سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین بزرگداشت روز ملی سینما در شیراز با حضور هنرمندان و فیلمسازان استان در سینما سعدی برگزار شد. در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تبریک روز ملی سینما با اشاره به دیجیتالی شدن پخش سینمایی؛ آینده کسانی که روزگاری در اتاق‌های دربسته و تاریک دستگاه‌های پخش سینما را هدایت می‌کردند چه خواهد شد، گفت: با دیجیتالی شدن دنیای کنونی رویدادهای مختلف را تجربه می‌کنیم که ناگزیر از آن هستیم.

 

نفوذ هوش مصنوعی به کارکردهای سینما و تئاتر

بهزاد مریدی فاصله میان حرفه‌ای‌ها و مبتدی‌ها را به این خاطر مشهودتر از گذشته دانست و افزود: در حوزه دیجیتال برای ماندگار بودن بناست که حرفه‌ای باشیم.

وی تمایز تئاتر و سینما را در فاصله میان آنچه بر روی صحنه جریان داشت عنوان کرد و ادامه داد: آن هنگام که بازیگر چهره به چهره و نفس در نفس تماشاگر قرار داشت با آمدن هنرهفتم ارتباطی دیگر را رقم زد که ممکن است در سال‌های آینده تجربه دیگری  را به همراه داشته باشد زیرا قرار است هوش مصنوعی تمام کارکردهای سینما و تئاتر را هم زیر نفوذ خویش قرار دهد.

مریدی دنیای دیجیتال را متفاوت از آنچه امروز احساس می‌شود در سال ٢٠٣٠ دانست و افزود: در این فضا ذایقه‌های مخاطب توسط هوش مصنوعی قابل درک است.

در ادامه این آیین که به تجلیل از آپاراتچی‌های شیراز اختصاص داشت از یدالله همت، عزیز شایق، محمود صاحبی و علی امیدی به عنوان پیشکسوت این حوزه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری فارس تقدیر شد.

یدالله همت متولد ١٣٠٥ شیراز ملقب به "مش مکانیک" از قدیمی‌ترین آپاراتچی و عکاسان سینماهای ایران در شهرهای تهران و شیراز سابقه ٤٤ سال خدمت به سینما تا سال ١٣٦٥ دارد؛ او پیشینه پخش فیلم‌های معروف مانند دخترلر، لیلی و مجنون، هابی و رابی و فیلم‌های صامت و ناطق از دهه ٢٠ تا دهه ٥٠ داشته و اکنون در سن ٩١ سالگی در بستر بیماری است.

در ابتدای این مراسم معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، هنر سینما را عجین با صنعت توصیف کرد و گفت: در سه حوزه فارس بعد از تهران در قله است.

۱۳ سالن سینما به مجموعه شیراز اضافه شد

مهدی رنجبر نیز در ادامه این مراسم با توجه به توقف فعالیت سینما بهمن، سینما حافظ و سینما پرسیا شیراز عنوان کرد:  به یمن دست اندرکاران و سرمایه‌گذاران از  ٣ سال گذشته، ۱۳ سالن سینما به مجموعه شیراز اضافه شده و این اتفاق خوبی بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه متولیان سینمایی کشور گزارش دادند که فارس به لحاظ سالن از رتبه هفتم در کشور به رتبه دوم صعود داشته افزود: به واسطه مخاطب سینماهای شیراز هم در  رقابت با سینما آفریقا تهران است.

معاون سینمایی فرهنگ و ارشاد استان پیرامون حوزه تولید هم از وحید بمانی، احسان شادمانی، برادران شریفی، محمد کارت، سینا آذری و ... نام برد که در حوزه جشنواره‌ها هم نام فارس را مطرح ساختند.

در ادامه این برنامه که با نمایش فیلم کوتاه "خاکسترنشین" ساخته احسان شادمانی همراه شد رئیس حوزه هنری فارس از پایان یافتن مطالعات و نقشه‌برداری پردیس‌های سینمایی سعدی و حافظ خبر داد.

نقشه‌برداری پردیس‌های سینمایی حافظ و سعدی پایان یافت

محمد کرم‌الهی با بیان اینکه سینما به اندازه فرهنگ موضوعیت دارد گفت: سینما هم باید از سوی رسانه‌ها و مسئولان اجرایی استان فارس در صفحه نخست فرهنگ قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه سینما در صفحه آخر برنامه‌های کلان استان نیست افزود: پرده جادویی سینما همان حقیقت گمشده‌ای است که باید برای آن تلاش کرد.

کرم‌الهی خطاب به مدیران شهری اعلام کرد که بجای اینکه سینماها را پنهان کنند اولویت را به سینماسازی بدهند.

رئیس حوزه هنری فارس همچنین افزود: کمتر مردم را به زیرزمینی‌هایی به عنوان سینما دعوت کنیم و مطالبه را محدود به حوزه هنری نکنیم چرا که موضوع سینما مطالبه عمومی استان است.

وی در ادامه از قول مساعد برای اقدام در ساخت پردیس‌های سینمایی حافظ و سعدی برای سال آینده سخن به میان آورد و گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده پردیس سینمایی سعدی را ایجاد کنیم و همزمان پردیس حافظ در خیابان زند به بهره‌برداری برسد.

کرم‌الهی از پایان مطالعات و نقشه‌برداری این پردیس‌ها خبر داد و افزود: فقط می‌ماند مسایلی که با مدیریت شهری شیراز داریم که آن هم قابل حل است.

وی در پایان نوید دیگری داد و گفت: هفته آینده نیز سینما صدرا در شهر صدرا به جمع سالن‌های شیراز افزوده می‌شود.

 این مراسم با اجرای زنده موسیقی فیلم‌های مطرح سینمای جهان به پایان رسید

الهه بهرامی