سرویس استان های هنرآنلاین: طرح "انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران" با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌ شود.

بهزاد مریدی در این باره گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز  طرحی است که به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این جشنواره و عنوان ملی را بستری مناسب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایران و استان فارس دانست و گفت: کتاب و کتابخوانی از اساسی ترین نیازهای جامعه است که بی توجهی به آن خسارات جبران ناپذیری برای هر اجتماع بشری به دنبال خواهد داشت. بنابراین طراحی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب ایران توانسته است در سه سال گذشته جریانی بدیع و اثرگذار در این حوزه به وجود آورد.

بهزاد مریدی در ادامه به پیشینه شهرها و روستاهای استان در دوره های گذشته این رویداد فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: شهر شیراز در دو دوره گذشته با پرونده ای ابتکاری و مدون به این جشنواره قدم گذاشت و در فینال داوری تا آستانه کسب عنوان پایتختی نیز پیش رفت. شهر  اِوز نیز سال گذشته توانست مورد تقدیر ویژه قرارگیرد و پس از بوشهر در جایگاه دوم بایستد.

وی افزود: امسال شهرهای زیادی از استان به ویژه شهر صدرا، داراب،اوز،ارسنجان،رستم،ممسنی، روستاهای فهلیان نور آباد،خاجه جمالی نی ریز، لایزنگان داراب، امام زاده بزم بوانات، ظفرآباد و خانه زنیان شیراز، روستای کرشکی بیرم و آباده با حمایت نهادها، مردم و دستگاه های این شهرها در حوزه ترویج کتابخوانی گام های بلندی برداشته اند و امید می رود بتوانند حضور موفقی در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با تأکید بر حضور موفق روستاهای فارس در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز گفت: در دوره اول این جشنواره روستای لایزنگان از شهرستان داراب و سال گذشته روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه جمالی شهرستان نی ریز جزء روستاهای برگزیده بودند، ضمن اینکه روستای امام زاده بزم شهرستان بوانات نیز در جمع فینالیست ها قرار گرفت. امسال نیز روستاهای متعددی در استان فارس با حمایت دهیار،شوارای اسلامی و مردمان کتابدوست این روستاها حضوری جدی در این جشنواره خواهند داشت.

مریدی در ادامه با تشریح جزییات فراخوان این جشنواره، گفت: همه شهرها و روستاهای استان فارس می توانند با برنامه ریزی در این جشنواره شرکت کنند که فراخوان و فرم های لازم در پایگاه http://bookpromotion.irموجود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه شهر و روستاهای منتخب، علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد، افزود: برای شرکت در جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مدارک و مستندات تا پایان وقت اداری روز دوشنبه بیستم آذر ۱۳۹۶ به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شود.

الهه بهرامی