به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان،بر اساس این فراخوان، نگاه ویژه به شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) و توجه ویژه به زبان کُردی و مفاهیم فرهنگ کهن کُردستان با رویکردی خلاقانه و نو از محورهای مورد تاکید این جشنواره خواهد بود.

همچنین باز آفرینی آیین ها، رسوم و سنن ارزشمند کُردها در قالب نمایش، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز به ویژه مسائل خانواده، جوانان و طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارائه نمایش هایی در جهت نفی خشونت و جنگ طلبی در حمایت از گسترش صلح جهانی از دیگر محورهای مورد تاکید این برنامه فرهنگی هنری است.

بر اساس فراخوان این جشنواره که ویژه نمایش های صحنه ای است، آثار نمایشی متقاضی باید قبل از جشنواره ( پس از مرحله بازبینی) در یکی از شهرهای استان شرکت کننده اجرای عمومی داشته باشد.

از دیگر مقررات این جشنواره این است که متقاضیان نباید پیشتر با همین گروه (بازیگران و کارگردان) در هیچ جشنواره ای در بخش مسابقه شرکت کرده باشند.

همچنین بر اساس مقررات جشنواره، متن های خارجی و ایرانی به شرطی که علاوه بر زبان نوشتاری به لحاظ فرهنگی نیز با فرهنگ کُردی سنخیت داشته باشند، نمایش آنها برای حضور در بخش مسابقه بدون مانع خواهد بود.

از دیگر مقررات این جشنواره، این است که هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می تواند در جشنواره حضور داشته باشد و تعیین زمان، مکان و تعداد اجرا در جشنواره بر عهده ستاد برگزاری جشنواره بر اساس امکانات موجود بوده و دبیرخانه هیچ تعهدی نسبت به هماهنگی حضور بازیگران مشترک در اجراهای متفاوت را نخواهد داشت.

بر اساس فراخوان این جشنواره، در راستای حمایت از حقوق نویسندگان و ناشران آثار هنری، ارائه مجوز کتبی نویسنده یا ناشر اثر ضروری است و آثاری که این بند را رعایت نکنند مورد ارزیابی و بازبینی جشنواره قرار نخواهند گرفت.

بر اساس دیگر بندهای مقررات چهاردهمین جشنواره تئاترکُردی سقز، زمان نمایش ها حداقل ٣٠ دقیقه و حداکثر ٩٠ دقیقه می باشد.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در جشنواره شامل؛ فرم تکمیل شده، ارسال سه نسخه متن به زبان کُردی و لوح فشرده متن در محیط word به همراه مجوز کتبی نویسنده و مترجم و یا ناشر جهت ارائه در مرحله بازخوانی متن های نمایشی است.

همچنین ارسال سه حلقه لوح فشرده از اجرای عمومی نمایش پس از اعلام نتایج مرحله بازخوانی متن های نمایشی، چکیده سابقه هنری کارگردان در یک صفحه، ارسال یک قطعه عکس ٤ * ٣ و چهار قطعه عکس از اجرای عمومی نمایش با حضور کارگردان و در سالن های نمایشی پس از اعلام نتایج مرحله بازبینی ضروری است.

ارائه مجوز شورای صدور پروانه نمایش و تایید کتبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان مربوطه مبنی بر اجرای عمومی از دیگر مدارک لازم برای شرکت در این رودیداد فرهنگی هنری است.

آخرین مهلت ارسال متن های نمایشی جهت مرحله بازخوانی تا پایان وقت اداری ٢ شهریور ماه ٩٦ می باشد و زمان اعلام نتایج مرحله بازخوانی متن های ٣٠ شهریور ماه خواهد بود.

آخرین مهلت ارسال آثار برای بازبینی تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه ٢٥ آبان ماه ٩٦ و زمان اعلام نتایج بازبینی ٣٠ آبان ماه ٩٦ و زمان برگزاری جشنواره ١٥ تا ١٨ آذرماه خواهد بود.

بر اساس این فراخوان، به گروه های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره با نظر کارشناسی حداقل ١٠ میلیون ریال و حداکثر ٢٥ کمیلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

آدرس دبیرخانه دائمی جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر هنرمندان حوزه نمایش کردستان، سقز، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد سقز، تلفن تماس ٠٨٧٣٦٢٢٢٢٦٦ و ٠٨٧٣٦٢٢٢٢٧٠ است.

این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقاء، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر کُردی از سال ٧٨ به مدت شش سال برگزار شد، اما به دلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف و دوباره از سال ٨٧ از سر گرفته شد و تا سال ٩٠ به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.

این جشنواره از سال ٩٣ دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال ٩٤ نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور ١٢ گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از ١٥ تا ١٩ شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد.