به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایرنا ، ربیع فلاح پنجشنبه شب گذشته 5مردادماه از اجرای ارکستر ملی در سالن سیدرسول حسینی ساری، با تبریک دهه کرامت و ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و ولادت ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع)، افزود : بسیار خوشحالیم که در این ایام مبارک و برای اولین بار شاهد اجرای ارکستر ملی ایران در دیار هنرپرور و ادب دوست مازندران هستیم . 

نماینده عالی دولت در مازندران با ابراز خرسندی از اجرای برنامه ارکستر ملی در این استان ، گفت : خدا را شاکریم که در سایه عنایت دولت تدبیر و امید بار دیگر ارکستر ملی ایران احیاء شد و برای اولین بار اجرای آن هم در استان ها در این دولت آغاز شد .

وی تاکید کرد : موسیقی اصیل ایران همواره از جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده و امیدواریم که این فعالیت های فاخر فرهنگی و هنر تقویت شود.

استاندار مازندران ایجاد نشاط و شادابی را در جامعه یک ضرورت دانست و افزود : موسیقی فاخر می تواند به افزایش نشاط در جامعه کمک کند .

فلاح به استقبال خوب مردم از ارکستر ملی اشاره کرد و ادامه داد : مردم عزیز ما به آثار فاخر هنری و موسیقی علاقه مند هستند و استقبال گسترده آنان و حضورشان در برنامه ارکستر ملی تجلی این علاقه و اشتیاق است .

استاندار مازندران گفت : ما هم سعی کردیم در این دولت و در مازندران از برنامه های فرهنگی و هنری فاخر حمایت کنیم و این روند تداوم خواهد داشت. 

فلاح همچنین از فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی و خواننده آن محمد اصفهانی و هنرمندان و نوازندگان ارکستر ملی قدردانی کرد.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی هم پیش از آغاز اجرا، گفت : ارکستر ملی در هر منطقه که اجرای زنده موسیقی دارد سعی می کند یک اثر مربوط به آن منطقه را هم اجرا کند.

وی افزود : به دلیل اینکه نخستین اجرای من با ارکستر ملی در ساری است ، فرصت نشد که بتوانیم یک اثر مازندرانی را تنظیم و به شما تقدیم کنیم.

ارکستر ملی که برنامه اش با تاخیر آغاز شد ، قرار است در 2 بخش برای حاضران اجرا داشته باشد. بخش نخست اجرای ارکستر ملی با "اوج آسمان" آغاز شد. "تنها ماندم "، "روزی تو خواهی آمد" و "بوی باران" از دیگر قطعاتی است که در بخش نخست نواخته خواهد شد.

"تو ای پری کجایی"، "مهر و ماه "، "سبکبال" ، "مرو ای دوست" و "افسانه" هم از قطعات بخش دوم اجرای زنده ارکستر ملی در ساری اعلام شده است .

بر اساس برنامه ریزی قرار بود اجرای ارکستر ملی ساعت 21 آغاز شود که به خاطر خوشامدگویی ها و سخنرانی های کوتاه ، برنامه با تاخیر آغاز شد .

در این برنامه که با استقبال شهروندان مازندرانی همره بود ، دو تن از معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تعدادی از مسئولان استان از جمله استاندار ، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از فرمانداران شهرستان های مختلف استان حضور داشتند.

اجرای ارکستر ملی در ساری نخستین اجرای این آن در استان ها پس از احیاء در دولت تدبیر و امید است . ارکستر ملی پیش از این در استان های اصفهان ، فارس و کردستان هم اجرا داشت .

ارکستر موسیقی ملی ایران توسط فرهاد فخرالدینی در سال 1377 با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد.

این ارکستر با داشتن بیش از 90 نوازنده زبردست ، اجرای بیش از 270 قطعه از گنجینه هنر موسیقی ایران زمین را در کارنامه خود دارد.

رهبری ارکستر ملی تا سال 88 با فخرالدینی بود ولی از این سال با استعفای وی ، رهبری تا سال 91 به بردیا کیارس رسید. ارکستر ملی پس از آن فعالیتی نداشت تا این که در دولت تدبیر و امید رهبری آن طی حکمی از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به فریدون شهبازیان محول شد.

فریدون شهبازیان نوازنده، آهنگ‌ساز، لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران دارنده دوره عالی موسیقی در اتریش و درجه یک هنری معادل دکترا به سال 1321 خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود و از هشت سالگی و با نواختن ویولن نزد عطا الله خرم میثاق پابه عرصه موسیقی گذاشت و در 18 سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در سال 1346رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. 

وی که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است در دهه 60 آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد و به همراه علی معلم شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل داد که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت.