به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی، این کنگره در دو بخش اصلی و ویژه برگزار شد که بخش ویژه اختصاص به مدافعین حرم داشت و یاسین حاجی زاده از ارومیه نفر نخست شد و امراه اسدی از پلدشت به عنوان نفر دوم انتخاب شد.

در همین بخش عارف ساسانی از مراغه عنوان سوم کنگره را از آن خود کرد.

در بخش ویژه این کنگره که با عنوان مدافعان حرم برگزار شد ناصر دوستی از زنجان در رتبه نخست ایستاد.

در همین بخش بهنام شاه نعمتی از کوگان نفر دوم شد و سیف اله اقبالی از اردبیل عنوان سوم کنگره را از آن خود کرد.

کارشناس مسائل مذهبی در این کنگره فضایل و ویژگی های حضرت زینب سلام الله علیها را تشریح کرد.

شیخ رسول برگی با بیان اینکه بزرگترین عملکرد حضرت زینب(س) در صحنه کربلا و عاشورا روشنگری بود، گفت: همین عمل حضرت حماسه عاشورا را ماندگار کرد، بانوان رهروان زینبی با الگوگیری از حضرت زینب(س) امروز باید به روشنگری بپردازند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) از لحاظ زهد و تقوا، علم و دانش و عبادت سرآمد بودند، گفت: حضرت زینب (س) قهرمان کربلا و موجب ماندگاری واقعه عاشورا شدند.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص فصاحت و بلاغت زبان حضرت اظهار کرد: فرمایشات گوهربار آن حضرت در خطبه‌های کوفه و شام قوی‌ترین دلیل بر کمال فصاحت و بلاغت آن بانوی بزرگوار است.

در این کنگره که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، فرماندار ارومیه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران ادارات مختلف حضور داشتند، با اهدا لواح تقدیر و جوایزی از برگزیدگان تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: امسال ۳۹۱ اثر ادبی به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که این میزان در مقایسه با تعداد آثار سال گذشته که ۲۰۰ اثر بود۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی افزود: از این تعداد اثر ٣٢٩ اثر در راستای تبیین شخصیت حضرت زینب و ٦٢ اثر نیز با محوریت مدافعان حرم به دبیرخانه ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته این کنگره با شرکت ۸۳ هنرمند برگزار شد که امسال تعداد شرکت کننده‌ها به ۲۳۲ نفر رسیده است.

کریمی با اشاره به داوری آثار توسط شعرای برجسته استان، گفت: سلیمان پور، محمد میلانی و وحید طلعت داوران این کنگره از شاعران توانمند استان مان بودند.