سرویس استان های هنرآنلاین: عصر دوشنبه با حضور بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مسئولان شهرداری، شورای شهر صدرا، نماینده استاندار فارس و اهالی فرهنگ و هنر، خانه فرهنگ در شهر صدرا گشایش یافت.

در آیین گشایش خانه فرهنگ صدرا مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در جمع مسئولان شهر صدرا و اعضای خانه فرهنگ آن گفت: در ابتدای این مسیر سختی‌های بسیاری بود که از جمله خانه فرهنگ صدرا در جایی بدور از تردد مردم قرار داشت اما این خانه به خوبی دوام آورد.

بهزاد مریدی با ابراز خرسندی از اینکه با وجود مشکلات مالی، مکانی به آن اختصاص یافت افزود: شهر صدرا با وجود بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت که در حال افزایش است نیاز به خانه‌های فرهنگ دیگری هم دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با ابراز نگرانی از بسط و گسترش شهرهایی مانند صدرا عنوان کرد: آنچه نگران کننده است نامتوازنی خدمات حوزه فرهنگ و نسبت ساخت و ساز است بنابر این به نقطه‌ای خواهیم رسید که احساس عدم امنیت به گونه‌ای در وجود همه شکل بگیرد.

مریدی با توجه به جایگاه مهندسی فرهنگی در کشور گفت: در سال ۱۳۸۳ که بحث مهندسی فرهنگی مطرح شد به مرور پس از گذشت ۲ سال پیوست فرهنگی هم در پی آن موضوعیت یافت؛ به استناد مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بسیاری از انبوه سازان و سرمایه گذاران مکلف به اجرا هستند تا درصدی از میزان سرمایه گذاری را به طور حتم به عنوان پیوست فرهنگی لحاظ کنند.

جمعیتی که حداقل‌های فرهنگی را ندارد

وی بخشی از پیوست فرهنگی را ساخت فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ عنوان کرد و افزود: این بدین معناست که بخش‌هایی بتوانند توازن را برقرار سازند در حالیکه این توازن را در شهر صدرا نمی‌توان دید، کما اینکه بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر این توازن را برهم زد و به نظر می‌رسد اتفاق گوارایی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس خواستار تعریف کاربری‌ها پیش از هر ساخت و سازی شد و یادآوری کرد: در کنار کاربری‌هاست که به مرور ساخت و سازهای بخش‌های فرهنگی، مساجد، مدارس و فرهنگسراها دیده می‌شوند در حالی که اکنون در کنار کثرت جمعیت حداقل‌های حوزه فرهنگ یا حوزه‌های دیگری همچون اجتماعی را نداریم. این درحالیست که آسیب‌ها به مرور سر باز کرده و طولی نخواهد کشید که بسیاری با علاقه مندی به زندگی در فضای آرامش و امن کوچ کرده و این هجرت بسیار ناگوار و سخت خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه در ابتدای راه اندازی خانه فرهنگ صدرا موضوع نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر صدرا مطرح شد و مورد استقبال اداره کل قرار گرفت با این وجود تاکید کرد: دولت به دنبال کوچک سازی است و طبیعتاً نخستین جاهایی که به دنبال این باید باشند، شهرداری‌ها و شوراهای شهر هستند.

خانه فرهنگ صدرا ایجاد انجمن‌ها را دنبال کند

مریدی خواستار اختصاص بخشی برای امور اداری به خانه فرهنگ شهر صدرا از سوی شهرداری شد و عنوان کرد: خانه فرهنگ چنانچه بخواهد فقط حوزه آموزش را دنبال کند اتفاقی مؤثر و مبارکی است اما اینکه بیاید و در دل جامعه کارهای مختلفی انجام دهد چاره‌ای ندارد که ایجاد انجمن‌ها را در نقشه راه خود قرار دهد.

وی با مثال آوردن از شهر اوز افزود: انجمن‌های متعددی از جمله موسیقی، تئاتر، تجسمی و... می‌توانند به شکل ثبت شده و قانونی در قالب سمن‌ها کارهای بسیاری را تسهیل کنند و جریان سازی را سبب شوند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پایتختی کتاب توسط شهر صدرا را موضوعی جدی از سوی متولیان فرهنگی و شهرداری این شهر عنوان کرد که در قالب تفاهم نامه‌ای به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی در این خصوص یادآوری کرد: امسال تمام تمرکز معاونت فرهنگی ارشاد فارس معطوف به تلاش برای انتخاب شهر صدرا به عنوان پایتخت کتاب است؛ درخواست می‌کنم با همکاری شرکت عمران صدرا و شورای شهر صدرا تلاش کنیم پایتختی کتاب را برای این شهر به دست آوریم تا این ترکیب زیبای "شهر سبز فرهنگی" که برابر نام صدرا قرار گرفته تحقق کامل یابد.

در ابتدای این مراسم مسئول خانه فرهنگ صدرا با بیان اینکه خانه یادشده ۳ سال است فعالیت خود را آغاز کرده گفت: نیاز شهر صدرا به یک مجموعه منسجم فرهنگی باعث شد این خانه شکل بگیرد.

مینا کمالیان اعلام کرد: خانه فرهنگ صدرا اکنون دارای ۵۰ استاد و مربی در حال خدمت رسانی به ۲۰۰ هنرجو هستند.

وی با بیان اینکه خانه فرهنگ صدرا در زمینه موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و حجمی، گرافیک و عکاسی، خوشنویسی و عموم هنرها مشغول فعالیت است در عین حال از اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط خانه فرهنگ صدرا در سطح این شهر خبر داد و افزود: جشن روز جهانی کودک، مراسم پایان دوره هنرجویان رشته‌های مختلف، جشن میلاد منجی عالم بشریت (عج) و ... برگزار کردیم که مکان برگزاری این برنامه‌ها در اکوپارک صدرا است.

مسئول خانه فرهنگ صدرا برپایی مسابقه نقاشی با حضور ۵۰۰ کودک در اکوپارک صدرا را از دیگر برنامه‌های برگزار شده توسط خانه فرهنگ این شهر عنوان کرد و در عین حال گفت: بازارچه هنری اکوپارک صدرا دست کم ۲ سال بود فعالیت می‌کرد و جمعه شب‌ها برپا می‌شد.

وی ادامه داد: این بازارچه محل ارائه آثار هنرمندان شهر صدرا بود که جایی برای عرضه نداشتند؛ توسط شورای شهر و شهرداری این بازارچه برپا شد که متاسفانه مدتی است جلو این اقدام گرفته شده و از شهردار صدرا بدین خاطر گلایه دارم.

شهری با معضلات فراوان

سپس زارع معاون فرهنگی شهردار صدرا در سخنانی گفت: صدرا شهری با ویژگی‌ها و تشکیلات خاص خود است در صورتی که این شهر در گوشه‌ای از شیراز دارای معضلات بسیاری است.

وی با اعلام اینکه همواره عنوان می‌شود صدرا قطب فرهنگی و درمانی به شمار می‌رود افزود: این عناوین در عین زیبایی نکاتی را یادآوری می‌کند از جمله اینکه بخشی از مردم به خاطر فقر مالی و در پی آن فقر فرهنگی به این شهر پناه آورده‌اند. اما فقر فرهنگی می‌طلبد که در این شهر خانه‌های فرهنگ برپا شوند و برنامه فرهنگی برای این شهر داشته باشیم چراکه اینجا به طور نهان زایی دچار مشکل و معضل است.

در این آیین مهندس مهدی خانی مدیرعامل شرکت عمران صدرا، زارع معاون فرهنگی شهرداری صدرا، اتحاد پور رئیس شورای شهر صدرا، مرادی عضو شورا در شهر صدرا حضور یافتند.

خانه فرهنگ صدرا در فاز یک این شهر در بلوار مولانا، مولانا ۶، نبش کوچه غزال ۵ قرار دارد.

الهه بهرامی