سرویس استان های هنرآنلاین: انجمن فیلم کوتاه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در ادامه برنامه نمایش هفتگی نمایش فیلم های بلند داستانی ، کوتاه و مستند مطرح ایران و جهان؛ فیلم "پول" را اکران می کند.

فیلم پول موفق شد در جشنواره فیلم کن سال ۱۹۸۳، جایزه بهترین کارگردان را برای سازنده‌اش به ارمغان بیاورد؛ "ایوون" که در پی اتهامی نادرست به زندان می‌افتد، در نهایت درپی پذیرش چهره‌ای که جامعه از او شناخته، دست به آدم کشی می‌زند.

بازیگران این فیلم، کریستین پاتی، سیلوی وان دن السن، مایکل بریگو  هستند و موسیقی آن از ساخته های  یوهان سباستین باخ به شمار می رود؛ مدت زمان فیلم یادشده ۸۳ دقیقه است.

گفتنی است: سینمای برسون برخلاف خیلی از مشاهیر سینما که در فیلمهایشان به فرم می پردازند و از عواملی مثل کادر بندی و نور پردازی های عجیب و به کار بردن لنز های تله فتو، حرکات عجیب دوربین و هنر پیشگان مشهور که مقدار زیادی تاثیرات برونی دارد عاری است و او موفق به حذف کلیه مسائل ظاهری در سینما شده است و معتقد است آنچه که در درون قهرمانان فیلم می گذرد مهم است و عوامل ذکر شده و سایر مسائل تکنیکی جزو گرامر سینما هستند و گرامر سینما نمی تواند زبان سینما باشد همچنان که در ادبیات قواعد، عواملی برای به وجود آوردن جمله هستند؛ این سینماگر از دوربین فقط به عنوان ضبط وقایع استفاده می کند و به همین دلیل تماشاگر فیلم های او هیچگاه وجود این حس مکانیکی را احساس نمی کند. سینمایش، سینمای ملودرام و فریبنده نیست بلکه به صورت شعری خشن است زیرا تمام ظواهر و تزئینات آن حذف شده و در عین خشونت شعر است و در عین شعر بودن خشن. در شعر کلمات هر کدام معنای خاص دارند و در ترکیب این کلمات معنی واحدی به وجود می آید.

یادآور می شود: نمایش  فیلم  "پول" ساعت ١٧ چهارشنبه ٣  آبان، در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سینما غزل برگزار می شود و ورود برای علاقمندان آزاد است؛ بعد از نمایش فیلم در ادامه  بحث و بررسی پیرامون شخصیت پردازی در سینما با حضور "مارال مصری" برگزار می شود.

الهه بهرامی