به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، نعمت الله قنبری افزود: این همایش ابتدا به صورت شهرستانی در تمامی شهرستانهای استان سمنان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مرحله استانی با حضور برگزیدگان شهرستانی برگزار می شود، گفت: هوشنگ جاوید پژوهشگر مطرح در حوزه نغمات مذهبی و آیینی مهمان ویژه این همایش در شاهرود است.

قنبری با تاکید بر ارتباط هنرهای دینی و مذهبی با اندیشه های ناب عرفانی و معنوی، گفت: موسیقی مذهبی و آئینی با پیشینه ای به گستردگی تاریخ بشریت و با زیر مجموعه های  متنوعی همچون قرائت قرآن کریم، مناجات و سحرخوانی، روضه خوانی، منقبت خوانی ، مولودی خوانی، نوحه خوانی و چاوشی خوانی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرهای دینی است.

وی با اشاره به اینکه این همایش در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می شود، افزود: بخش اصلی اختصاص به  اجرای خوانندگان و راویان نغمات مذهبی همراه با اجرای آئین های مرتبط سخنرانی ها و میزگردهای پژوهشی، علمی و ارائه مقالات دارد.

قنبری اظهار داشت: در بخش جنبی نمایشگاه عکس از آئین ها و مراسم مذهبی استان، نمایشگاه نسخ قدیمی و آثار مکتوب مرتبط برگزار می شود.

دبیر تخصصی اولین همایش آواها و نواهای محلی مذهبی استان سمنان، هدف از برگزاری همایش را معرفی آواها و نواهای مذهبی اصیل استان، ایجاد ساختارهایی برای حمایت از گسترش تولید، باز آفرینی و پژوهش های اساسی عنوان کرد.

دومین نشست برنامه ریزی همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان در اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود برگزار شد.

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان شاهرود در این نشست گفت: برگزاری این همایش کار بسیار ارزشمندی برای  شناساندن هنرمندان گمنام این عرصه به جامعه است و امیدواریم این همایش استانی به نحو مطلوب در شاهرود برگزار کنیم.