به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به‌ مناسبت آغاز هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در لاهیجان پیامی به شرح ذیل صادر کرد:

هنر یکی از جلوه‌های بسیار شگفت‌انگیز حیات بشری است و راز جاودانگی و ماندگاری موضوعات مهم برای نسل‌های آینده، پیوند دادن آن با مقوله هنراست و تئا‌تر، هنری فرهنگی، اخلاقی و آیینی؛ و نمایش خیابانی، گونه‌ای از تئاتر است که در لحظه، تأثیری مستقیم و بی‌واسطه بر روی مخاطب می‌گذارد و با ذهن او عجین می‌شود، پس باید قدر این هنر و هنرمندان آن را دانست.

نمایش خیابانی درباره مسائل روز مردم اظهار نظر کرده و مردم را نسبت به مسائل بیشتر آگاه می‌کند. حذف گیشه در این نوع از تئا‌تر، برای دوری جستن از نگاه مادی در ارتباط بین هنرمند و مردم صورت گرفته و در راستای هدف اصلی‌اش، یعنی آگاه‌سازی جامعه گام برمی‌دارد.

تئاتر، آن هم از نوع خیابانی، هنری ریشه‌دار و بر آمده از دل آیین‌هاست. تئاتر برآمده از دل مردم کوچه و خیابان است پس باید در جایی اجرا شود که از آنجا برآمده و به دل صحنه‌ها کوچ کرده است. باید چشمان تیزبین و نگاه ژرف مردم را با این هنر پرقدمت آشتی داد.

تئاتر باید فراگیر و همگانی شود تا همه بتوانند از آن بهره ببرند، چه آن‌هایی که فرصت به تماشا نشستن آن را دارند و چه رهگذرانی که تلنگری می‌خورند.

از آنجا که نمایش خیابانی همه را دعوت به تفکر و پیدا کردن راه خروج از یک مسأله می‌کند، تئاتر شهروند فرصتی مغتنم است برای اندیشیدن بیشتر به موضوعات شهروندی، و برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، آوردگاهی برای شکوفایی استعدادهای این عرصه است.

حال که به لطف پروردگار و همت والای دست‌اندرکاران، جشنواره تئا‌تر خیابانی شهروند به هشتمین سال اجرا در شهر ادب، فرهنگ و هنر، «لاهیجان» رسیده، می‌توان گفت جشنواره به بلوغی نسبی رسیده است و برای تکامل این راه و به ثمر رسیدن این نهال باید دست در دست هم نهیم و امید آن می‌رود با همت هنرمندان و هنردوستان، تا سالیان متمادی شاهد این رویداد بزرگ هنری در این دیار باشیم.

بنا بر این گزارش؛ هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از ٢٥ لغایت ٢٨ مرداد ماه جاری در ٨ نقطه شهر لاهیجان برگزار می شود.