به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایران تئاتر، اجرای نمایش "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود" به نویسندگی و کارگردانی احمد شاهین‌فر به عنوان هنرمندی که در میان تئاتری‌های استان اصفهان نامی آشنا به حساب می‌آید در سوگواره ملی "از عاشورا تا اربعین" با استقبال خوب دوستداران تئاتر مواجه شد.

"گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود" بر اساس آیه 19 سوره حشر قرآن نوشته شده و داستان آن روایتگر افرادی است که هر کدام به‌گونه‌ای دچار بی‌هویتی و خود فراموشی شده‌اند.

شاهین‌فر که نمایش خود را در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری استاد محمود فرشچیان اصفهان روی صحنه برده، در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری سوگواره ملی "از عاشورا تا اربعین" چه از نظر کیفی و چه از نظر نحوه برگزاری در حد و اندازه عنوانی بزرگی که یدک می‌کشید بوده، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین برنامه‌ای در شرایط فعلی به ایران تئاتر گفت: نمایش‌های دینی طی سال‌های اخیر به نوعی در غربت قرار گرفته بود و کسانی‌که دغدغه دین داشتند و دلشان برای فرهنگ دینی می‌تپید جای چنین آثاری خالی بود. ولی به شکر خدا با برگزاری این سوگواره بچه‌های تئاتر دینی جان تازه‌ای گرفتند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: امسال ظاهرا برای انتخاب گروه‌ها دست کانون تئاتر دینی بازتر بوده و تعداد زیادتری از هنرمندان این عرصه برای شرکت در سوگواره انتخاب شدند. از اسامی افراد هم مشخص است که اکثر هنرمندان جزو کسانی هستند که سال‌ها است در این عرصه فعال بودند.

شاهین‌فر با بیان اینکه بعد از مدت‌ها برگزاری این سوگواره یک اتفاق مثبت برای تئاتر دینی بود، اظهار داشت: به نظر من برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در بلندمدت نتیجه بسیار درخشانی خواهد داشت و چشم انداز بسیار زیبایی را می‌توان از ادامه این روند متصور بود. حتی معتقدم این سوگواره قابلیت برگزاری بین‌المللی را نیز دارد و امیدوارم در آینده بتوانیم به این سمت حرکت کنیم و بتوانیم با سایر کشورها از طریق هنر تئاتر تبادل میراث دینی و فرهنگی داشته باشیم.

کارگردان نمایش "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود" درباره برگزاری سوگواره ملی "از عاشورا تا اربعین" همچنین خاطرنشان کرد: پیش از این هنرمندانی که در حوزه‌های مختلف هنری به ویژه تئاتر فعال بودند معمولا در ماه‌های محرم و صفر با رکود کاری مواجه می‌شدند اما برگزاری این سوگواره در این زمان علاوه بر اینکه زمینه‌ای برای فعالیت هنرمندان را به وجود آورد، باعث شد تا آن دسته از جوان‌ها و افرادی که شاید تمایلی به حضور در روضه‌ها و سخنرانی‌های سنتی را ندرند و در این ماه‌ها با یک خلا مواجه بودند برای تماشای این نمایش‌ها به سالن‌های تئاتر آمده و از طریق هنر نمایش و به طور غیرمستقیم با مسائل و ارزش‌های دینی آشنا بشوند.

شاهین‌فر با بیان اینکه برای آحاد انسان‌ها پند دادن، نصیحت کردن و رهنمون‌ دادن به صورت مستقیم خیلی جذاب نیست، اضافه کرد: من همیشه این مثال را می‌زنم که ما موسی را زیر تخت فرعون رشد می‌دهیم. یعنی اگر فرعونی نبود موسی پرورش پیدا نمی‌کرد. در واقع خیلی غیرمستقیم موسی پرورش یافت و در رابطه با آموزه‌های دینی هم ما باید به همین شکل عمل کنیم.

او همچنین درباره حمایت مالی صورت گرفته از نمایش‌ها توسط کانون تئاتر دینی، گفت: به طور کلی فروش گیشه و حمایت مالی کانون تئاتر دینی به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های آثار نمایشی نیست اما باز همین که در این وضعیت فعلی اقتصادی این مقدار کمک کردند باید به آنها دستمریزاد گفت. ولی در نهایت برای اجرای این آثار انگیزه اصلی هنرمندان مباحث مالی نیست بلکه به خاطر عشقی که خود بچه‌های تئاتری در دل نسبت به دین دارند این آثار را اجرا می‌کنند.

کارگردان نمایش "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود" که پیش از این  آثار متعددی همچون؛ "وقت مرگ تفنگ"، "استحاله"،  "قربت غریب"، "لجن‌زار"، "مرد غم" "سادیسم"، "مست و هشیار"و... را روی صحنه برده، درباره این اثر نمایشی نیز با توضیح اینکه این کار بر اساس سبک سورئال نوشته شده اما برای اینکه مخاطب راحت‌تر با اثر ارتباط برقرار کند در اجرا رئالیستی‌تر شد، عنوان کرد: اشاره اصلی این نمایش روایتی از زندگی انسان‌های گم‌گشته است. افرادی که خودشان را نمی‌شناسند و دچار توهم‌های مختلفی می‌شوند.

گفتنی است، در نمایش "گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود" به نویسندگی و کارگردانی احمد شاهین‌فر، بازیگرانی همچون؛ محسن احمدی نیک، فرشته شاه‌بندی، حمیدرضا یحیی آبادی، امیرحسین خامسی پور و مریم خالق ایفای نقش کرده‌اند.

ش