سرویس استان های هنرآنلاین: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: اینکه در شهری زیبا، پر نشاط  و با انگیزه در جنوب کشور مردم علاقه مند اقدام به ایجاد خانه فرهنگ کرده اند  و این مرکز را راه اندازی کرده اند جای بسی خوشحالی است.

سیدهادی حسینی افزود: این کشور به واسطه جمهوری اسلامی توانسته است افراد مختلف صاحب خلاقیت را وارد عرصه مدیریتی کشور کند و افتخار اسلام و نظام اسلامی این است که مستضعفان را وارث زمین بگرداند که البته این اتفاق در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ و هنر فراگیر و وابسته به خواست و اراده انسان تغییر می کنند، افزود: هنرمندان و جوانان اوز با عدم وجود امکانات نرم افزاری، توانسته اند فرهنگ والای منطقه را ماندگار سازند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارشاد تصریح کرد: چندین سال پیش، تفاوتهای فراوانی میان آثار هنرمندان تهران و شهرستانی وجود داشت اما اکنون با این که وضعیت حمایتی و امکاناتی پیشرفت چشمگیری نداشته است ولی از نظر آثار و محتوا شاهد پیشرفت و رشد هنر در شهرستانها و در نقاط دوردست مانند شهر زیبای اوز هستیم.

وی در پایان سخنان خود از منصور فقیهی نژاد نیکوکار فرهنگ دوست و مردم خوب اوز به پاس راه اندازی این خانه فرهنگ تقدیر کرد.

مکرراً خدمات فرهنگی و نیکوکارانه مردم را شاهد هستیم

در این آیین همچنین رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: گرچه اقلیم منطقه لارستان خشک است اما از نظر فرهنگی مردم بانشاط و در حوزه فرهنگی پرتلاش و انصافاً موفق بوده‌اند.

جمشید جعفر پور افزود: شاید معاون وزیر امروز تصادفاً این اقدامات نیکوکارانه و حضور پرشور مردم را می‌بینند، اما ما مکرراً خدمات فرهنگی و نیکوکارانه مردم این منطقه را شاهد هستیم.

فرماندار لارستان نیز در این آیین با تقدیر از اقدام خداپسندانه منصور فقیهی‌نژاد، از غنای فرهنگی، سعه صدر و بیان تدبیر و عقل مردم اوز در قالب کارهای فرهنگی و هنری گفت.

جلیل حسنی، وحدت مذهبی بین مردم لارستان را نیز از شاخصه‌های غنای فرهنگی برشمرد و افزود: مردم با این شاخصه‌ها نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر هستند. وی ادامه داد: همه مشکلات اجتماعی، رفتاری را می توان با تدبیر و عقلانیت در قالب کارهای هنری به تعامل، همکاری و همدلی تبدیل کرد.

منصور فقیهی‌نژاد از نیکوکاران عرصه‌های مختلف که سرای زرنگار را در اختیار خانه فرهنگ قرار داده، پس از قرائت متنی در خصوص سابقه سرای زرنگار و خانواده مرحوم رئیس‌عبدالله زرنگار گفت: هنرمندان شأن خاصی نزد خداوند دارند چرا که آن ها را توان خلق آثار هنری داده است.

فقیهی نژاد افزود: حضور شمار بالای هنرمند در رشته های گوناگون در این شهر ایجاب می کرد که خانه فرهنگ بهتری از آن چه تاکنون داشته ایم در اختیار هنرمندان قرار گیرد. وی ابراز امیدواری کرد: جوانان هنرمند بخش اوز در نگهداری ورونق و استفاده درست از این خانه کمال همت را به خرج دهند.

فقیهی نژاد در خصوص بازسازی این خانه نیز گفت: خانه فرهنگ متعلق به مرحوم رئیس عبدالله زرنگار بود و پس از نوسازی کامل با حفظ شکل اولیه آن طی تفاهم نامه ای در اختیار خانه فرهنگ  اوز گذاشته شده است تا بر پایه قوانین کشور جایی برای انجمن های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی، باشد و زیرنام "سرای زرنگار" مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان کرد: نوسازی این خانه حدود هیجده ماه به دست مهندس همایون نامی انجام گرفته است.

آینده را برای آیندگان لذت بخش کنیم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر اوز نیز در این آیین گفت: خانه فرهنگ این شهر با سابقه ای ۲۰ ساله یکی از باسابقه ترین و قدیمی ترین خانه های فرهنگ استان فارس است.

فروغ هاشمی با تقدیر از خیرانی که در جهت توسعه شهر و منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، بیان کرد: باید تلاش کنیم آینده را به گونه ای برای کودکان و آیندگان رقم بزنیم که هم به گذشته خود افتخار کنند و هم از وضعیت خود لذت ببرند.

کمک مالی معاون وزارت ارشاد به انجمن ها و کانون های مساجد اوز

نازنین حبیبی مسئول انجمن هنرهای تجسمی اوز نیز در سخنان کوتاهی به نمایندگی از انجمن‌های خانه فرهنگ، خواستار حمایت بیشتر مسئولین از انجمن‌ها شد که معاون حقوقی و امور مجلس نیز وعده داد به انجمن های فعال در سطح شهرستان ٥٠ میلیون ریال و ١٠ میلیون ریال به کانون های مساجد اهدا کند.

اجرای گلستان‌خوانی توسط آیدا مختاری و غزل خواجوی، قرائت دکلمه در مورد تئاتر توسط رمیصا زمانی، اجرای دو موسیقی زنده توسط مهرداد پیشداد، میرهاشم ریاحی و خانم‌ها مزرعی و برقی از دیگر بخش های آیین افتتاح خانه فرهنگ شهر اوز بود.

الهه بهرامی