به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان،جشنواره موسیقی مقامی ایران در نصف جهان، با حضور گروه موسیقی "آسو" از دیار کردستان به همت دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شد.

موسیقی مقامی به‌ عنوان ریشه و اساس موسیقی ایرانی مورد توجه است و می‌توان از آن به‌گونه‌ای با عنوان تاریخ شفاهی کشور یاد کرد، موسیقی کردستان در بین این موسیقی‌ها از جایگاه ویژه برخوردار است. موقعیت جغرافیایی این دیار سبب شده تا در بزنگاه‌هایی تاریخی آخرین سد دفاعی از فرهنگ و هنر این مرزوبوم باشد.

بخش عمده‌ای از موسیقی دیار کردستان، موسیقی خانقاهی است که این موسیقی سهم بزرگی در حفاظت از موسیقی ایرانی داشته و علاوه بر آن یکی از موسیقی‌های آسمانی این مرزوبوم محسوب می‌شود و با اعتقادات مذهبی این منطقه پیوندی جداناشدنی دارد.

مردم کردستان برای موسیقی تقدسی بی‌نظیر و احترامی وصف ناشدنی قائل هستند که در زندگی روزمره آن‌ها تأثیر بسیار دارد. کودکانی که به تشویق خانواده‌ها از سنین کم به یادگیری موسیقی اهتمام می‌ورزند با اعتقاد و انگیزه این موسیقی را فراگرفته و با تلاش و پشتکار به انتقال آن همت می‌گمارند.

گروه موسیقی "آسو" یکی از گروه‌های موسیقی مقامی کردستان است که به سرپرستی احمد زارعی تلاش می‌کند تا موسیقی مقامی و خانقاهی کردستان را به دنیا معرفی کند و در این راه بار دیگر میهمان هنرسرای خورشید بود، این گروه در این جشنواره توانست به‌خوبی به‌عنوان معرف موسیقی مقامی کردستان نقش خود را ایفا کند.

احمد زارعی، سرپرست گروه موسیقی "آسو" و نوازنده دف در این جشنواره، درک موسیقی مقامی کردستان را درگرو آشنایی با زبان کردی دانست و بیان داشت: کردستان دارای چهار گویش است که در منطقه بنا به وابستگی زبانی، موسیقی خود را دارد باوجود آنکه که ریشه این موسیقی یکی است و شباهت‌ها بسیار زیاد است اما سعی شد تا در اجرای این شب در جشنواره موسیقی ایران در نصف جهان از هنر چهار گویش استفاده شود تا موسیقی کردستان به‌طور کامل معرفی شود.

وی در ادامه به خصوصیات بی‌نظیر موسیقی کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: هر یک از چهار گویش موسیقی کردی دارای تمامی فاکتورهای موسیقی بوده و موسیقی شاد و حماسی است. در موسیقی مقامی کردستان مدولاسیون و ترکیب خوانی‌های بسیار زیبا است که این موسیقی را در زمره موسیقی‌های اعجاب‌انگیز قرار می‌دهد.

شروع اجرای گروه "آسو" با قطعه‌ای بی‌کلام در موسیقی مقامی کردستان در اولین قدم معرف شخصیت این موسیقی بود، حجم بالای صدای ایجاد شده در هم‌نوازی یکی از خصوصیات بارز موسیقی کردستان است که با همراهی سازهای کوبه‌ای و بالابان مورد توجه قرار گرفت.

در میان دو بخش اصلی برنامه، احمد زارعی به نوازندگی دف پرداخت، وی در مورد شیوه دف‌نوازی کردستان گفت: در گذشته‌های دور برای آنکه در مراسم‌های آیینی به مرحله خلسه برسند و تا به درک بیشتر در مراحل روحانی دست پیدا کنند، سازهای کوبه‌ای به‌عنوان کاتالیزور در رسیدن به این خلسه عمل می‌کردند و ساز دف این وظیفه را بر عهده داشت.

وی دلیل رسیدن به خلسه را تکرار دانست و افزود: در این نوع موسیقی آسمانی دف به‌عنوان ساز اصلی عمل می‌کند و سازهایی مانند دوطبله و طاس به‌عنوان ساز همراه انجام وظیفه می‌کنند، برای آنکه حجم صدای بالا ایجاد شود چندین دف باهم می‌نوازند.

زارعی به ورود دف به موسیقی اشاره کرد و گفت: امروز دف در موسیقی حضور پررنگی دارد و مقامات خانقاهی در کنار دف‌نوازی جدید به گوش می‌رسند، این امر سبب شده تا محبوبیت دف جهانی شود و همه دف را بشناسند.

در پایان، این برنامه به حسن زیرک استاد فقید موسیقی کردستان تقدیم شد و از اعضای گروه "آسو" امید دباغی نوازنده دهل، سیروان کشاورزی نوازنده نرمه نای باس، فاروق کنعانی هم‌خوان گروه؛ بوریا اندرخور نوازنده دیوان، عرفان کنعانی نوازنده عود، اروین دباغی نوازنده نرمه نای، جلال داوودی خواننده گروه و احمد زارعی نوازنده دف و سرپرست گروه از طرف دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری تجلیل به عمل آمد.