سرویس استان های هنرآنلاین: انجمن فیلم کوتاه شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در ادامه برنامه نمایش هفتگی نمایش فیلم های بلند داستانی ، کوتاه و مستند مطرح ایران و جهان "طبیعت بی جان" ساخته سهراب شهید ثالث را به فهرست آثار خویش افزود.

موضوع این فیلم که برنده جایزه خرس نقره‌ای به عنوان بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم برلین شده‌است؛ زوجی سالخورده در منطقه‌ای دورافتاده را به تصویر می کشد که پیرمرد سوزنبان است؛ اوکه حکم بازنشستگی اش را دریافت می‌کند باید جایش را به یک جوان بدهد.

 در واقع شهید‌ثالث آدم‌های فیلم خود را تحت سلطه زمان تصویر کرده است. او هم زمان را تثبیت می‌کند و هم آن را می‌آفریند. او این زمان را بازنمایی می‌کند تا سلطة زمان را بر آدم‌ها نشان بدهد. تأمل و طمأنینهای که در روایت و ضرب‌آهنگ فیلم یه چشم می‌خورد در حقیقت سبک کارگردان است؛ سبکی است که ژرفا را انعکاس می‌دهد.

 مدرن بودن شهید‌ثالث ، به مقدار فراوان، در شیوه نشان دادن همین عنصر زمان و کشتن و بازیافتن آن است. زمان هرروزه، زمانی که به عمر و کار پیرمرد سوزن‌بان مربوط می‌شود، زمانی مرده است، و خواسته‌ها و آرزوهای او را برآورده نمی‌کند. در حقیقت زمان تا وقتی که خواسته‌های ما در آن برآورده نمی‌شود پیش نمی‌رود؛ فقط تکرار می‌شود یا کش می‌آید.

ساعت شماطه‌داری که فیلم بر آن تأکید می‌کند، و در دیوارکوب تبلیغاتی فیلم نیز بر آن تأکید شده است، فقط زمان حرکت قطارها را نشان می‌دهد و لحظات تاریک و روشن شدن هوا را اعلام می‌کند. در تمام طول فیلم ما فقط قطعه‌ای از خط‌آهن را می‌بینیم و نه مبدأ و مقصد را. قطار نیز، که می‌تواند نماد جنبش و حرکت باشد و دایم گذر آن را بر خط‌آهن می‌بینیم، در ارتباط با موقعیت پیرمرد و همسرش چیزی جز تکرار و روزمرگی را بیان نمی‌کند.

"طبیعت بی‌جان" فیلمی است با ساختار گشوده که تفسیر‌های گوناگونی را لازم می‌آورد. این که می‌توان از فیلم قرائت‌های متفاوتی به دست داد و به تفسیرهای مختلف و مکمل رسید حکایت از آن دارد که ما با اثری روایی و گشوده سروکار داریم.

نمایش  فیلم  ساعت ١٧ است؛ بعد از نمایش فیلم بحث و بررسی پیرامون سینمای  سهراب شهید ثادث  با حضور فرشاد عباسی برگزار می شود.

این برنامه چهارشنبه ١٢ مهر، ساعت ١٧، در سینما غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود و ورود برای علاقمندان آزاد می باشد.

الهه بهرامی