به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا ، اولین دوره کنفرانس بین‌المللی بررسی مسایل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی در سال 1395 به همت موسسه "پژوهشگران اندیشمند" و با همکاری و حمایت سازمان‌ها و مراکزی مانند فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان فرهنگ و مطالعات اسلامی، مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌ شهید چمران اهواز، دانشگاه‌ بین‌المللی امام‎خمینی(ره)، دانشگاه‌ شهرکرد، دانشگاه‌ مازندران و دانشگاه گلستان و  انجمن زبان و ادبیات انگلیسی ایران، در اهواز برگزار شد. 

 با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز دوره اول این کنفرانس که منجر به جذب و پذیرش مقاله از 34 کشور مختلف و از دانشگاه‌های داخلی و خارجی برتر جهان مانند دانشگاه‌های آکسفورد و میشیگان شد، دوره دوم کنفرانس نیز برنامه‌ریزی شد. 

 بر این اساس دومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسایل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی در روزهای 12 و 13 بهمن‌ماه 1396 با هدف بررسی و ارایه آخرین تحولات و یافته‌های موجود در زمینه گویش‌ها، زبان‌ها و زبان‌شناسی با همکاری و حمایت دانشگاه‌های مختلف خارجی و داخلی و تحت داوری و نظارت کمیته بین‌المللی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد. 

پژوهشگران و دانشگاهیان داخل و خارج از کشور می‌توانند مقالات خود را با توجه به محورهای کنفرانس به یکی از زبان‌های فارسی، انگلیسی یا عربی ارسال کنند. 

از مهم‌ترین محورهای زیرمجموعه‌ای می‌توان به آواشناسی، واج‌شناسی، صرف و نحو، تجزیه و تحلیل کلام و کاربردشناسی، معنی‌شناسی، گونه‌شناسی زبانی، زبان‌شناسی تطبیقی، روان‌شناسی زبان، جامعه‌شناسی زبان، عصب‌شناسی زبان، زبان‌شناسی پیکره‌ای، جامعه‌شناسی زبان، زبان‌شناسی مقابله‌ای، سبک‌شناسی، آموزش، برنامه‌ریزی و ارزیابی زبان‌ها و لهجه‌ها، دوزبانگی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. 

بر این اساس؛ در راستای نگرش چندگانه به آخرین تحولات گویش‌ها و زبان‌ها، میان‌رشته‌ای بودن به‌عنوان مبنای اصلی کنفرانس برنامه‌ریزی شده است تا متخصصان با تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف بتوانند مسایل جاری مرتبط با گویش‌ها و زبان‌ها را از دیدگاه‌های مختلف بر اساس گرایش خود بررسی کنند. 

 مقالات دریافت‌ شده پس از داوری توسط کمیته علمی بین‌المللی جهت ارائه به‌صورت شفاهی یا پوستر اعلام می‌شود و مقالات منتخب کنفرانس، پس از ارائه، تحت عنوان مجموعه مقالات کنفرانس انتشار می‌یابند و در پایگاه علمی مانند سیویلیکا ایندکس می‌شوند. 

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال چکیده مقالات خود می‌توانند به پایگاه اینترنتی دومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسایل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی به نشانی www.llld.ir مراجعه کنند.