شده و نهایتا دهم اردیبهشت ماه جشنواره خاتمه می‌یابد. 

وی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی، بیان کرد: بخش کار اولی‌ها برای اولین بار در این جشنواره گنجانده شده تا فرصت برای هنرنمایی جوانان فراهم باشد؛ همچنین بخش "خادمین شهر" نیز که مختص کارکنان مجموعه شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی و خانواده درجه یک‌شان است، به طور تخصصی برگزار می‌شود. 

کارگردان هنرهای نمایشی با بیان اینکه با ۱۰ کشور در حال رایزنی برای شرکت در پنجمین جشنواره "تبریزیم" هستیم، گفت: حضور ۶۰ درصد از این کشورها حتمی است و مکاتبات مربوطه انجام شده است؛ کشور فرانسه با یک نمایش، آلمان با دو نمایش از شهرهای هامبورگ و برلین، آذربایجان با دو نمایش، عراق، گرجستان، ارمنستان، روسیه، اکراین و بلاروس هر کدام با یک نمایش در جشنواره حضور خواهد یافت؛ احتمالا از این 10 کشور، ۱۲ گروه در شهر تبریز به اجرای نمایش خواهند پرداخت.