به گزارش هنرآنلاین، به  نقل از روابط عمومی و پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، سعید اسدی که به‌عنوان یکی از داوران نهایی جشنواره سراسری تئاتر رضوی در بجنورد حضور دارد، اظهار کرد: در جشنواره تئاتر رضوی باید گفتمان رضوی جایگزین اشاره مستقیم به موضوع و طرح نشانه های آشکار شود.

اسدی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با تئاتر دینی از جمله تئاتر رضوی باید آزمون و خطا را پشت سر بگذارد تا برای آن آینده ای روشن ترسیم شود، گفت: برای تحقق این امر، خراسان شمالی باید به عنوان پایگاه مرکزی این موضوع انتخاب شود.

وی با بیان اینکه نگاه جستجوگر و کارشناسانه نمایش های دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی آینده روشنی را برای دوره های بعدی جشنواره متصور می شود، بر بازنگری بر مبانی فکری در تئاتر رضوی تاکید کرد.

وی با اشاره به استقبال مردم بجنورد از تئاتر، تصریح کرد: تماشاگر سرمایه ای اجتماعی است که نیاز فرهنگی خود را اعلام می کند و اگر در این خصوص زیرساخت های ارتباطی خوبی فراهم شود، می توان مخاطب را جذب کرد.

داور دو دوره اخیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: مردم بجنورد با هیجان مثبت و اشتیاق پای نمایش های دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی نشستند و این حضور به کیفیت اجراها بسیار کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره عرصه ای برای تولید تئاتر نیست، گفت: آثاری که به جشنواره راه پیدا می کند باید عصاره تئاتر بوده و بتواند حس زیبایی شناختی را به مخاطب منتقل کند، بنابراین تولیدات صرف جشنواره ای هیچگاه سبب موفقیت نمی شود.

اسدی بیان کرد: باید عرصه برای اجرای عمومی نمایش ها در قبل از جشنواره فراهم شود تا جشنواره ها از تولیدمحور بودن فاصله بگیرند.

وی از ایجاد رشته‌ای در حوزه هنرهای نمایشی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه خبر داد که متکی بر هنر خلاق است.

اسدی تئاتر را یک‌نهاد اجتماعی معرفی کرد که به‌واسطه آن، نقش‌پذیری افراد در جامعه متفاوت می‌شود.

وی با بیان اینکه همواره خلق ایده‌های بزرگ با انجام فعالیت‌های بدنی شکل می‌گیرد تا اینکه فکر کردن به موضوعی، تصریح کرد: تئاتر نیز این ویژگی شکوفایی خلاقیت را دارا است.

وی عنوان کرد: تئاتر در آموزش‌ و پرورش نه به‌مثابه هنر، بلکه باید با نگاه آموزش به آن توجه شود.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار کرد: رشته‌ای در حوزه هنرهای نمایشی طراحی‌شده و از مهرماه در مدارس استان تهران به‌صورت پایلوت اجرایی می‌شود که این رشته فرد را نه‌فقط برای ورود به دانشگاه بلکه برای کار آماده می‌کند.

اسدی با توصیف نگاه مدیریتی آموزش‌ و پرورش به مقوله تئاتر و پرورش هنرمند، عنوان کرد: در این خصوص رویکرد آموزش‌ و پرورش در دهه‌های اخیر، رویکرد مناسبی نبوده و به آن نقدی جدی وارد است.

وی تصریح کرد: امروز بیشتر پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر که به‌صورت حرفه‌ای وارد کار و صاحب‌قلم، بیان و صحنه شدند، پایه و اساس را در مدرسه آموخته‌اند بنابراین ضرورت دارد این مهم در آموزش‌ و پرورش احیاء شود.

وی از توسعه رشته‌های هنری در هنرستان‌های کشور خبر داد و گفت: کسی که در مدرسه با تئاتر آشنا شود، قطعاً در آینده مخاطب و یکی از ارکان تئاتر نیز خواهد بود.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی از هشتم مردادماه جاری در مرکز خراسان شمالی آغاز شده است و امروز یازدهم مردادماه با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.