سرویس استان های هنرآنلاین: " همه جای ایران سرای من است " نخستین جمله ای بود که حسین بهروز نیا در گپ و گفت با خبرنگار سرویس استان های هنرآنلاین در شیراز گفت.

او که برای آغاز به کار ارکستر بزرگ سازهای ایرانی فارس چند روزی را به شیراز سفر کرده بود در پاسخ به سوالات هنرآنلاین،اظهار کرد: در مراسم افتتاح این ارکستر شرکت کردم چون همه جای ایران سرای من است و عرق ملی درونم برای حضور در هر رویداد هنری کشورم، محدودیتی برایم ایجاد نکرده است.

بهروزی نیا شیراز را جایگاه هنرمندان به نام کشور شمرد و افزود: آغاز به کار ارکستر بزرگ فارس تحول بسیار مثال زدنی در جامعه هنری کشور است و همدلی و سخت کوشی سرپرستان و نوازندگان آن را می طلبد.

این استاد مسلم موسیقی تاکید کرد: در هر حوزه ای به خصوص حوزه فرهنگ و هنر، باید منیتها را کنار گذاشت و در برخورد با زوایای مختلف هنر، دغدغه مند رفتار کرد چرا که عرصه پرطرفدار هنر، نیاز به حمایت همه جانبه از سوی هنرمندان و مسئولان دارد و خاستگاه بسیاری از افراد یک جامعه متمدن است.

وی صدور مجوز برای اجرای یک اثر هنری را غیر ضروری دانست و عنوان کرد: اجرای یک اثر هنری نوعی نقد اجتماعی است و زبان هنرمند برای بیان ناگفته ها است و نیازی به صدور کاغذ و مجوز ندارد.

بهروزی نیا گفت: اجرای تمامی فعالیت های هنری،  نقدی سازنده بر جامعه کنونی بوده و صدور مجوز به گونه ای، سد بزرگی بر سر راه این مهم است و موجب عدم اشاعه هنر اصیل ایرانی یا موسیقی کلاسیک خوب در کشور می شود.

شیوه آموزش ساز بربط در ایران ساماندهی شود

احیاگر ساز بربط در ایران ادامه داد: این روزها برخی سازها در مسیر واقعی خود قرار ندارند و به نوعی دچار گمراهی شده اند.

بهروزی نیا گفت: عده ای تنها با نواختن سازها کسب درآمد دارند و این لطمه قابل توجهی به موسیقی ایران وارد کرده است.

وی در خصوص ساز بربط ایرانی اذعان کرد: شیوه آموزش ساز بربط در ایران باید ساماندهی و در مسیر اصلی خود هدایت شود چرا که تکنیک در نوازندگان جوان ایرانی، زنده نیست و به نوعی حال و هوای تکنیکِ موسیقی ایرانی مناسب نیست.

گروه دستان با شهرام ناظری روی صحنه می‌رود

این استاد موسیقی از تورهای اروپایی گروه دستان خبر داد و گفت: تور کنسرت گروه دستان و شهرام ناظری آبان و آذر سال جاری (نوامبر و دسامبر ٢٠١٧) در اروپا برگزار می‌شود.

وی افزود: در تور کنسرت گروه دستان و شهرام ناظری در اروپا، شهرام ناظری قطعاتی جدید از ساخته‌های سعید فرج‌پوری را به همراه آثار قدیمی خود با گروه دستان اجرا خواهد کرد. همچنین در این کنسرت‌ها، گروه "دستان" طبق روال گذشته خود، قطعاتی را به صورت بی‌کلام و سازی نیز اجرا خواهد کرد.

بهروزی نیا گفت: در این کنسرت‌ها حمید متبسم (نوازنده تار و سه‌تار)، حسین بهروزی‌نیا (نوازنده بربط)، سعید فرج‌پوری (نوازنده کمانچه)، پژمان حدادی (نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای) و بهنام سامانی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) حضور خواهند داشت.

حسین بهروزی نیا متولد شهر تهران است و فراگیری تار را نزد رضا وحدانی و فراگیری عود و ردیف موسیقی ایرانی را به ترتیب زیر نظر منصور نریمان و محمدرضا لطفی آغاز کرد.

تحصیلات خود را در کنسرواتوار موسیقی ایرانی دنبال کرد و در ادامه مسئولیت سرپرستی گروه موسیقی خالقی و سرپرستی بخش آموزشی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را بر عهده گرفت.

وی تا کنون با گروه های بزرگی چون عارف، مولانا و دستان همکاری کرده است.

بهروزی نیا نقش عمده ای را در احیا کردن هویت ایرانی ساز بربت در چند سال اخیر ایفا کرده است و هم اکنون در ونکوور کانادا به تدریس بربت می‌پردازد.

الهه بهرامی