سرویس استانهای هنرآنلاین: محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به مطالبات هنرمندان تئاتری این استان از مسئولین و مدیران استانی در حوزه تئاتر، گفت: در سال ۹۵ که باید به حوزه نمایش کمک می‌شد، کل واریزی برای ما رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون تومان بوده که ۱۰ میلیون تومان آن نیز برای جشنواره تئاتر استان باید هزینه می‌شد و ۱۰ میلیون تومان آن بابت مطالبات گذشته که مطالبات سنگینی بود و این جزئی از آن محسوب می‌شد، پرداخت شد.

او گفت: مطالبات ما مربوط به سال ۹۱ تا سال ۹۴ بوده و زمانی که در خرداد ۹۱ مسئولیت را به دست گرفتیم، این مطالبات به جا ماند و تا امروز ادامه داشته و هم‌اکنون نیز رقم قابل توجهی است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه در خصوص میزان مطالبات این انجمن، خاطرنشان کرد: ما ۳۴ نمایش صحنه‌ای داشته‌ایم که به اجرای عموم درآمده، ۲۱ نمایش خیابانی و ۱۲ اعزام به جشنواره داشتیم و مطالباتی نیز از قبل بوده است که در مجموع چیزی بیش از ۱۸۰ میلیون تومان مطالبه ما از مجموعه فرهنگ و ارشاد استان است.

درند تصریح کرد: متاسفانه منابع مالی از ما گرفته شده است، البته می گویند بعضی از آن موارد قانونی است اما ما یک تفاهم نامه داشتیم که عمده آن به در اختیار بودن مجموعه تئاتر شهر کرمانشاه برای هنرمندان حوزه تئاتر برمی گردد، جایی که یک محل درآمد برای هنرمندان تئاتر کرمانشاه بود.

او ادامه داد: تئاتر شهر محل درآمدی برای هنرمندان تئاتر بود که متاسفانه به خاطر بخش‌نامه هیئت دولت و بحث واگذاری مراکز فرهنگی دولتی به بخش خصوصی آن را از ما گرفتند، البته در این بخش‌نامه اشاره شده بود که مراکز مازاد به بخش خصوصی واگذار شود و نه مراکزی که در حال استفاده برای هنرمندان هستند و رونق کاری خودشان را دارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: وقتی این مجموعه را از تئاتری‌ها گرفتند گفته شد که درآمد حاصل از این واگذاری برای حمایت از تئاتری‌های استان و انجمن نمایش هزینه می‌شود که باز هم این اتفاق رخ نداد.

او همچنین از حمایت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برای تحقق مطالبات هنرمندان خبر داد و گفت: ایشان در مدت کوتاه قبول مسئولیت مدیرکلی ارشاد خیلی پیگیر این مسائل بودند، و پیگیریشان در این مدت به حدی بود که ما امیدوار شدیم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

درند، بزرگترین خواسته هنرمندان تئاتر استان را پس از مجموعه تئاتر شهر، بحث اختصاص ردیف بودجه برای هنر نمایش استان در بودجه سالانه استانداری عنوان کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد، قطعا حوزه تئاتر دیگر نیازمند کمک‌های جانبی نیست و می‌تواند خودش هزینه سالانه‌اش را با اعتباراتی که در طول سال برای حوزه نمایش اختصاص می‌دهند، تامین کند، آنچنانکه در حوزه غرب کشور در استان کردستان این اتفاق افتاده است. هم‌چنین در استان‌هایی چون کرمان، خراسان و اصفهان نیز این اتفاق رخ داده است و ردیف بودجه دارند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز در کرمانشاه درگیر ابتدایی‌ترین خواسته‌های به حق هنرمندان حوزه نمایش هستیم که آن هم فقط با از طریق استانداری تامین می شود.

درند در خصوص انتظارات هنرمندان حوزه نمایش و تئاتر استان از مردم و سایر مسئولان در استان گفت: انتظار داریم به ما کمک کنند. ما مدام شعار می دهیم فرهنگ ، تهاجم فرهنگی و اینکه فرهنگ ما دارد تخریب می شود، اما عملا چه کاری برای آن صورت گرفته است؟ متاسفانه بسیاری از افراد از نمایندگان مردم تا نمایندگان شورای شهر و...در زمان انتخابات و برای کسب رای همه سنگ فرهنگ و هنر را به سینه می‌زنند اما یکی از آنها به ما بگوید که آخرین باری که یک گالری نقاشی را دیده کجا بوده است؟