سرویس استان های هنرآنلاین: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که در باشگاه دانشگاه همراه با گرامیداشت سیروس رومی برگزار شد، گفت: دلیل خانه به دوشی روزنامه نگاران نبود ثبات حرفه ای است.

حسین انتظامی افزود: کوچ اجباری روزنامه نگاران و از این شاخه به آن شاخه شدن اهالی رسانه به خاطر نبود ثبات شغلی و عدم امنیت در این حوزه است.

وی تاکید دولت را رابطه بیمه ای توسط رسانه ها با روزنامه نگاران عنوان کرد و افزود: وظیفه دولت در این باره به شیوه ای است که مابه ازای آن را پرداخت کند.

انتظامی با بیان این مطلب که بیش از ١٢هزار خبرنگار و اهالی رسانه ها زیر پوشش بیمه قرار گرفتند، تصریح کرد: تاکید دولت یازدهم در ٤ سال گذشته بر بیمه اهالی رسانه با اولویت بیمه از سوی رسانه ها بوده است زیرا معتقدیم بیمه کردن خبرنگاران و روزنامه نگاران به طور مستقیم از سوی دولت استقلال شغلی آنان را سلب می کند.

معاون مطبوعاتی ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ٨٢ مصوب شد را معطل عدم اعتقاد به آن دانست و افزود: البته دولت یازدهم هم با چالش هایی در این مسیر روبه رو است زیرا نظام دیوانی می خواهد اطلاعات به عنوان ابزار قدرت نزد خویش قرار گیرد.

انتظامی با اعلام اینکه مطابق این قانون هر دستگاهی موظف است ظرف ١٠ روز اطلاعات را در اختیار سامانه مختص این قانون قرار دهد، گفت: حتی بخش خصوصی هم که خدمات غیردولتی ارایه می دهند طبق قانون پاسخگو باید باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه فقط ٤٠ دستگاه و نهاد به این سامانه پیوسته اند، عنوان کرد: ٤٠٠ دستگاه و نهاد حکومتی و دولتی مشمول انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند، در حالی که خبرنگاران با استفاده از این قانون می توانند در شفاف سازی عملکردها پویا شوند.

در ادامه آیین بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور محمدهادی پژوهش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، کورش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان و بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، پنجمین نشان مفاخر استان فارس  و لوح تقدیری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به امضای معاون مطبوعاتی وزارت به سیروس رومی اهدا شد.

الهه بهرامی