سرویس استان های هنرآنلاین: در این آیین که با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ برگزار شد، پس از پخش فیلم مستند "بهرام خان و عکاسخانه اش" که منصور صانع هنگام زیست بهرام چهره نگار ساخته، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از منصور صانع به عنوان عکاسی پژوهشگر نام برد که همواره میان پژوهش و عکاسی در سیر و سلوک است.

کورش کمالی سروستانی با بیان اینکه صانع بی تردید با آثار خویش حدیث نفس می گوید و در ذهن مخاطبینش مانا می شود، افزود: شیراز به منصور صانع مدیون است چراکه تاریخ عکاسی اش، یادش، مجموعه هایش را جاودانه ساخته است.

وی با توجه به رونمایی ششمین مجموعه عکس این هنرمند عکاس و تاریخ نگار شیرازی که در محله سرای باغ شیراز زاده شده، عنوان کرد: او با این آثار فرهنگ شهر شیراز را برای ما و آیندگان ثبت و ماندگار می کند.

کمالی سروستانی ادامه داد: منصور صانع با همه آثار، آرزوها و مهر بیپایان خویش در تاریخ فرهنگی این دیار خواهد ماند.

منصور صانع بیشترین آثار مصور را در مورد شیراز منتشر کرده است

وی در ادامه با بیان اینکه پس از کتاب های ارزشمند "تاریخ عکاسی شیراز"، "به یاد شیراز"، "شیراز کودکی ما"، "مجموعه زندیه"، "دیروز و امروز شاهچراغ(ع)" اینک "شیراز روزگار جوانی"، ششمین اثر استاد صانع در مورد شیراز است، تصریح کرد: او اکنون بیشترین آثار مصور را در مورد شیراز منتشر کرده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در عین حال عنوان کرد: صانع امروز برای تاریخ فرهنگی شیراز از یک سو با هنر عکاسی و  از سوی دیگر تحقیق تاریخی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: بیشتر آثار صانع، زاده نگاه هنری و دوربین عکاسی او است؛ اما بیشتر کتاب های مروبط به شیرازش آمیزه ای از هنر و تحقیق است. او با تکاپویی غریب، انگاره های عینیت یافته در آثارش را کشف کرده، به تصویر می کشد، ثبت می کند و تا هماره تاریخ در حافظه جمعی به ودیعه می نهد. گویی نگاه هنرمندانه اش بر آن است تا در کنار تجسم عینی نشانه ها، متن معنا را در تار و پود لحظه ها جاری کند و بدین سان آثارش نه یک تصویر صرف که سرایش معنایی می شود که از ذهن کاوشگر و هنرمندش برخاسته است.

در ادامه این مراسم که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، هنرمندان و جمعی از آموزگاران پیشکسوت شیرازی برگزار شد، فیلمی کوتاه از گفت و گوی منصور صانع با محمد سجادی آموزگار دبیرستان نمازی شیراز پخش شد، سپس محمدتقی مستعان، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش پیرامون دوران تحصیل این هنرمند به سخنرانی پرداخت.

این در حالی بود که منصور صانع با تمجید از آموزگاران خویش در پیشگاه حاضران عنوان کرد: حتی اگر پارکینسون یا هر بیماری دیگری هم داشته باشم من را از هدفم دور نمی سازد.

عکس های انقلاب اسلامی در شیراز مجموعه می شود

خالق مجموعه کتاب های "شیراز کودکی ما"، "زیر آسمان خدا"، "به یاد شیراز" این نوید را داد که به زودی مجموعه تازه خویش را که پیرامون انقلاب اسلامی در شیراز است در قالب کتابی مصور به دست نشر خواهد سپرد.

صانع درخصوص کتاب "شیراز روزگار جوانی" هم گفت: این کتاب در ادامه سه گانه ای است که با "به یاد شیراز" آغاز شد و اینک به کتاب یادشده رسیده است.

وی درعین حال از نوآوری در این کتاب مصور یاد کرد و افزود: کتاب "شیراز روزگار جوانی" دارای رنگ است و فضایی شاد را به بیننده و خواننده انتقال می دهد.

این عکاس ۵۹ ساله که دانش آموخته رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۸ است به معرفی بخش هایی از کتاب تازه خویش پرداخت و گفت: در بخش نمای آشنا پیرامون معماری شیراز، در بخش روزگار جوانی به فعالیت های هنری این شهر و در بخشی ویژه خلیل عقاب به زندگی پهلوانی او پرداختم.

این درحالی است که به گفته منصور صانع؛ در "شیراز روزگار جوانی" بخشی هم با عنوان "همسایگان خوب ما" اختصاص یافته که روستائیان اطراف شیراز را به تصویر می کشد.

صانع در پایان اعلام کرد: این اثر بدون حمایت و با گرفتن وام و منابعی از جاهای مختلف تهیه شده است  که امیدوارم استمرار داشته باشد.

در پایان این مراسم که با تقدیر از غلامرضا خجندی، فاطمه کریمی، حمید کریم زاده، نادعلی شجاعی، هوشنگ خوش شانس، شهلا سام و سارا خلیلی اصل به عنوان یاران این مجموعه همراه بود، منصور صانع کتاب "شیراز روزگار جوانی" را برای علاقه مندان امضا کرد.

الهه بهرامی