به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛ رحیم جعفری با بیان اینکه کرمانشاه در دوره معاصر یکی از مراکز ادبی ایران اعم از شعر و داستان بوده است، گفت: استان کرمانشاه در داستان با وجود چهره‌های شناخته شده، جایگاه ویژه‌ای دارد و  در آسمان شعر نیز کرمانشاه همیشه ستاره‌هایی درخشان داشته‌است که هم در زبان فارسی و هم در زبان‌های بومی و محلّی و به ویژه زبان کردی سرآمد روزگار خود بوده‌اند و امروزه نیز با وجود شاعران جوان و برجسته  آوازه شعر کرمانشاه در سطح کشور مطرح است.

وی افزود: در روزگار ما نیز با وجود مشکلات گوناگون، کرمانشاه جوانانی دارد که نامشان را در مجموعه‌های مطرح و معتبر کشور یا در جشنواه‌های ملّی می‌بینیم و این بیانگر جایگاه ادبی استان است و نباید به راحتی این جایگاه را فراموش کرد.

جعفری تصریح کرد: از سوی دیگر تنوع قومی و به فراخور آن تنوع زبانی و گویشی در استان کرمانشاه، زمینه مناسبی برای شکوفایی ادبی این استان و ارتباط ادبی با کشورهای همسایه از جمله عراق وترکیه را فراهم کرده است، لذا با توجّه به این ویژگی‌ها و توانایی‌های بالقوه است که تصمیم داریم جشنواره ملی شعر "بیستون "را در کرمانشاه برگزار کنیم.

وی افزود: این جشنواره با نام "بیستون" علاوه بر اینکه بیانگر وحدت ملی و استواری فرهنگی قومیّت‌های مختلف غرب ایران است، هر ساله به نام یکی از بزرگان ادبی و فرهنگی شهر کرمانشاه مزین خواهدشد و امسال در نخستین دوره این رویداد مهم فرهنگی ادبی، این جشنواره به نام استاد رشید یاسمی برگزار می‌شود.

جعفری تصریح کرد: این جشنواره با وجود چهره‌های ادبی برجسته‌ای که دارد در سالهای آتی امکان تبدیل شدن به یک جشنواره بین‌المللی را دارد و تصمیم داریم در این جشنواره از حضور همه چهره‌های برجسته ایران زمین به ویژه کرمانشاهیان ادب دوست دعوت به عمل آوریم.

این مسئول تشویق شاعران جوان و تکریم ادبا و شاعران باتجربه، تلاش برای بازیابی جایگاه ادبی کرمانشاه، ایجاد همبستگی بین اقوام و مذاهب گوناگون کرمانشاه، تلاش برای ایجاد ارتباط ادبی با کشورهای همسایه و همزبان در سالهای آتی، تکریم بزرگان فرهنگی غرب ایران و ایجاد پارک فرهنگ و هنر کرمانشاه برای معرفی بیشتر مفاخر استان را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی این دبیرخانه و دبیرخانه‌های مشابه جریان سازی در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری است و بدون شک با آغاز به کار این دبیرخانه فضای فرهنگی استان روند امیدوار کننده‌ای پیدا خواهد کرد

جعفری افزود: فراخوان جشنواره شعر ملی "بیستون" در حال آماده شدن است و در اسرع وقت دبیرخانه این جشنواره مهم آغاز به کار خواهد کرد.