سرویس استان‌های هنرآنلاین: محرم و صفر سال جاری مانند سال‌های گذشته، کانون نمایش‌های دینی، اجرای آثاری صحنه‌ای و خیابانی متناسب با این ایام را برنامه‌ریزی و در دستور کار خود قرار داده است. از 20 محرم تا پایان ماه صفر همایشی با عنوان "عاشورا تا اربعین" برگزار خواهد شد که نمایش "شهادت‌خوانی" به نویسندگی فرهاد ارشاد و کارگردانی محمد قاسمی یکی از آثار شرکت‌کننده در این همایش است که در ملایر روی صحنه می‌رود.  

محمد قاسمی در مورد پرداخت و اجرای این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متن این نمایش، هفت سال پیش به دست من رسید و بعد از هماهنگی با نویسنده اثر در چند جشنواره اجرا شد که بازخورد خوبی از سوی مخاطبان داشت. این نمایش جدا از محتوای آن از ویژگی‌های قابل توجهی در دیالوگ‌نویسی و اجرا برخوردار است. همین ویژگی‌ها سبب شد تا در مسیر کاریم علاوه بر نمایش‌های اجتماعی که اصل کارنامه هنری‌ام را تشکیل می‌دهد، به سمت این نوع از اجرا بروم.

او ادامه داد: هنگام خوانش این نمایش متوجه شدم با بهره‌گیری از تمهیدات اجرایی می‌توانم نوع متفاوتی از نمایش مذهبی را به صحنه ببرم. این تهمیدات برگرفته از نوع روایت، فرم، رنگ و ترکیب تعزیه و نقالی است.

قاسمی در توضیح نوع تفاوت این نمایش با دیگر نمایش‌های مذهبی، افزود: این تفاوت‌ها به نوع اجرا بازمی‌گردد. بهره‌گیری از رنگ به واسطه هفت پارچه است که از طریق آن بازی‌سازی‌ها صورت می‌گیرد. از سوی دیگر تنها دو بازیگر در این نمایش حضور دارند. در واقع اتفاقات نمایش از زبان دو بازیگر و نوازنده بیان می‌شود. همان‌گونه که پیش از این گفتم، این اجرا نسبت به آثار مناسبتی متفاوت است، زیرا متن نمایشی‌تری دارد. در واقع ما قصد نداشتیم صرفاً به محتوا بپردازیم، بلکه به یک فرم اجرایی رسیدیم که بیشتر نمایشی و تئاتری است.

این کارگردان تئا‌تر همچنین خاطرنشان کرد: وقتی تنها بخواهیم کار مذهبی داشته باشیم و به جنبه‌های مختلف آن توجه نکنیم، تنها تعدادی از مخاطبان خاص به تماشای آن خواهند نشست. این در حالی است که کسانی که اقدام به اجرای چنین آثاری می‌کنند، باید عناصر نمایشی را بشناسند.

او با بیان اینکه آنچه به تئا‌تر مذهبی لطمه می‌زند، نگاه سطحی است، بیان کرد: در تمام دنیا نمایش ما را به واسطه تعزیه می‌شناسند، بدون شک بهره‌گیری از این نوع نمایش و آمیختگی آن با متد جدید می‌تواند در نگاه مخاطب و جلب توجه آن‌ها به این نوع نمایش تاثیرگذار باشد.

نمایش "شهادت خوانی" به کارگردانی محمد  قاسمی و  نقش‌آفرینی محمد قاسمی و پری بارانی از 10 تا 15 مهرماه ساعت 17 در مجتمع فرهنگی هنری  ارشاد ملایر روی صحنه می‌رود.