سرویس استان‌های هنرآنلاین: در آستانه شروع ماه محرم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌های فرهنگی هنری ویژه این ایام در شهرهای مختلف کشور در هفته پیش‌رو برگزار می‌شود که بخشی از این برنامه‌ها را مرور می‌کنیم.

نمایش خیابانی "معرکه یاد" در لنگرود

نمایش خیابانی "معرکه یاد" به کارگردانی زمان رضایی و با بازی محمد امین، محسن امیری و زمان رضایی به مناسبت هفته دفاع مقدس با محوریت بزرگداشت یاد و خاطره شهدای غواص در لنگرود اجرا می‌شود. در این نمایش خیابانی ابعاد مختلف فتح عملیات غواصان، محاصره دشمن و شهادت دلیرمردان دریا دل به معرض نمایش درخواهد آمد.

این تئاتر خیابانی روزهای سه‌شنبه ٤ مهرماه در پارک آزادی (باغ ملی سابق) و پنج‌شنبه ٦ مهرماه در گلزار شهدای این شهر در ساعت ١٧ عصر اجرا خواهد شد.

نمایشگاه عکس "جاودانه‌ها" در لنگرود

به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و در راستای پاسداشت روزهای حماسه و رشادت‌های رزمندگان جان برکف اسلام در دوران دفاع مقدس، نمایشگاه عکس با عنوان "جاودانه‌ها" در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود برپا می‌شود.

این نمایشگاه شامل ٤٠ قطعه عکس از ثبت لحظه‌های جاودان ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس تا روزهای پایانی جنگ است که به همت بسیج هنرمندان لنگرود با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر ترتیب داده شده است.

این نمایشگاه حاصل تلاش هنرمندان عکاسی است که با حضور در جبهه، صحنه‌های دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در مقابل نیروهای دشمن را به تصویر کشیده و ماندگار کرده‌اند.

شایان ذکر است؛ آیین افتتاحیه این نمایشگاه اول مهرماه ٩٦ ساعت ١٠ صبح است و بازدید برای عموم مردم همه روزه ساعت ٩ صبح تا ٧ عصر خواهد بود.

تعزیه‌خوانی حضرت علی اکبر ( ع ) در سرخه

تعزیه‌خوانی حضرت علی اکبر (ع) از اول مهرماه در شهر سرخه اجرا می‌شود.

این تعزیه توسط گروه تعزیه‌خوانی حضرت علی اکبر ( ع )  سرخه  به مدت ١١ شب از اول تا یازدهم مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا ء و صبح از ساعت ٨ تا ١٢ در سالن یادگار امام اجرا خواهد شد.

برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و محرم در شاهرود

به مناسبت هفته دفاع مقدس و محرم نمایشگاهی از مجموعه کتاب‌های دفاع مقدس و محرم در مجتمع فرهنگی، هنری مهر در حال برگزاری  است.

در این نمایشگاه بیش از ١٠٠ جلد کتاب با عنوان‌های خاطرات هشت سال دفاع مقدس، محرم و فرهنگ عاشورا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه توسط اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود و همکاری کتابخانه عمومی مهر برای آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با آثار مکتوب دوران دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا برپا شده است.

نمایشگاه مذکور از  سه‌شنبه بیست و هشتم شهریور دائر شده است تا ١٥ مهر برای بازدید عموم در مجتمع فرهنگی ، هنری مهر برپا است.

نمایشگاه عکس "در مسیر دلدادگی" در بندرعباس

نمایشگاه عکس "در مسیر دلدادگی" دوم مهرماه مصادف با سوم محرم در نگارخانه کورش گرمساری فرهنگسرای طوبی بندرعباس افتتاح می شود.

این نمایشگاه شامل ٧٢ عکس از راهپیمایی اربعین حسینی در سال  ٩٥ است که توسط عکاس عبدالرضا شیبانی انجام شده است.

عکس‌هایی که برای نمایشگاه تهیه شده از بین ١٢ هزار عکس انتخاب شده است که به خوبی مراحل این حرکت معنوی در آن قابل مشاهده است.

نمایشگاه عکس "در مسیر دلدادگی " دوم مهرماه در فرهنگسرای طوبی، پنج مهر ماه در دانشگاه آزاد، هشتم مهرماه در هیات عزاداری رأیه العباس و ١٣ مهرماه در شهر پارسیان، ١٩ مهر در شلمچه و ٢١ مهر در بصره و... به نمایش عموم در خواهد آمد.

نمایش "به نام من دیوانه" در قزوین

نمایش "به نام من دیوانه» به نویسندگی عباس جانفدا و طراحی و کارگردانی محمدرضا کشتکار با بازی فرهاد جلوخانی، حمید بیرق‌دار، مهرداد امامی، عاطفه یکتا، وحید ابراهیمی و محمدرضا اسلام‌پناه به مناسبت ایام محرم در قزوین به صحنه می‌رود..

"به نام من دیوانه" داستان مردی به نام میرزا را نمایش می‌دهد که به خاطر مفقود شدن برادرش در جنگ چند سالی است که پرده‌خوانی و نقالی را کنار گذاشته است.

این نمایش از 1 تا 5 مهرماه ساعت 18 در آمفی تئاتر مجتمع نیایش شهر محمدیه اجرا خواهد شد.

چهار اجرای ویژه نمایش "از پشت روزنه ها" در قزوین

نمایش "از پشت روزنه‌ها" نوشته حمیده وحیدی و به کارگردانی مرتضی نجفی به مناسبت ایام محرم از یکم تا چهارم مهرماه در سالن علامه رفیعی قزوین چهار اجرای ویژه خواهد داشت.

در این نمایش مهدی خدایی، آزاده کرم‌بخش، مرتضی نجفی، نکیسا ناپئلونی و محمد طاهرخانی ایفای نقش می‌کنند.

پیش از این، نمایش "از پشت روزنه‌ها" در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر سوره شرکت کرد و جوایزی را هم به دست آورده است.