به گزارش هنرآنلاین، نعمت الله فیاض در نخستین نشست ستاد برپایی این همایش در فرمانداری این شهرستان گفت: تلاش بر این است که این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی و نیز نخبگان حوزه فرهنگ و هنر در نیمه اول شهریور به مدت ٢ روز در تربت جام برگزار شود.

وی با اشاره به دلیل انتخاب تربت جام به عنوان میزبان این همایش ملی، افزود: یکی از ظرفیت ها و برجستگی های غنی تربت جام وجهه خوب هنرمندان این خطه در حوزه موسیقی مقامی و بازی های آیینی است که در عرصه بین المللی نیز درخشش بسیاری داشته اند.

وی تصریح کرد: محوریت همایش خنیاگران جام، نکوداشت پنج هنرمند و چهره بین المللی موسیقی مقامی مرحومان غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، عبدالله سرور احمدی، ذوالفقارعسکریان و غلامعلی نی نواز و نیز تجلیل از ١٢ هنرمند پیشکسوت این خطه که عناوین جهانی دارند، خواهد بود.

رئیس ستاد همایش ملی خنیاگران جام یادآور شد: یکی از نکات برجسته این همایش بحث علمی است که در حوزه موسیقی مقامی و بازی های آیینی خواهیم داشت که محققان و پژوهشگران با ارائه مقاله نقاط ضعف، قوت و آسیب های این بخش را بررسی خواهند کرد تا به اتفاقات خوشایندی در این حوزه برسیم.

فیاض خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مطالبات هنرمندان این خطه ادامه عملیات ساختمانی ٢ پروژه مهم فرهنگی و هنری پژوهشکده موسیقی و مجتمع فرهنگی هنری است که در حاشیه سایت مسکن مهر تربت جام نیمه کاره رها شده اند.

معاون فرماندار تربت جام نیز با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری همایش ملی خنیاگران جام، گفت: هنر موسیقی مقامی و بازی های آیینی نیازمند توجه خاص و جدی است که متاسفانه تاکنون مورد بی مهری واقع شده است.

احمد شافعی با اشاره به مشکلات مالی و معیشتی هنرمندان، افزود: متاسفانه به معیشت هنرمندان هیچ توجهی نشده و وضعیت برخی از آنها که معروفیت جهانی نیز دارند به گونه ای است که انسان را شرمنده می کند.

وی تصریح کرد: البته ما برای پرداخت تسهیلات به هنرمندان، از محل صندوق کارآفرینی امید، برای ایجاد اشتغال آنان مشکلی نداریم.

شافعی خاطرنشان کرد: برگزاری نخستین همایش خنیاگران با نگاهی عالمانه قابل ستایش است و کلیه دستگاه های فرهنگی شهرستان ستاد همایش را همراهی خواهند کرد تا میراث هنری منطقه در سطح ملی و جهانی معرفی شود.