به گزارش هنرآنلاین، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: سال 95 تفاهم نامه‌ای میان استاندار پیشین کردستان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق آقایان زاهدی و جنتی مبنی بر احداث پنج پلاتوی اختصاصی برای هنرهای نمایشی در پنج شهر سنندج، سقز، مریوان، بیجار و قروه منعقد شد که قرار بود تا پایان سال 95 این وعده تحقق یابد اما تا کنون با گذشت حدود هفت ماه از سال 96 هم هنوز هیچ خبری از احداث این پلاتوها نیست. 

وی افزود: علیرغم پیگیری‌های مکرری که ما اهالی فرهنگ و هنر داشتیم و از مسئولان امر برای تسریع در این کار درخواست کردیم، تا کنون اتفاق خاصی نیفتاده است و این گلایه را داریم که در سال 96 هم هنوز مقدمات این کار فراهم نشده است. 

رستمی ادامه داد: حتی قرار بود استاندار وقت با شهرداران و اعضای شورای شهرها جلساتی در این خصوص داشته باشند و به وسیله شهرداری‌ها این پلاتوها احداث شود و در اختیار انجمن هنرهای نمایشی و تئاتر قرار گیرد که اتفاق نیفتاد. 

وی بیان کرد: کردستان یک استان فرهنگی است و مقام معظم رهبری در سفر سال 88 خود به استان، کردستان را استان "فرهنگ و هنر" نامیدند اما ما اهالی تئاتر و نمایش از وضعیت بودجه فرهنگی و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم برای بخش فرهنگ و هنر در استان گلایه مندیم. 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان با عنوان اینکه گروه‌های نمایشی استان با کمترین امکانات و بودجه مشغول فعالیت بوده و به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته‌اند، تاکید کرد: باید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری و فضای فیزیکی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برای این مقوله بیشتر وقت گذاشته شود.

سنندج فقط یک پلاتوی نمایش با گنجایش 80 نفر دارد 

وی ادامه داد: اکنون در سنندج فقط یک پلاتوی نمایش در مجتمع فجر با گنجایش 80 نفر وجود دارد که اصلا مناسب نبوده و حداقل سالنی با گنجایش 200 نفر لازم است. 

رستمی افزود: در حال حاضر تمام کارهای گروه‌های تئاتر و نمایش ما در این سالن صورت می‌گیرد که با ترافیک شدید کاری روبرو شده‌ایم و این کفاف گروه‌های ما را نمی‌دهد. 

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه پلاتوی مجتمع فجر را هم به اجاره گذاشته‌اند که هنرمندان استان با توجه به کمبود منایع مالی، توان اجاره آن را ندارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند. 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان گفت: متاسفانه به دلیل اینکه هنرمندان ما مجبور هستند هزینه‌های خود را تامین کنند در پاره‌ای از اوقات کارهای بی کیفیتی را تولید می‌کنند که صرفا کالایی فرهنگی نبوده و شاید مقبول متخصصان و اهالی فرهنگ و هنر نباشد.

عدم حمایت شهرداری سنندج از اهالی فرهنگ و هنر 

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در شهرهای دیگر ایران، شهرداران و همچنین اعضای شورای اسلامی شهرها حامی هنرمندان هستند و از لحاظ مالی آنها را حمایت می‌کنند اما متاسفانه در سنندج تاکنون شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم. 

وی بیان کرد: بنده دو سال پیش طرح ساخت یک سالن نمایش را به فرماندار سنندج دادم که ایشان طرح را مطالعه و تایید کردند، پس از آن طرح را به شورای شهر ارسال کردند و غریب سجادی، رئیس شورای وقت هم این طرح را تایید کرده و به شهرداری تحویل دادند. 

رستمی افزود: اما متاسفانه از دو سال پیش تاکنون این نامه در بروکراسی اداری شهرداری معطل مانده است، چون متاسفانه کسانی که در آنجا تصمیم گیری می‌کنند دیدگاه فرهنگی ندارند و فقط به دنبال انجام کارهای روتین فرهنگی هستند. 

سنندج نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است

وی سنندج را نیازمند افزایش سرانه فرهنگی، مکان‌های نمایشی، سالن‌های سینما و گالری‌های هنری دانست و گفت: متاسفانه بودجه شهرداری فقط صرف مباحث عمرانی و آسفالت خیابان‌ها و معابر می‌شود و کارهای فرهنگی هم که تاکنون برگزار شده است بیشتر اجرای جُنگ‌های شادی و کنسرت‌های موسیقی بوده، در صورتی که سنندج نیازمند توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است. 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر پنج گروه تئاتر از استان کردستان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر، بزرگترین رویداد تئاتری کشور راه یافته‌اند که این نشان می دهد هنرمندان ما بسیار فعال هستند. 

وی با بیان اینکه در استان کردستان با دو مشکل عمده در حوزه تئاتر مواجه هستیم، عنوان کرد: ما برای تولید و اجرای عمومی نمایش با مشکل کمبود بودجه گریبانگیر هستیم و به گروه‌های نمایشی کمکی نمی‌شود و بیشتر آنها از جیب خودشان هزینه می‌کنند. 

رستمی، مشکل دیگر را در حوزه سخت افزاری دانست و ذکر کرد: ما در استان برای مکان اجرا و تمرین تئاتر واقعا در مضیقه هستیم و برای این مسئله اگر چاره‌ای اندیشیده نشود نوعی سرخوردگی را در اهالی نمایش و تئاتر استان به وجود خواهد آورد. 

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان امر فرهنگ، همانطور که به جشنواره‌هایی همچون تئاتر بین المللی خیابانی مریوان بودجه‌هایی را اختصاص می‌دهند به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری نیز کمک کنند.

فعالیت 23 گروه نمایشی در کردستان 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 23 گروه ثبت شده در استان داریم که دو گروه "الف" کشوری، سه گروه "ب" و مابقی "ج" هستند و حدود 700 الی 800 نفر در کار تولید نمایش مشغول به فعالیت هستند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه نه بودجه‌ای در اختیار انجمن هنرهای نمایشی هست و نه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توان حمایت از گروه‌های نمایشی را دارد، تصریح کرد: اگر به دنبال این هستیم که با تاثیرات مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای را که فرهنگ ما را نشانه گرفته و به کانون خانواد‌ها، روابط انسانی و جوانان ما آسیب جدی می‌زنند مقابله کنیم باید با دست پُر تولید کنیم. 

رستمی ادامه داد: شبکه‌های خارجی با انواع برنامه‌های رنگارنگ شبانه‌روز در حال تولید برنامه‌های متنوع هستند اما متاسفانه ما در استان، تئاتر، کنسرت، نمایشگاه و یا برنامه‌های فرهنگی هنری دایمی را نداریم که با آنها مقابله کنیم؛ مسئولان ارشد باید در درجه اول بیایند تئاتر ببینند و پس از آن برای آن برنامه ریزی کنند.

ضرورت حمایت مسئولان ارشد استان از حوزه تئاتر 

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان ارشد استان خواهش می‌کنیم اگر دغدغه فرهنگی دارند به فکر تامین زیرساخت‌های فرهنگی باشند که در این راستا سازمان برنامه و بودجه می‌تواند یاریگر حوزه فرهنگ در استان باشد. 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان در پایان سخنان خود با تشکر از فرمانداران شهرهای سنندج، مریوان و سقز به دلیل حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، یادآور شد: شورای شهر و شهرداری مریوان و سقز همیشه حامی هنرمندان بوده‌اند که امیدوارم مابقی شهرداران این مسئله را یک ضرورت بدانند و از اهالی فرهنگ و هنر حمایت کنند.