سرویس استانهای هنرآنلاین: سید جواد اشکذری رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: تئاتر خراسان ‌رضوی در زمینه‌های مختلف به ‌خصوص به جهت حضور و برگزاری در جشنواره‌های ملی و استانی از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده؛ به ویژه در سال گذشته نیز به اوج خوبی رسیده بود.

او خاطر نشان کرد: اجراهای عمومی و استقبال از تئاتر در استان‌ها به‌خصوص مشهد به‌ قدری خوب بوده که می‌توان برای اقتصاد تئاتر به‌ طور ریشه‌ای فکر کرد، همچنین در تلاش هستیم تا اقتصاد تئاتر را همانند مشهد در سایر شهرهای استان هم شکوفا کنیم.

اشکذری با تاکید بر ضرورت تمرکززدایی از مشهد و پرداختن بیشتر به شهرستان‌ها، بیان کرد: تئاتر به عنوان یک هنر فرهنگ‌ساز باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی با اشاره به حرکت به سمت تئاتر خصوصی در استان خراسان  رضوی، گفت: با توجه به اینکه از حمایت‌های دولتی تا حدودی محروم هستیم و به سمت خصوصی‌سازی در حرکت هستیم به همین جهت باید نگاه اقتصادی به تئاتر داشت.

او  افزود: در شهرستان‌ها هزینه‌های بلیت به ‌قدری پایین است که جواب گوی هزینه‌های ابتدایی نمایش نیست، مبلغ بلیت‌ها برای تئاتر بسیار کم است که اگر همین را هم نخرند، اقتصاد تئاتر رو به نابودی خواهد رفت.

اشکذری با اشاره به اینکه اگر تئاتر شهرستان‌ها کمتر حمایت می‌شود بخشی از آن به خود هنرمندان و مدیران شهرستان و بخشی به‌ غفلت مدیران استان مرتبط می‌شود، اظهار کرد: در چند سال گذشته هنر تئاتر در شهرستان‌های خراسان رضوی به دلیل عدم حمایت و توجه رو به نابودی رفته بود اما در سال ٩٦ با شعار حمایت از تئاتر به شهرستان‌های خراسان توجه ویژه‌ای شد.

او با بیان اینکه تئاتر در شهرستان‌های خراسان رضوی آن‌قدر ظرفیت و استعداد دارد که می‌تواند به تئاتر مشهد تنه بزند، عنوان کرد: بدون شک امسال سال خوبی برای تئاتر شهرستان‌های خراسان بوده و اگر پرچم هنر خراسان برافراشته شده به خاطر هنر نمایشی است که دارد.

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی  با بیان اینکه اکنون ٢٣ گروه نمایشی الف، ب و ج در خراسان داریم که سهم کاشمر و بردسکن هر کدام یک گروه، تربت‌حیدریه سه، نیشابور ٤ و باقی گروه‌ها از مشهد هستند، گفت: متأسفانه سبزوار و قوچان با تمامی استعدادهایی که دارند هیچ گروه نمایشی ندارند.

اشکذری با اعلام این که در تلاش هستیم گروه‌های خراسان رضوی را به ٤٠ گروه افزایش دهیم، به وضعیت سالن‌های نمایش در سطح استان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش تولیدات تئاتری نیاز به امکانات سخت افزاری هم بیشتر شده است که خوشبختانه در این رابطه بخش خصوصی وارد شده و تا حدودی به حل آن کمک کرده است.از سوی دیگر مقرر شده تا با توجه به قانون جدید وزارت ارشاد؛ سالن‌های تئاتری که در شهرستان‌ها در اختیار ادارات ارشاد هستند از ماه‌های آذر و دی سال جاری به انجمن هنرهای نمایشی سپرده شود. 

او همچنین با اشاره به مشکلات تئاتر خراسان، گفت: عدم توجه به موضوع آموزش یکی از مشکلاتی است که تاکنون مهجور مانده است. به‌رغم اینکه تئاتر یک هنر علمی و آکادمیک است اما متأسفانه می‌بینیم افرادی که وارد این هنر می‌شوند از آموزش گریزان هستند.

اشکذری با بیان اینکه به دنبال نشست‌های آموزشی در استان هستیم، بیان کرد: حتی دیدن فیلم‌های مختلف، تئاتر و نقد و بررسی خود یک نوع آموزش است. هرچند وجود آموزشگاه‌های تئاتر خوب است، اما داشتن دانشگاه تئاتر ضروری است و در شهرستان‌ها کمتر بر اساس نیاز جامعه نمایشی تولید می‌شود و این نیازمند آسیب شناسی است.